Nissan обяви план за електрификация за 18 млрд. долара

До 2030 г. японската компания ще предлага 23 електрически модела автомобили

Важна част от инвестиционния план на Nissan e развитието на изцяло твърда батерия, която да задвижва автомобилите на компанията.
Важна част от инвестиционния план на Nissan e развитието на изцяло твърда батерия, която да задвижва автомобилите на компанията.    ©  Reuters
Важна част от инвестиционния план на Nissan e развитието на изцяло твърда батерия, която да задвижва автомобилите на компанията.
Важна част от инвестиционния план на Nissan e развитието на изцяло твърда батерия, която да задвижва автомобилите на компанията.    ©  Reuters

Японският автомобилен производител Nissan представи план за електрификация Nissan Ambition 2030 за 18 млрд. долара, чиято цел е 75% от продажбите в Европа до 2026 г. да са на електрически автомобили (EV), а в САЩ до 2030 г. Целта е дотогава компанията да представи 23 електрически модела. Заводът на Nissan в английския град Съндърланд ще бъде направен изцяло за EV, като това ще струва 1.4 млрд. долара. Според изпълнителния директор на компанията Макото Учида сега е перфектният момент за подобни действия, след като Nissan стабилизира печалбите си през последните три години. "Nissan излезе от кризата и е готов да започне ново", заяви пред Financial Times Учида.

Твърдите батерии са бъдещето

Важна част от инвестиционния план на Nissan e развитието на изцяло твърда батерия (ASSB), която да задвижва автомобилите на компанията. ASSB имат значително по-голям обхват от литиевойонните батерии, които се използват в момента. Цената за производство на този тип батерии е по-ниска от тази на литиевойонните, но все още не са достатъчно сигурни, за да бъдат пуснати в масова употреба. Компанията очаква да изгради завод за ASSB до три години, а пускането на пазара се очаква да бъде в началото на 2029 г. Дотогава Nissan ще продължи да използва литиевойонните батерии. Учида вярва, че компанията ще успее да намали цената за производство на подобна батерия с около 65% в следващите няколко години.

Състезанието за разработване на сигурна ASSB е доста конкурентно, като освен Nissaн, Toyota, BMW, Volkswagen и Ford също залагат на този тип задвижване. През май BMW и Ford обявиха обща инвестиция от 130 млн. долара в компанията Solid Power. Според изпълнителния директор на Solid Power компанията му ще пусне пилотна серия ASSB, като те ще са в "автомобилен мащаб", още догодина.

Японският автомобилен производител по традиция изпреварва местните си конкуренти, когато става въпрос за електрифициране на каталозите. Компанията беше първата азиатска такава, която представи електрически модел - Nissan Leaf, който навлезе на пазарите преди десет години. Въпреки амбициите на Nissan компанията не се включи в пакта за прекратяването на продажбата на коли, които се задвижват от двигатели с вътрешно горене, до 2040 г. Той беше подписан по време на Конференцията на Организацията на обединените нации (ООН) за изменението на климата, която се проведе в Глазгоу. Освен Nissan Toyota, Honda и BMW също не го подписаха.

Японският производител имаше трудни няколко години от финансова гледна точка. Причината беше скандалът с бившия изпълнителен директор Карлос Гон. Той беше изключително популярно лице в Япония, но през 2018 г. беше арестуван заедно с дясната му ръка Грег Кели. Срещу тях беше повдигнато обвинение за финансови измами, като се твърди, че те умишлено са занижавали заплатата на Гон в различни документи. Грег Кели все още очаква своята присъда, като е пуснат под гаранция. Гон обаче успя да избяга от Япония, и то по един от най-атрактивните начини - скрит в кутия, натоварена в частен самолет. Оттогава той е в Ливан, като твърди, че причината за обвиненията е нежеланието на голяма част от борда да одобрят потенциално сливане с Renault.