Volkswagen се стреми да е производителен колкото Tesla, но има много работници

Ръководството и синдикатите не могат да се договорят за съкращенията

Изпълнителният директор на германската компания Херберт Дийс се стреми да намали персонала
Изпълнителният директор на германската компания Херберт Дийс се стреми да намали персонала    ©  Reuters
Изпълнителният директор на германската компания Херберт Дийс се стреми да намали персонала
Изпълнителният директор на германската компания Херберт Дийс се стреми да намали персонала    ©  Reuters

Германският автомобилен гигант Volkswagen иска да настигне американския производител на електрически автомобили (EV) Tesla по производителност. Затова изпълнителният директор на базираната във Волфсбург компания Херберт Дийс иска да направи съкращения, както и да промени метода на работа във фабриките, за да увеличи продуктивността. Според източници на Financial Times Дийс в личен разговор е заявил, че според него компанията му наема 30 хил. души над нужното. "В Бранденбург Tesla иска да използва 7000 души - директнo и косвенo, за сглобяване на половин милион коли", казва той по време на среща на шефовете в компанията. "На всичкото отгоре ще го направи с впечатляваща производителност: очакванията са за 90 единици на час на линия, 10 часа на автомобил", добавя той.

Сегашната производителност на Volkswagen, когато става въпрос за най-популярните й електрически модели - ID.3 и ID.4, е 30 часа на автомобил, а целта за догодина е 20 часа. Изключителната близост до новия гигазавод на Tesla, както и фактът, че компанията няма да има представител на работниците си в борда, накараха Volkswagen да се замисли върху собствения си модел.

Според председателката на профсъюза на работниците във Volkswagen Даниела Кавало обаче желанията на Дийс няма как да бъдат изпълнени. "Тук няма нито един човек, който да е над нужното", смята тя. Според нея е повече от възможно освобождаването на работници да не се случи, точно както до момента Volkswagen е правил по време на пандемията. Единствената компания, собственост на VW, в която имаше съкращения и преструктуриране, беше луксозната марка Audi. Кавало е направила изявлението по време на срещата на шефове на компанията, на която трябваше да бъде взето решение за посоката, в която компанията ще се развива в следващите пет години. Обявяване на решението се очакваше през следващата седмица, но то бе отложено за декември, защото не беше постигнат консенсус.

Кавало е обвинила изпълнителния директор, че не е положил усилия за справяне с проблемите с веригата на доставки, които според нея са доста по-належащи. Компанията намали производството си с 27% през тази година именно заради проблемите с доставките. "Редовно ни предоставяте хубави снимки от вашите екскурзии", каза тя, визирайки дейността на изпълнителния директор в социалните мрежи, "но за съжаление все още без полупроводници и със сигурност без конкретни предложения за решения", е заявила тя пред 7 хил. работници, които гледаха срещата на живо, и 50 хил. служители на компанията, които наблюдаваха онлайн. Профсъюзът на Кавало фактически има правото на вето върху планове в компанията, а голям акционер в компанията е и федералната провинция Долна Саксония. Провинцията до момента винаги е гласувала заедно с работническите представители, като предпоставки за промяна в този аспект липсват.