И BMW и Mercedes купуват от Горубляне

И BMW и Mercedes купуват от Горубляне

Белгийската група Melexis разширява българската си локация за чипове в Горубляне с инвестиция за 75 млн. евро

Константин Николов
9983 прочитания

© Melexis


Средно 13. Толкова чипове на белгийската група Melexis има във всяка продадена кола по света. Целта на компанията е броят им след време да достигне 20, като за постигането й ще помогне много и българската локация в Горубляне, която през тази година значително увеличава капацитета си. Инвестицията за 75 млн. евро цели увеличаване на капацитета в момент на глобален недостиг на полупроводници.

20 години по-късно

За малко над 20 години Melexis се наложи като един от най-големите инвеститори в сектора за автомобилни компоненти в България. Новата сграда ще бъде открита през септември, като на площ от 15 000 кв.м ще има производствена част, развойна дейност, офиси и складове. Те се добавят към сегашните 7500 кв.м в съседната сграда, в която работи екип от 500 души. Разширяването ще увеличи служителите с още 160, които ще се занимават с производство, тестване, проектиране и разработки. Вече се търсят оператори, инженери и техници. С увеличението на капацитета София ще стане най-голямата локация в групата Melexis, която има над 1500 служители по света в страни като Белгия, Франция, САЩ, Китай и др. Те се занимават с различни по вид дейности, за да се допълват - разработки, през производство до продажби.

Според новия изпълнителен директор на групата Melexis Марк Бирон инвестицията е била планирана преди години, но пускането на новия капацитет идва в идеалния момент - при сериозен недостиг на компоненти в цял свят. Основната част от производството в София (както и целият бизнес на Melexis) е за автомобилната индустрия. Компанията иска да разшири предлагането си както за най-големите си автоклиенти, така и за сектори като здравния, производството на възобновяема енергия, умния дом и др. Разработката на един чип отнема средно 2-3 години, преди той да достигне до клиента и разширяването на локацията в София ще допринесе за ускоряване на този процес и увеличаването на производството, смята Никола Симон, вицепрезидент развойна дейност и качество на продуктите в Melexis. Според него в началото на бизнеса е имало по един чип на Melexis средно във всяка кола, сега броят им е 13, а след време трябва да достигне 20. Естествено това са средни стойности и в някои модели има повече полупроводници на белгийската компания, някои от които идват от България. Например в Model 3 на Tesla има над 40 чипа на Melexis, във Volkswagen ID3 са 30, а в електрически модел на Mercedes са над 170. Сред тях са такива, които контролират най-различни операции - за налягане, мониторинг на батериите, температурни сензори и др.

В търсене на още хора

С увеличаването на капацитета и продуктите София ще се нуждае и от нови специалисти. В компанията се надяват да привлекат и развият български и международни експерти в микроелектрониката. Melexis работи и с български университети в търсене на нови служители и ще проведе свой ден на кариерата на 8 юли. Според Невена Пелева, сайт координатор в "Мелексис България", компанията се надява, че новата сграда също ще привлече повече хора, тъй като предоставя много ползи и възможности за развитие. Тя има супермодерна система за сграден мениджмънт и използва различни интелигенти системи за пестене на енергия, топлина и вода - например събира дъждовна вода през покрива и я складира в резервоар, за да я използва.

Групата

Melexis навлиза в България през 2000 г., като първоначално започва дейност с проектиране и тестване на чипове за автоиндустрията с 50 души екип. Постепенно дружеството се разширява в базата си в Горубляне и в момента там работят 500 души. Приходите на "Мелексис България" за 2019 г. са 71 млн. лв. Групата Melexis е създадена преди повече от 30 години в Белгия от Ролан Дюшатле, който идва за първи път в България в средата на 90-те години на ХХ в., след като български емигрант му препоръчва да разгледа възможностите тук. Той инвестира в три отделни български компании - Melexis за проектиране и тестване на чипове в София, Sensor-Nite за температурни сензори в Ботевград и EPIQ за електронни модули, също в Ботeвград. Последните две продава преди десет години - съответно на щатската Sensata и на филипинската IMI. Melexis е публична компания с пазарна капитализация 3.5 млрд. евро и годишни приходи за 2020 г. 507.5 млн. евро.
Q&A

Новият главен изпълнителен директор на Melexis Марк Бирон:

Проектът ни в София е добър пример как ще увеличим предлагането



Защо разширявате локацията в България и имате ли други планове за експанзия в глобален план?

Със сигурност България е много важен проект за нас, но Melexis е глобална компания, всяка година растем с около 10-15% в отделните страни. В различните локации имаме различна експертиза - имаме такива за разработка, производство, продажби и др. Налага се да растем във всички тях, за да поддържаме бизнеса. Инвестирахме преди години в нови сгради в централата ни в Ипер, във Франция, тази година разширихме и тази в Швейцария.

Промени ли по някакъв начин инвестиционните ви планове ситуацията с пандемията през последната година?

Не, нито ги ускори, нито ги забави. Инвестицията в София за 75 млн. евро беше приета още преди ковид и покрива период от пет години от 2018 г. до 2023 г. Нищо не промени плановете ни както в София, така и в другите ни локации. Работим с дългосрочен хоризонт и макар ковид да имаше дълбоко отражение по света, не се отрази върху проектите ни.

Смятате ли, че сегашният недостиг на чипове ще доведе до дълбоки промени в бизнеса и планирането в индустрията както на автогигантите, така и на доставчици като вас?

Да, смятам, че ще има отражение. Ще отделяме далеч повече внимание на складовите наличности отпреди. Клиентите ще имат поне два доставчика, докато в момента в повечето случаи е един. Melexis също ще ограничи риска и ще има два източника на доставки. Също така тъй нареченият подход just in time за доставки в индустрията показа недостатъците си и при такива ситуации не работи. Ще е нужно далеч по-тясно сътрудничество между отделните нива на доставчици. Това е добре за нас, защото понякога нямаме яснота какво се случва нагоре по веригата.

Растежът на чиповете във всеки продукт ще увеличи търсенето. Трудно ли ще е да отговорите на нуждите за все по-големи доставки?

Сега има най-много полупроводници в по-скъпите модели, които имат повече екстри. Но тези възможности постепенно се пренасят и към моделите от по-ниските класове за период от 4-5 години, което само означава още по-голямо търсене. Локацията ни в София е добър пример как ще увеличим предлагането. Работим и с нашите доставчици на материали, за да отговорим на бъдещото търсене. Става въпрос за значителни инвестиции, които отнемат време, преди да заработят с пълен капацитет. Това са добри новини за нас, но трябва да сме и подготвени.

Къде виждате локацията в София и компанията като цяло?

В исторически план растем с 10-15% на година и смятам, че ще продължим с тези темпове и в бъдеще. Разполагаме с правилните продукти, за да поддържаме този растеж на приходите. Около 88% от продажбите ни идват от автомобилния сектор, като плановете ни са да разраснем неавтомобилния си бизнес до 20%.

Средно 13. Толкова чипове на белгийската група Melexis има във всяка продадена кола по света. Целта на компанията е броят им след време да достигне 20, като за постигането й ще помогне много и българската локация в Горубляне, която през тази година значително увеличава капацитета си. Инвестицията за 75 млн. евро цели увеличаване на капацитета в момент на глобален недостиг на полупроводници.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
mb-3
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


5 коментара
  • 1
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo

    Да, не е лошо обаче да помислите и за хората, които работят при вас, че не сте цвете за мирисане. Иначе ми харесват плановете ви за глобален растеж, само не и на заплатите обаче. А без нужния персонал (по-точно техници) ще берете ядове...

  • 2
    tie_interceptor avatar :-?
    tie_interceptor

    Този текст съгласуван ли е с Мелексис?
    Ясно, че "Капитал" е четиво основно за икономисти, но понякога и инженери го четат...
    Ако с такава информация ще търсят служители, струва ми се, че ще имат ядове. А не се сещам, за кого другиго биха пускали вече няколко "адвърториала" за няколко дни.

  • 3
    chekurov85 avatar :-|
    Ivan Chekurov

    Извинявайте, но защо употребявате думата "локация" след като в българския език има дума и тя е место??

  • 4
    selofia avatar :-P
    Селофия

    А защо в Селофия?
    Защо не в Силистра?...
    Бившепочиващата Оргтехника е с готови халета, квалифициран персонал...Техн. университети в Букурещ и Варна, летища, пристанища ... Фериботи...

  • 5
    tie_interceptor avatar :-|
    tie_interceptor

    До коментар [#] от "":

    Защото дори и в София не могат да си намерят служители...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал