Икономическият министър поиска оставки в борда на ВМЗ заради загуби

В сопотския завод работят над 3600 души.

Икономическият министър поиска оставки в борда на ВМЗ заради загуби

Другите държавни военни компании също влошават резултатите си

3619 прочитания

В сопотския завод работят над 3600 души.

© Надежда Чипева


Икономическият министър Кирил Петков поиска оставките на четирима от петимата членове на съвета на директорите на Вазовски машиностроителни заводи (ВМЗ) заради натрупаните 6 млн. лв. загуби след назначаването им в края на април. Като добра той оцени работата единствено на изпълнителния директор Иван Гецов, който е дългогодишен кадър на компанията. Това стана ясно след среща на министъра със синдикалните организации в предприятието. След като през първото тримесечие ВМЗ отчете 3 млн. лв. печалба, към края на юни резултатът е загуба от над 3 млн. лв., показва отчетът на дружеството.

Резултатите на другите военни компании под шапката на Държавната консолидационна компания (ДКК) - пловдивският авиоремонтен завод "Авионамс" и търговецът "Кинтекс", също се влошават към средата на годината (виж таблицата).

Смяна на върха

Както и в много други предприятия, ръководството на ВМЗ беше сменено в последните дни на кабинета "Борисов". С решение на едноличния собственик ДКК от 15 април, подписано от изпълнителния директор Ясен Спасов, бордът на военния завод е разширен от трима на петима души, като двама от бившите членове са заменени от четирима нови, а мандатът на Иван Гецов е подновен. Освен него за срок от пет години в съвета на директорите са избрани Кристина Стоянова, Тихомир Иванов, Георги Вълчанов и Иван Карабатаков. Това са и хората, които Кирил Петков настоява да се оттеглят.

Икономическият министър настоява за оставката и на самия Ясен Спасов, който открито бойкотира опитите на принципала да хвърли светлина върху работата на ДКК. Класически пример за начина на управление в холдинга са възложените без търг договори за милиони левове за ремонти на язовири и за изграждане на правителствен комплекс в "София тех парк". Лошите резултати на ВМЗ са поредният аргумент за оставката на Спасов. "Когато не се справяш добре, трябва да си ходиш. Ако не подаде оставка, ще го уволня", каза Петков пред журналисти.

Резултати

С над една четвърт намаляват приходите на ВМЗ към средата на 2021 г. спрямо същия период на миналата година, показва отчетът на компанията. Спадът идва основно от намаления износ чрез местен контрагент (вероятно търговската компания "Кинтекс"), макар че това остава основният начин за продажби на дружеството. В същото време прекият износ на ВМЗ се повишава около 2.5 пъти до 29.7 млн. лв.

Запасите от продукция и незавършено производство на ВМЗ нарастват с близо 10 млн. лв. към средата на годината. От компанията обясняват това със забавеното приемане на вече произведена продукция от клиенти заради затрудненото движение на хора и стоки покрай пандемията.

Резкият спад на приходите е причината и за отчетената загуба към края на юни. С това резултатът на ВМЗ се влошава значително както спрямо първото тримесечие на тази година, така и спрямо същия период на иначе пандемичната 2020 г.

От отчета на сопотската компания става ясно още, че 40 хил. лв., дължими като дивидент на ДКК за 2017 г., са били апортирани в капитала на ВМЗ, с което той е достигнал 185.5 млн. лв. Това е станало с решение на тогавашния министър на икономиката Лъчезар Борисов от средата на април.

Икономическият министър Кирил Петков поиска оставките на четирима от петимата членове на съвета на директорите на Вазовски машиностроителни заводи (ВМЗ) заради натрупаните 6 млн. лв. загуби след назначаването им в края на април. Като добра той оцени работата единствено на изпълнителния директор Иван Гецов, който е дългогодишен кадър на компанията. Това стана ясно след среща на министъра със синдикалните организации в предприятието. След като през първото тримесечие ВМЗ отчете 3 млн. лв. печалба, към края на юни резултатът е загуба от над 3 млн. лв., показва отчетът на дружеството.

Резултатите на другите военни компании под шапката на Държавната консолидационна компания (ДКК) - пловдивският авиоремонтен завод "Авионамс" и търговецът "Кинтекс", също се влошават към средата на годината (виж таблицата).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал