Новият дом на "Телетек електроникс"

Производителят на алармени и пожароизвестителни системи ще изгради собствен завод за близо 25 млн. лв.

Новата сграда на "Илиянско шосе" е проектирана така, че да стигне за нуждите на производството през следващите десет години
Новата сграда на "Илиянско шосе" е проектирана така, че да стигне за нуждите на производството през следващите десет години    ©  ''Телетек електроникс''
Новата сграда на "Илиянско шосе" е проектирана така, че да стигне за нуждите на производството през следващите десет години
Новата сграда на "Илиянско шосе" е проектирана така, че да стигне за нуждите на производството през следващите десет години    ©  ''Телетек електроникс''
Темата накратко
  • 30 години след създаването му, производителят на алармени и пожароизвестителни системи строи нов завод в София.
  • Инвестицията е 25 млн. лв., като основната част е от заем и еврофинансиране.
  • Компанията има оборот над 30 млн. лв., почти 200 служители, но тази година страда от бавната доставка на части.

В години на свити инвестиции и притиснати бизнеси заради ковид кризата решението на "Телетек електроникс" да изгради нов завод е сред добрите изключения. Създаден преди 30 години и растящ, производителят на алармени и пожароизвестителни системи отдавна търси възможност за разширение. И след като през миналата година успява да купи достатъчно голям парцел на столичната ул. "Илиянско шосе", сега компанията инвестира близо 25 млн. лв. в собствена сграда. До края на следващата година там ще бъде преместено цялото производство, а капацитетът ще се увеличи с 50% като начало. Мястото е достатъчно и за по-нататъшен растеж, който да позволи на предприятието да покрие растящото търсене. Единствената спънка засега остават нарушените вериги на доставки, които затрудняват работата на компанията.

Тридесет години по-късно

Компанията е създадена през 1991 г. от Валентин Стоицев и Петър Полилеев, като в началото се занимава само с инсталация на алармени и пожароизвестителни системи, но след една голяма поръчка от Франция започва да прави собствени продукти. Десет години по-късно американският SEAF Trans-Balkan Bulgaria Fund проявява интерес към производствената част и тогава всички отдели са обособени в отделни компании, като в "Телетек електроникс" остава разработката на собствени продукти, производството и износа, а други фирми поемат дистрибуцията в България и монтажите. Фондът придобива 40% в производственото дружество и остава акционер до 2007 г., а новото разпределение на дейностите се запазва и след това. Преди няколко години компанията привлича като партньор италианската Comelit Group, която постепенно увеличава инвестицията си и през 2019 г. става едноличен собственик на дружеството.

В момента "Телетек електроникс" работи почти само за чужбина - около 95% от общите продажби. Продуктите й стигат до над 80 държави по целия свят с изключение на Северна Америка, където стандартите са по-различни. По думите на изпълнителния директор Мариела Маджарова основните пазари са Европа, но компанията има силни позиции и в Близкия изток, Северна Африка и Азия. "В редица страни имаме водещи позиции - в Алжир сме на първо място по продажби на сигнално-охранителни системи, в Португалия "Телетек електроникс" е лидер в продажбите на конвенционално пожароизвестяване, макар че има и силен местен производител. Имаме добри продажби и във Великобритания, въпреки че там конкуренцията е сериозна както от страна на множество локални производители, така и от световноизвестни марки", допълни Маджарова и уточни, че засега не са усетили негативен ефект от Brexit.

Да намериш правилното място

Компанията, която в момента работи в сграда под наем, отдавна има планове да изгради собствен завод. През 2006 г. почти се стига до сделка за парцел на бул. "Цариградско шосе" в София, но в последния момент покупката се проваля. И за добро, както казва Маджарова, тъй като скоро след това започва кризата. Разглеждан е бил имот и в промишлената зона "Гара Искър", но и там сделката пропада. Да се намери голям парцел на подходящо място се оказва почти невъзможно. Сериозно обсъждан вариант е била и зоната в Божурище. "От гледна точка на инвестиция това беше най-подходящото място - струваше по-малко пари и идваше с други предимства, които дава държавата. Големият въпрос обаче беше как да накараме хората си да работят там и да пътуват дълго всеки ден", каза тя. В крайна сметка това надделява като аргумент. "Успях да убедя собствениците, че това не е добър вариант за нас, защото ще загубим много служители, и те се съгласиха да инвестираме повече пари, но да запазим екипа", уточни Маджарова.

През март миналата година компанията успява да стигне до сделка, като купува 18 дка парцел на "Илиянско шосе" 2. Справка в имотния регистър показва, че продавачи са "Бултаб 2002" (на Емил Димитров, познат от бизнеса с цигари и хотели в Слънчев бряг) и "Акватранс капитал" (на Славян Теофилов, също дистрибутор на цигари), а цената е 3.9 млн. лв. Отскоро тече и самото строителство.

Терен с потенциал

Основните предимства на новия терен са, че е голяма площ и на отлична локация. Намира се близо до гара "Север" - район, който по думите на Маджарова се развива много активно. Точно пред входа има спирка на трамвай и автобуси, а най-хубавото е, че на 200 метра е предвидена спирка на метрото, макар и в някакъв по-далечен план.

Парцелът е напълно свободен от сгради, така че заводът се изгражда от нула. За главен изпълнител е избрана фирмата МСК след конкурс с доста сериозни участници. "Монтаж строителни конструкции" е част от групата "Рослин" на Иво Евгениев и Спас Шопов.

"Избрахме тях, защото имат опит с промишлено строителство", уточни Маджарова и добави, че се планира сградата да е модерна, съвременна и удобна както за производство, така и за администрацията на компанията.

Проектът включва обширна производствена част от 3340 кв.м, оборудвана с климатична система, която осигурява необходимите параметри за електронно производство. Предвижда се и складова част от 2100 кв.м с височина близо 10 м, където да бъдат разположени стелажни системи с възможност за складиране на над 2600 палетоместа с материали и готова продукция, както и обособена климатизирана част за електронни компоненти. Административният блок ще бъде на три етажа от по 1250 кв.м, като един от тях е предвиден изцяло за помещения за развойна дейност с лаборатории и специализирани помещения за тестове и изпитания. Това ще позволи и да се разшири R&D екипът от 35 души в момента до 60 души, ако обаче се намерят хора.

Компанията очаква да започне работа на новото място в края на 2022 г. Освен че ще бъде преместено съществуващото оборудване, вече се поръчва и ново, с което капацитетът ще се увеличи с поне 50% в началото. "Купуваме това, което ще ни трябва в близките 2-3 години, после ще надграждаме. Имаме достатъчно място, като самата сграда е проектирана така, че да отговори на плановете ни за развитие през следващите 10 години", каза Маджарова.

Инвестицията и след това

Общата инвестиция в проекта се оценява на 24 - 25 млн. лв. Основната част от средствата - 10 млн. евро, се осигуряват от Фонда за устойчиво градско развитие чрез партньора им Обединена българска банка, като сумата включва и европейско финансиране. "Едни от най-сериозните банки в България се бореха да ни дадат този кредит, но ОББ ни спечели с това, че успя да включи Фонда за устойчиво градско развитие, което позволи чувствително да се свали лихвеният процент", уточни Маджарова. Останалата част от инвестицията са собствени средства на компанията.

Изграждането на новия завод не се очаква да увеличи значително персонала на компанията. "Целта ни е максимално да автоматизираме производството, защото човешкият ресурс е все по-голям проблем", каза Маджарова. И даде пример с планираната нова напълно автоматизирана линия за производство на пожароизвестителни датчици на стойност 2 млн. евро, на която ще работят един или двама души. При всички положения ще трябва да се намери балансът между инвестициите в по-скъпи автоматизирани машини и наемането на още хора.

Продуктите на компанията също се променят, но не във връзка с новия завод. "Имаме стратегия как да се развиваме, какво да добавяме, за да растем. И в момента разработваме много нови продукти, които ще излязат на пазара в края на тази и началото на другата година. Съобразяваме се най-вече с настоящите пазари и техните изисквания, но следим и трендовете в областта, както и условията за навлизане на нови пазари", обясни Маджарова. В плановете на компанията е да навлезе и на пазара в САЩ, но за там ще трябва да се направи нова гама продукти заради различните стандарти.

А търсене има. Това се вижда и от резултатите на компанията, която стабилно расте през годините (виж таблицата), макар че през кризисната 2020 г. отчита лек спад (5%) и оборот от близо 33 млн. лв.

Голямата неизвестна остават веригите на доставки. "Търсенето навсякъде е много голямо, въпросът е какво успяваме да произведем и да доставим. В момента имаме поръчки за над 20 млн. евро, но засега е трудно да се предвиди колко от тях ще успеем да произведем до края на годината, защото зависим от доставките на компоненти", казва Маджарова. Заради изграждащите се в момента много нови фабрики очакванията все пак са недостигът на компоненти да намери разрешение до края на следващата година.



Ситуацията с веригата на доставки е критична

Мариела Маджарова, изпълнителен директор на "Телетек електроникс"

Доколко ви се отразяват нарушените вериги на доставки и как се справяте?

- Ситуацията е повече от критична. Използваме над 4000 различни компонента. Във всяко наше изделие има между 200 и 500 части и ако една липсва, продуктът не може да се произведе. Имаме срокове на доставка 75 седмици, 52 седмици... Ако някой даде срок на доставка 18 седмици за компонент, приема се, че го взимаш днес. Най-лошото е, че някои доставчици изобщо не могат да потвърдят срокове. В същото време един компонент не може да се замени с друг, който успяваш да намериш на пазара - всеки е специфичен, написан е софтуер за него и за да се смени, трябва да се направи нова разработка. В момента преработваме няколко изделия, защото не можем по никакъв начин да намерим необходимите компоненти. Или това, което се намира, преди сме го купували за 30 цента, а сега ни го предлагат за 30 долара. Когато изделието се продава за 12 евро, няма никакъв шанс да си позволим да го купим. Има по-скъпи продукти, за които правим такива компромиси и купуваме на подобни цени, но за малки и не толкова скъпи изделия няма как да се случи.

Колко време отнемаха преди доставките?

- Преди най-дългите доставки, които много ни притесняваха, бяха 24 седмици. Ситуацията сега е изключително трудна за управление, защото ние имаме сериозен брой компоненти. Колегите в "Логистика" правят чудеса. Най-лошото е, че когато са ви обещали срок и днес е денят, когато трябва да ви изпратят стоката, те или се обаждат и ви казват, че не могат да я изпратят и не знаят кога ще могат, или ви казват, че днес цената е друга. В момента доставчиците държат козовете в себе си.

Успявате ли да пренасочите поскъпването към клиентите?

- Много трудно, макар че всички знаят каква е ситуацията. След сериозно обмисляне решихме, че от 1 януари ще вдигнем цените със 7% и клиентите естествено започнаха да се оплакват. Ние имаме повишение на разходите с над 20% - най-вече заради компонентите, но също и заради цената на електроенергията, горива, транспорт, но това не можем да го пренесем към клиентите. Всичко, което е изработено от пластмаса или метал, се вдигна трайно, а ние използваме такива в почти всички изделия. Доста абсурдна е ситуацията в момента. Единствената хубава новина, ако може така да се каже, е, че всички наши конкуренти са в същата ситуация, не сме единствените.

Кога очаквате да се нормализира ситуацията?

- Прогнозите са последното тримесечие на 2022 г. нещата да се регулират. Защото голяма част от доставчиците на компоненти започнаха да правят нови заводи миналата година и началото на тази и очакват да вдигнат капацитета си в края на другата година. Ще бъде интересно, ако търсенето тогава падне, а те вече имат огромен капацитет.

Още от Капитал