Индийският завод "Варок лайтинг системс" край Димитровград вече не работи

Фабриката за автомобилни светлини, която отвори в началото на 2019 г., е влязла в ликвидация

Стефан Веди беше един от управителите на "Варок лайтинг системс" преди компнаията да влезе в ликвидация
Стефан Веди беше един от управителите на "Варок лайтинг системс" преди компнаията да влезе в ликвидация    ©  Varroc Lighting Systems
Стефан Веди беше един от управителите на "Варок лайтинг системс" преди компнаията да влезе в ликвидация
Стефан Веди беше един от управителите на "Варок лайтинг системс" преди компнаията да влезе в ликвидация    ©  Varroc Lighting Systems

Компанията за автомобилни светлини "Варок лайтинг системс", която има завод край Димитровград, е влязла в процедура по ликвидация и е спряла производството. Съкратени са и работещите около 40 души. Официална информация досега не е обявявана нито от българската компания, нито от индийския й собственик, но в търговския регистър се вижда, че дейността е прекратена още в началото на годината.

Кратък живот

"Варок лайтинг системс" беше създадена от турската Sa-ba Automotive като "Са-ба България" в края на 2015 г. с идеята да бъде изграден завод за фарове. Още преди да започне производството през 2018 г., турската компания беше купена от американското поделение Varroc Lighting Systems на индийската група. Като част от сделката собствеността си смени и българското дружество, което впоследствие беше преименувано. Заводът беше завършен и производството започна в началото на 2019 г. За проекта си на стойност 8 млн. лв. и ангажимента да осигури 150 работни места компанията получи инвеститорски сертификат.

Две години по-късно обаче производството е прекратено. От документите в Търговския регистър се вижда, че през октомври 2020 г. турската Varroc Lighting Systems Turkey Endustriyel Urunler Imalat Ve Ticaret, която е прекият собственик на българското дружество, е взела решение да започне процедура по ликвидация на "Варок лайтинг системс". Управителите са освободени, а за ликвидатор е определена Миглена Стойчева. Компанията е уведомила и Националната агенция по приходите. Самата процедура е започнала в края на 2020 г.

По данни от АПИС през 2019 и 2020 г., когато заводът работеше, заетите са били около 40-50 души. В началото на тази година персоналът започва да намалява, като на практика след април няма осигурени лица.

Пазарен удар

Информацията беше потвърдена и от кмета на Димитровград Иво Димов. "Факт е, че не работят и съкратиха хората, но не знам каква е причината", каза той за "Капитал". По думите му има проявен интерес от италианска фирма към сградата на завода, тъй като тя е нова и голяма, а освен това разполага и с доста обширен парцел (30 дка - бел.ред.).

Решението на Varroc да прекрати дейността си в България вероятно е резултат от комбинация от фактори. За последните три години приходите се увеличават до малко над 5 млн. лв. през 2021 г. по данни от КАПИ, но компанията последователно отбелязва загуби от около 2 млн. лв. всяка година. Макар че сумата не е значителна на фона на огромните обеми, които генерира индийската група (оборот от 13 млрд. евро за последната финансова година до края на март 2021 г.), тя все пак е фактор за консолидираните резултати. Това е отчетено и на конференцията за представяне на тримесечните резултати на индийската компания през ноември 2020 г., когато от Varroc коментират, че загубите на групата се дължат на новите заводи, които все още не са достигнали пълен капацитет и по-специално тези в Бразилия, Мароко, Полша и България (където е направено ново звено за електроника). За цялата финансова година нетната загуба на групата достига близо 74 млн. евро.

Ковид кризата също е оказала ефект върху дейността на българската компания, ако се съди от нуждата й от финансова помощ - през миналата година тя е получила държавна подкрепа за заплати в размер на близо 87 хил. лв.

Светлина върху случая хвърля и съобщението на рейтинговата агенция ICRA по-рано през седмицата, че понижава рейтинга на Varroc, а перспективата става негативна. Като основание за решението си агенцията цитира консолидираните финансови резултати на групата. От там отчитат въздействието на недостига на чипове в света, който е довел до по-слабото представяне на групата, особено в дивизията за светлини (Varroc Lighting Systems), към която принадлежи и българският завод. Друг фактор са намаленото производство и доставки до клиенти на ключови пазари като Европа и Северна Америка заради повишените разходи за експлоатация и суровини.

Очакванията на ICRA за групата все пак са приходите да растат в средносрочен план. Това обаче ще стане без българското предпрятие.

Групата

Групата Varroc има общо 43 производствени предприятия, от които 26 са в Индия, а останалите са пръснати на всички континенти без Австралия. В Европа заводи има в Италия, Полша, Чехия, Румъния и Турция. За групата работят над 13.5 хил. души, като броят им намалява през последните години. Сред клиентите на групата са компании като Bajaj Auto, Honda, Ford, Tesla, Volkswagen, Jaguar Land Rover и др.

Още от Капитал