Как смолянският производител на авточасти "Хроновски БГ" порасна в пъти през пандемичната 2020 г.

Българското дружество на чешката Hronovsky купи производството на кормилни лостове на "Костал" и стана най-динамичната сред големите компании в България

45 пъти. Толкова са пораснали приходите на смолянския производител на авточасти "Хроновски БГ" през 2020 г. В пандемичната година, в която автосекторът в глобален мащаб бе един от най-тежко засегнатите от ограничителните мерки, българското дружество на чешката Hronovsky отбелязва 4417% скок на бизнеса си и оборот 90.2 млн. лв., с който се изстрелва и до лидерската позиция сред най-динамичните корпоративни гиганти в България в тазгодишното издание на класацията на най-големите компании в страната "Капитал 100".

Обяснението за подобни четирицифрени избухвания най-често е свързано с нов бизнес, който постепенно се развива и заема позиции. И донякъде "Хроновски БГ" не прави изключение, но за разлика от по-често срещания сюжет - инвестиция на зелено - в случая става дума за компания, която присъства в страната от над десетилетие. А растежът идва по линия на придобиване на производството на друг местен играч с чешка връзка - "Костал България".

От кабели към кормилни лостове

Самото дружество "Хроновски БГ" е създадено още през 2009 г., но допреди година дейността му се развива в Първомай, а бизнесът в страната е свързан единствено с производството и асемблирането на кабели за автомобилната индустрия. Десетилетие след стъпването си на българския пазар обаче чешката група майка Hronovsky решава да разшири дейността си в страната. Така в края на 2019 г. групата придобива част от българския бизнес на германската компания с чешки основател Kostal.

Дъщерното дружество "Костал България" в Смолян е създадено през 2011 г. и произвежда лостове и модули за кормилни уредби. През 2017 г. германската група отвори и второ предприятие в Пазарджик - "Костал България аутомотив", към което в следващите години постепенно пренасочи и производството от родопския град. А в края на 2019 г. активите на смолянското дружество са придобити от "Хроновски БГ", която от началото на 2020 г. заработва в дотогавашния смолянски завод на "Костал".

От "Хроновски БГ" не коментират стойността на инвестицията в Смолян, но от финансовия отчет на "Костал България" за 2019 г. се вижда, че печалбата от продажба на машини и оборудване през съответната година е малко над 8 млн. лв. Далеч по-ценна придобивка обаче е местният екип, голяма част от който остава да работи за новия собственик - около 850 души.

"Основният гръбнак - това е екипът, който е бил и преди в завода", разказва оперативният директор на "Хроновски БГ" Костадин Христов, като допълва, че към момента в предприятието работят около 900 - 1000 души. Той самият също е част от хората, които преминават от "Костал" към "Хроновски БГ", но преди да поеме управлението на завода в Смолян, е бил част от мениджърския екип на "Костал" в Пазарджик. Според него подобно и на много други региони в страната намирането на квалифицирана работна ръка е голямо предизвикателство, а текучеството е съществен проблем, особено сред операторите. Но все пак около 40-50% и от тях са дългогодишни служители от времето на "Костал", посочва той.

Основната дейност също се запазва и в местното предприятие продължават да се произвеждат електромеханични прекъсвачи и кормилни лостове за различни автомобили. Повечето шофьори с опит по българските пътища сигурно са чували вица, че една от най-безсмислените работи на света е тази на човека, който слага мигачи в заводите на BMW. Това, което малцина знаят обаче, е, че голяма част от лостовете, с които се управляват мигачите не само на BMW, а и на редица други произвеждани в Европа автомобили, всъщност се правят в Смолян.

В добрите времена, когато поръчки има, предприятието в родопския град може да произвежда по 320 хил. броя лостове за кормилни уредби седмично. А основните марки, за които смолянският завод произвежда, са BMW, Mercedes, Audi. Сред крайните клиенти обаче са и други т.нар. производители на оригинално оборудване (OEM) - освен за групата VAG (Volkswagen, Audi, Porsche, Lamborghini), производителя на Mercedes - Daimler и BMW "Хроновски БГ" прави кормилни лостове и за групите PSA Opel и FCA (Fiat Chrysler Automobiles).

Важно е да се отбележи, че българската компания всъщност спада към групата на т.нар. доставчици от второ ниво, т.е. тя не продава пряко на OEM-ите, а на т.нар. доставчици от първо ниво - като какъвто например има за цел да се развива "Костал". Те пък от своя страна работят пряко със самите автомобилни заводи. Така основните клиенти, на които "Хроновски БГ" продава, всъщност са компаниите от групата на Kostal. Подобна е и картината при чешките заводи на Hronovsky, които също продават значителна част от продукцията си на дружества от структурата на Kostal.

Иначе след разширяването на бизнеса в България смолянският завод вече генерира близо 50% от приходите на Hronovsky. През 2020 г. оборотът от предприятията на групата в Чехия е бил от порядъка на 50 млн. евро, а бизнесът в България е близо 45 млн. евро. В централноевропейската страна обаче производствата са по-автоматизирани, а освен това там е съсредоточена и развойната дейност на групата, така че що се отнася до самото производство, българският завод отговаря за над 60% от него в рамките на групата, посочва Костадин Христов.

Пандемия и други предизвикателства

През последните месеци обаче ситуацията както пред "Хроновски БГ", така и пред автомобилния сектор по света като цяло и в частност в Европа е особено турбулентна. Причината е глобалният недостиг на микрочипове, който се отрази по цялата верига на доставки в автомобилната индустрия.

"В момента няма абсолютно никаква предсказуемост в бизнеса, особено в автомобилния", казва Христов, като изтъква, че ситуацията е толкова динамична, че прогнози дори за период над една седмица на практика са нерелевантни. "Лично съм присъствал на среща, на която Daimler и BMW се караха на кой колко микрочипове да си разпределят", споделя той. По думите му проблемът е особено изострен в Европа, тъй като производителите в Китай все пак произвеждат достатъчно, за да задоволят нуждите на местния пазар. Автомобилните заводи на Стария континент обаче страдат поради липсата на суровина, а това спъва бизнеса и на всички доставчици надолу по веригата. "Реално ние имаме подадени и изпълнени поръчки в системата, но клиентите не идват да си взимат стоката, защото нямат чипове", обяснява мениджърът. "Така че в момента ситуацията е тотален хаос във всяко отношение, дори по-зле е от миналата година", твърди той.

На този фон очаквания за оставащите до края на годината месеци трудно могат да се правят, а да се говори за растеж е още по-сложно. Все пак Христов се надява на известно нормализиране на положението - до нивата от началото на лятото. А прогнозата му е, че идващият януари ще е много по-натоварен в сравнение с предишни години. "В автомобилния бизнес по принцип януари винаги е слаб месец, но сега, ако дойдат чипове през януари, това ще бъде може би най-натовареният месец в годината", казва той.

Очакванията за известно нормализиране са и причината в момента компанията да работи с повече служители, отколкото реално са необходими за текущия обем на дейността. "Стратегията ни е такава, че след определено време тук ще идват и нови производствени линии, за които ще ни трябват хора, които да бъдат вече подготвени", посочва мениджърът. И прогнозира, че в следващите 15-20 години автомобилният сектор в България ще продължи да расте, но вероятността за привличане на стабилен OEM, който да инвестира в страната в следващите поне 10 години, е нищожна, като съществен проблем е липсата на готовност с квалифицирани кадри в страната, които да отговорят на нуждите на едно толкова мащабно производство.

Колкото до самата пандемия от COVID-19, в "Хроновски БГ" вече имат сериозен опит със справянето с това предизвикателство - предприятието беше сред първите, в които още през лятото на 2020 г. беше установено огнище на разпространение на коронавируса. "Тествахме масово служителите и над 100 души се оказаха положителни", разказва Стефка Малкочева, която оглавява отдел "Човешки ресурси" в компанията. "Това доведе до много загуби - най-малкото покрай разходите за болнични на над 100 души. В същото време имахме големи поръчки и трябваше да работим", допълва тя.

За да се справи с предизвикателството, предприятието реорганизира графика на работа с по-дълги смени, така че да може да се компенсира липсата на толкова голям брой служители. Освен това увеличава капацитета на служебния транспорт и осигурява повече почивки на работещите. В крайна сметка трудният период е преодолян, като от всички, дали положителни проби, само 5-6 души се разболяват по-сериозно и се налага да бъдат хоспитализирани. "След това се справяме, нямало е такива сериозни проблеми. Но определено юни-юли претърпяхме доста загуби", посочва Малкочева.

А крайният финансов резултат за годината все пак е положителен - печалба малко над 1 млн. лв. Което на фона на динамичната и предизвикателна 2020 г., особено за автомобилната индустрия, всъщност не е никак зле.