Продажбите на стъкларските заводи на "Би Ей глас" са скочили с 58%

Част от увеличението за 2020 г. е по счетоводни причини, но производството в стъкларските заводи също расте

Компанията продава по-голямата част от продукцията си в чужбина, което вдига и данните за износа на стъкло през 2020 г.
Компанията продава по-голямата част от продукцията си в чужбина, което вдига и данните за износа на стъкло през 2020 г.    ©  БиЕй глас
Компанията продава по-голямата част от продукцията си в чужбина, което вдига и данните за износа на стъкло през 2020 г.
Компанията продава по-голямата част от продукцията си в чужбина, което вдига и данните за износа на стъкло през 2020 г.    ©  БиЕй глас

Приходите на "Би Ей глас България", която е собственик на стъкларските заводи в София и Пловдив, са скочили с 58% през кризисната 2020 г. Предходната година португалската група BA Glass започна да централизира продажбите си през българското дружество, което доведе до ръст от близо 370%. Част от сегашното покачване е свързано с новия начин на отчитане, но ефект са оказали също увеличеното производство след инвестициите в Пловдив и засиленото търсене на стъклени опаковки покрай пандемията. Прогнозите за тази година са за допълнителен ръст. Междувременно компанията продължава да изпълнява инвестиционната си програма, която при приключване ще удвои капацитета в България.

Резултати

Продажбите през 2020 г. надвишават 1.8 млрд. лв., значително нараства и печалбата (виж таблицата), показва отчетът на компанията. През 2019 г. BA Glass въведе нов централизиран модел, според който доставките до клиенти се правят директно от заводите на групата, но се фактурират от "Би Ей глас България". Това значително увеличи отчетените приходи през 2019 г., изстрелвайки българското дружество на 11-о място в класацията К100 на "Капитал". Промяната е оказала частично влияние и върху резултатите през 2020 г., която е първата пълна година, в която е функционирал новият модел.

В същото време от компанията отчитат и увеличено производство, което се дължи както на изграждането на нова пещ с по-голям капацитет в завода в Пловдив, така и на подобрената ефективност. Основната част от продажбите на "Би Ей глас" са в чужбина, като компанията изнася продукцията си в повече от 20 страни в Европа и региона. Сред най-големите пазари са Гърция, Румъния, Обединеното кралство, Италия, Сърбия, Израел и др. В страната основни клиенти са производителите на бира, вино, алкохолни напитки и предприятията от консервната промишленост.

Данните на националната статистика наскоро също показаха значителен ръст в износа на стъкло през 2020 г.

Инвестиции и растеж

През 2021 г. "Би Ей глас" предвижда ръст на производството и продажбите в резултат на повишеното търсене на стъклени опаковки, очаква се допълнително подобряване и на показателите за печалба и оборотен капитал.

Инвестиционната програма, която BA Glass започна, след като придоби двете български предприятия (преди "Дружба стъкларски заводи") от гръцката Yioula през 2017 г., тази година ще бъде насочена основно към завода в София, където ще бъде изградена още една пещ. Като част от проекта ще бъдат монтирани и фотоволтаични панели на покривите на съоръженията. Предвижда се модернизацията да приключи през 2022 г., като екипът в столицата ще бъде увеличен с около 100 души. По данни за 2020 г. в компанията работят 613 души. В интервю за "Капитал" главният изпълнителен директор на групата Сандра Сантуш наскоро каза, че общата инвестиция в България в края на цикъла ще достигне 600 млн. лв.