Tesla губи благоразположението на Китай

Reuters

Tesla губи благоразположението на Китай

Отношението на китайското правителство към компанията показва опасностите в това да залагаш на китайския пазар

5692 прочитания

Reuters

© Reuters


Хуанг Джашуе е много развълнуван, когато получава своята Tesla Model 3 в края на миналата година. Автомобилът изглежда добре, природосъобразен е и дори е продукт на местно производство - пристига от фабриката на Tesla в Шанхай. Но решава да го продаде за едва 75% от първоначалната му сума по-рано тази година. "Направих го от съображения за сигурност", казва той пред Bloomberg, позовавайки се на репортажи в социалните медии, които твърдят, че спирачките на автомобилите на компанията не работят. "Страхувам се да шофирам, тъй като чета за това всеки ден", казва Джашуе.

Доказателства, че нещо не е наред със спирачките на автомобилите на Tesla, произведени в Китай, почти няма. Едно обаче е ясно - забележителният меден месец на Илън Мъск в най-многолюдната страна в света приключи. След като получи първокласно отношение от държавните служители, които безпрецедентно разрешиха на Tesla да контролира изцяло местното си дъщерно дружество, производителят на автомобили е принуден да преосмисли стратегията си в Китай.

Промяна на стратегията

Промяната в стратегията идва в отговор на необичайното внимание от страна на регулаторите, както и вълна от негативно отразяване в пресата и критики в социалните мрежи. Миналия месец китайското правителство разпореди изтеглянето на почти всички автомобили, които Tesla е продала в страната - общо над 285 хил., за отстраняване на софтуерен недостатък. Автомобилите са забранени от някои правителствени учреждения поради опасения, че могат да изпращат данни до САЩ.

Нито един от тези проблеми, разбира се, не е непознат за повечето чуждестранни компании в Китай, където промяната в отношението на потребителите често е само на една буря от негативни коментари в социалните медии. Високотехнологичният ореол на Tesla и звездната сила на Мъск вероятно не са достатъчни, за да я предпазят от рисковете, пред които са изправени другите чуждестранни компании там. Мъск е надценил връзките си с ръководството на страната, грешка, която може да застраши перспективите за растеж на Tesla на втория си по големина пазар.

Случващото се с Tesla е "предупредителен изстрел, че трябва да останат в правилния път и да не бъдат толкова крещящо успешни", казва Бил Русо, бивш изпълнителен директор на Chrysler, който сега е главен изпълнителен директор на Automobility, базираната в Шанхай консултантска компания. Китайското правителство не позволява арогантност.

По-строгата позиция към Tesla се прояви още през февруари, когато Държавната администрация за регулиране на пазара, най-важният пазарен наблюдател в Китай, призова ръководителите на компанията, за да обсъдят въпросите, свързани с качеството и безопасността на автомобилите на Tesla, включително съобщения за необичайно ускорение и пожари на батерии.

Отношенията между Tesla и правителство се влошават на фона на нарастващото напрежение между САЩ и Китай. По-ранната щедрост на Пекин към Tesla, която включваше значителна помощ за изграждането на завода в Шанхай, сигнализираше, че китайците са отворени за международен бизнес. Сега ситуацията се променя.

Ще са необходими още няколко месеца данни за продажбите, за да стане ясно дали Tesla наистина се е насочила към спад в най-големия автомобилен пазар в света, или просто е срещнала временни пречки. Но прогнозите са обнадеждаващи. Настоящите критики "могат да напомнят на компанията, че трябва да подобри обслужването си, което е добре", казва източник на Bloomberg. "Tesla ще трансформира автомобилната индустрия в следващите 10 години. Ще стане гигант."

Хуанг Джашуе е много развълнуван, когато получава своята Tesla Model 3 в края на миналата година. Автомобилът изглежда добре, природосъобразен е и дори е продукт на местно производство - пристига от фабриката на Tesla в Шанхай. Но решава да го продаде за едва 75% от първоначалната му сума по-рано тази година. "Направих го от съображения за сигурност", казва той пред Bloomberg, позовавайки се на репортажи в социалните медии, които твърдят, че спирачките на автомобилите на компанията не работят. "Страхувам се да шофирам, тъй като чета за това всеки ден", казва Джашуе.

Доказателства, че нещо не е наред със спирачките на автомобилите на Tesla, произведени в Китай, почти няма. Едно обаче е ясно - забележителният меден месец на Илън Мъск в най-многолюдната страна в света приключи. След като получи първокласно отношение от държавните служители, които безпрецедентно разрешиха на Tesla да контролира изцяло местното си дъщерно дружество, производителят на автомобили е принуден да преосмисли стратегията си в Китай.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал