IKEA ще премести производство в Турция, за да скъси веригата на доставки

Шведската компания иска стоките да се правят по-близо до пазара, на който се продават

Шведската мебелна верига IKEA планира да премести повече производство в Турция, за да сведе до минимум проблемите с глобалните вериги на доставки и повишените разходи за това, обяви главният финансов директор на компанията за страната. Кресла, гардероби и кухненски мебели ще бъдат правени в южната ни съседка, като досега те са били произвеждани в Азия.

"Поради проблеми с доставките, с които се сблъскахме по време на пандемията от Covid-19, ние се опитваме да имаме повече производство в Турция", заяви главният финансов директор на IKEA за Турция Керим Нисел пред Reuters. "По време на и след пандемията всички видяха, че диверсификацията е изключително важна. Може да не е добра стратегия да произвеждате артикули в една държава и след това да се опитвате да ги транспортирате по целия свят", добавя той. Шведската компания вече разполага със 7 магазина в страната, а коефицентът й износ-внос за Турция е 3:1.

Друг фактор, изиграл роля при вземането на решението, са високите цени на товарните превози. Нисел обяснява, че в момента превоз на контейнер от Азия струва 12 хил. долара в сравнение с 2 хил. преди началото на пандемията. "По-логично е те да бъдат произведени по-близо до мястото, където се продават. Ето защо искаме да ги произвеждаме в Турция."

Според вицепрезидента на страната Фуат Октай Турция е чудесна възможност за компании, искащи да пренесат производството си по-близо до купувачите. "Турция със стратегическото си местоположение представлява силна алтернатива на азиатската производствена мрежа още преди ерата на Covid", твърди той.

Въпреки това страната изпитва проблеми, които я правят по-особена дестинация за инвестиции. Инфлацията в Турция в момента е 19.25%, което прави задържането на инвестициите много по-трудно. "Наистина е трудно да се хеджират валутните позиции, когато лихвените проценти са над 20%", каза Нисел и добавя, че компанията използва 3- до 6-месечни хеджиращи договори, за да компенсира нестабилността на валутата. Преди дни Турция свали основния си лихвен процент до 18%. Председателят на Турската народна банка е един от малкото хора, които споделят виждането на президента Раджеп Таип Ердоган, че инфлацията може да бъде преборена не с вдигане на основния лихвен процент, а със сваляне.

IKEA не е единствената компания, взела подобно решение в последните месеци на скъп превоз и проблеми с доставките. Benetton обяви, че иска да прекъсне продукцията си в Азия, като за целта ще извършва тази дейност в заводи в Сърбия, Хърватия, Турция, Тунис и Египет.

Още от Капитал