Недостигът на чипове даде тласък на креативността на автоиндустрията

Компаниите използват различни подходи за справянето с проблема

Един от начините за справяне с дефицита на чипове е компаниите да складират почти готови автомобили
Един от начините за справяне с дефицита на чипове е компаниите да складират почти готови автомобили    ©  Reuters
Един от начините за справяне с дефицита на чипове е компаниите да складират почти готови автомобили
Един от начините за справяне с дефицита на чипове е компаниите да складират почти готови автомобили    ©  Reuters

Липсата на полупроводници е проблем, който мъчи автомобилната индустрия от началото на пандемията. Проблемът излезе на преден план, след като голяма част от производителите на автомобили първо отмениха поръчките си за чипове заради срива на продажбите, а след това производителите на чипове не ги смятаха за приоритетни клиенти. Работата от вкъщи накара много хора да купят нови електронни устройства, като това доведе и до по-голямо търсене на чипове. Решенията на проблема, който мъчи индустрията, все още не са ясни, но за сметка на това започват да се виждат все по-креативни действия.

Проблемът се оказа малко по-особен заради един друг негов аспект. Големите автомобилни производители традиционно купуват чиповете си от големи производители като Bosch, Continental и NXP. Оказва се, че тези компании често купуват чиповете или голяма част от тях от по-малки търговци, което практически уеднаквява полупроводниците, които различните автомобилни компании получават. "Имаше заблудата да се мисли, че имаш избор между два доставчика, но истината е, че те се правят от една и съща компания", казва пред Reuters Ондрей Буркацки, партньор в консултантската агенция McKinsey.

Тази тенденция се променя, твърди директорът по покупки на Daimler Маркус Шефер. Неговата компания, както и няколко други, започнаха да подписват споразумения за сътрудничество с всяко ниво на веригата на доставки за полупроводници. По този начин автомобилната индустрия ще получи нужния приоритет и няма да има ситуации, в които доставките на чипове за коли ще се бавят заради такива на полупроводници за електронни устройства.

Различните подходи за справяне с липсата на чипове

Различните автомобилни производители предприемат различни ходове, които се надяват, че ще им помогнат да запазят нивото на производителност. Компанията за камиони Traton, който е собственост на Volkswagen, например е започнала смяна на софтуера. Целта на промяната в операционните системи е да се позволи на един чип да изпълнява функциите, за които преди са били нужни няколко такива. "Ако променим софтуера, можем да използваме по-малко полупроводници и да постигнем същата функционалност", каза финансовият директор Анет Даниелски. "Това понякога отнема много време, защото регулаторните органи се намесват, но има области, в които можете бързо да промените нещо", добавя тя.

Daimler също използва подобно решение, но различното е, че компанията изготвя изцяло нов дизайн на блоковете за управление. Разработената система позволява на колите да използват няколко различни типа чипове, което дава възможност на компанията да не спира производство в случай на забавяне на доставките на даден полупроводник. Първата компания от автомобилната индустрия, която направи нещо подобно, беше Tesla. Американският производител на електрически автомобили (EV) успя за три месеца да промени софтуера си по начин, по който беше възможно използването на чипове с по-малка мощност. Това позволи на компанията на Илън Мъск да задържи нивото на продажби през пандемията.

General Motors е поредният производител, който се насочва към такъв тип действия. Американската компания наскоро обяви, че започва съвместна работа с големи производители на полупроводници като Qualcomm, STM и Infineon. Целта на партньорството е разработването на микроконтролери, които да комбинират функциите на няколко чипа в себе си. "Опитваме се да създадем екосистема, която е по-устойчива, по-разширяема и е винаги достъпна", каза говорител на компанията.

Другият подход, който компаниите използват за справяне с липсата на чипове, е складирането на автомобили. BMW нарича този подход "запълване на дупки". Той се състой от произвеждането на голям брой автомобили, като те са почти готови за продажба. Единствената част, която трябва да бъде добавена, са чиповете. По този начин в момента, в който доставката на чипове пристигне, колите могат да бъдат продадени. Това позволява и приоритизирането на по-скъпите модели, които получават чипове по-бързо, защото печалбата при тях е значително по-голяма. Този подход обаче е временен, като Volkswagen, който също използва тази стратегия за определени модели, трябваше да спре производството на EV в завода си в Цвикау.