Новият бизнес на Palfinger в България

След като изгради два завода в страната, австрийският производител на кранове създаде тук и първия си център за административни дейности на групата за регион

Заводът в Тенево, който произвежда хидравлични цилиндри, се разрасна през годините, като последно през 2018 г. там бяха инвестирани 19 млн. евро
Заводът в Тенево, който произвежда хидравлични цилиндри, се разрасна през годините, като последно през 2018 г. там бяха инвестирани 19 млн. евро
Заводът в Тенево, който произвежда хидравлични цилиндри, се разрасна през годините, като последно през 2018 г. там бяха инвестирани 19 млн. евро    ©  Palfinger
Заводът в Тенево, който произвежда хидравлични цилиндри, се разрасна през годините, като последно през 2018 г. там бяха инвестирани 19 млн. евро    ©  Palfinger
Темата накратко
  • След като изгради два завода в страната, австрийският производител на кранове създаде тук и първия си център за административни дейности на групата за региона.
  • Екип от около 50 души в София обслужва държавите от региона на ЕМЕА, като броят им ще достигне 160 след три години.
  • Компанията ще заложи на автоматизация и обучение на персонала, за да увеличи производствения си капацитет.

Повече от 20 години след като започна производство в България, австрийската Palfinger засилва присъствието си в страната с нова дейност. Компанията избра София за своя първи център за глобални бизнес услуги, който покрива пълния спектър административни дейности и обслужва региона на Европа, Близкия изток и Африка (ЕМЕА). От около 50 души в момента местният екип ще бъде разширен до 160 след три години, а ако опитът се окаже успешен, разрастването може да продължи. В същото време компанията планира и разширение на производството си в страната, като за целта ще заложи предимно на автоматизация и обучение на персонала за работа с новите машини.

Растеж на стъпки

Австрийската група регистрира местното си дружество "Палфингер продукционстехник България" през 1999 г., а на следващата година започна производство, след като купи хале и терен от бившия военен завод "Бета" в Червен бряг. Три години по-късно компанията изгради и втори завод - в Тенево (Ямболско), където един от доставчиците й - "Хидравлични елементи и системи", й продаде имот. В момента в двата завода работят над 1500 души общо.

Предприятието в Червен бряг произвежда метални компоненти за кранове и работи главно като вътрешен доставчик на групата, като единственият външен клиент е Sennebogen. През години Palfinger поетапно инвестира в производството си в страната, като последно през 2019 г. в Червен бряг бяха купени роботи и машини за заваряване и рязане за 9 млн. евро. Заводът в Тенево пък произвежда хидравлични цилиндри за всички продуктови линии на Palfinger по света, както и за един голям външен клиент - Putzmeister. След инвестиция от 19 млн. евро през 2018 г. капацитетът там беше увеличен до около 220 хил. цилиндъра годишно.

Центърът за глобални бизнес услуги на практика е нова дейност за групата, но по думите на главния финансов директор Феликс Щробихлер (виж интервюто) за решението той да бъде направен в България е натежал добрият опит, който компанията има от производството тук.

Близо до клиенти и доставчици

Корона кризата през миналата година се е отразила на представянето на "Палфингер продукционстехник", като оборотът е спаднал с една пета, а печалбата се е свила наполовина (виж таблицата). Дружеството е получило и 3.4 млн. лв. помощ от правителството по мярката за запазване на заетостта, показва отчетът. В същото време обаче по думите на Щробихлер компанията е успяла бързо да реагира и да противодейства на спада. "Особено добре ни се отплати фокусът ни върху това да сме близо до клиентите. Поддържахме контакт с партньорите си и ги информирахме за всички предприети стъпки. Това заедно с икономическото възстановяване ни осигури пълна книга за поръчки", каза той. Дружеството до голяма степен е ограничило и ефектите от нарушените вериги на доставки благодарение на това, че не разчита на един източник за суровините и материалите си и има изградена мрежа от местни доставчици.

През тази година от групата отчитат увеличение на търсенето във всички региони и за всички продуктови линии, но посочват и повишение на разходите. "По тази причина на два пъти ни се наложи да увеличим цените си през 2021 г., но мярката срещна разбиране от клиентите", каза Щробихлер.

Според прогнозата на компанията, включена в отчета за 2020 г., през тази година се очаква продажбите и на двата завода да нараснат с по около 50%. Известна част от увеличението ще дойде от поскъпването на продукцията, но останалата ще е резултат от по-големи количества.

Поетапното разширяване на производствения капацитет в двата завода ще продължи и в бъдеще. По думите на Щробихлер това ще стане с фокусирани инвестиции в машини с по-висока степен на автоматизация. Това е и като цяло тенденцията в производството в страната заради свития пазар на работна ръка. За да подготви кадрите си за работа и програмиране на новите роботи и машини, групата планира да изгради обучителен център в Червен бряг през 2023 г.

Групата

Базираната в Австрия група Palfinger е водещ доставчик в света на кранове и подемни решения. Има 12 хил. служители в 34 локации и около 5 хил. сервизни точки по света. За 2020 г. групата отчита 1.53 млрд. евро приходи. Акциите на компанията се търгуват на Виенската фондова борса от 1999 г.


Избрахме България за центъра не заради ниските разходи, а заради квалифицираните кадри

Феликс Щробихлер, главен финансов директор на Palfinger

Визитка

Феликс Щробихлер се присъединява към австрийската група Palfinger през 2000 г. като ръководител на правния отдел, а в годините след това заема редица други изпълнителни позиции. След двегодишна пауза, през която е управляващ директор на B&C Industrieholding, през октомври 2017 г. той се завръща в Palfinger като главен финансов директор. Щробихлер отговаря и за центъра за глобални бизнес услуги на компанията в София.


Какви услуги предоставя центърът ви в София?

- Центърът започна работа преди една година, като в началото покриваше дейности като финанси, човешки ресурси, създаване на поръчки и обработка на данни. В момента сме в процес на трансформация, като целта е да интегрираме в центъра процесите на всички звена и компании, които сме придобивали в миналото. Това ще ни позволи да съберем всичко наедно, да хармонизираме и стандартизираме процесите и да изградим капацитет, така че не само да подобрим съществуващите услуги, но и да ги издигнем на следващо, по-високо, ниво вътре в групата на Palfinger. Основната причина за решението ни това да стане в България не са по-ниски разходи тук, а наличието на достатъчно квалифицирана работна сила. Това се промени през последните две години, откакто започнахме процеса. Тъй като все повече международни компании предоставят подобни услуги в България, пазарът на труда стана доста конкурентен. В резултат на това ние трябва да се докажем като предпочитан работодател пред нашите конкуренти, за да привлечем правилните таланти. Ние обаче приемаме това предизвикателство и успяваме да намерим хора. В София наистина има много квалифицирани и мотивирани хора, а това е доказателство, че сме избрали правилното място за нашия център.

Колко души работят в момента и какви са плановете ви за разрастване на персонала?

- В момента в центъра работят около 50 души, като до края на годината броят им трябва да стане около 60. Догодина планираме да добавим още 60 - 70 души.

С какви профили са служителите?

- С различни профили. Хубавото е, че в София има доста развита индустрия на центровете за бизнес услуги, така че можем да намерим хора с опит от други центрове, които да донесат добавена стойност още от самото начало.

Но това означава, че има и силна конкуренция...

- Самата индустрия е привлекателна за хората, тъй като им позволява да се развиват и да израстват в кариерата. Разбира се, пазарът е конкурентен, тъй като има и други компании, които се опитват да привлекат специалисти и това понякога е предизвикателство, но ние работим активно за популяризиране на името на Palfinger в София. Мисля, че в страната групата е добре позната, тъй като имаме два завода - в Тенево и Червен бряг, с 1500 работници, но трябва да доразвием бранда си като работодател в сферата на бизнес услугите в София.

Как го постигате?

- Опитваме се да бъдем много привлекателен работодател. Това, с което се гордеем, е, че сме изключително отговорни към нашите хора. Ние в Palfinger се грижим за членовете на екипа. Другото е, че Palfinger е отдаден на устойчивостта и защитата на околната среда. Това са ценности, които са не по-малко важни от това да бъдем номер 1 в подемните решения и да сме печеливша и много стабилна компания. Всичко е важно.

Колко държави обслужва софийският център и какви езици ползват служителите?

- В момента ползваме немски и английски и обслужваме държавите от региона на Европа, Близкия изток и Африка (ЕМЕА), но искаме да разширим езиците. Има дейности в центъра, които се използват на глобално ниво, например управлението на основни данни, но засега фокусът на софийския офис е върху страните от ЕМЕА, в които работи Palfinger.

Palfinger има ли и други такива центрове за бизнес услуги, ако да, къде и какви дейности извършват?

- Започнахме със споделен център за финансови услуги в Червен бряг преди години, който беше доста успешен. Сега този център в Червен бряг вече е под шапката на Глобалния бизнес център и е ръководен от неговия мениджърски екип. Ако говорим за център, който покрива процеси извън финансите, София е първият.

А като група къде имате дейност?

- Ние сме глобална компания. Централата ни е в Австрия, но имаме фабрики в цяла Европа, присъстваме в Северна Америка - в Канада и САЩ, имаме фабрики в Бразилия, Аржентина, в Русия, както и съвместно предприятие в Китай. Целта ни е да изградим поне още един център за бизнес услуги - в Северна Америка, като ще започнем подготовката за това през следващата година. Той ще обслужва американските пазари, а софийският център ще работи за ЕМЕА и австрийската централа. Крайната ни цел е да имаме един голям център в София и по един в Америка и Азия.

Планирате ли да разширите дейността на софийския център и от какво ще зависи това?

- На първо място, имаме планове да разширим центъра до повече от 160 души в следващите три години. Крайната ни цел обаче е по-голяма. При нас главният финансов директор не е основният двигател на това да идентифицира процесите, които трябва да се поемат от центъра - различните отдели също излизат с предложения за това за какви услуги биха искали да получат подкрепа. Това вече се случва и ако процесът се ускори, планираните 160 души ще бъдат далеч под реално необходимата бройка, която по-скоро ще достигне 300 души през следващите 5-6 години според мен. Целта сега е центърът да се докаже в рамките на Palfinger като звено, което наистина добавя стойност, подобрява услугите и ги извежда на следващо ниво.

Защо избрахте България за този проект и кои други държави обмисляхте?

- Обмисляхме 5-6 държави, недалеч от България. Някои други държави също имаха важни предимства, но ако погледнете цялата картина - наличието на подготвена работна ръка, езикови умения, развита индустрия на центрове за споделени услуги, както и разумни разходи, когато събрахме всичко това, България остана в топ 2 локациите. Други страни, които обмисляхме, бяха например Словакия поради високото качество на образователната им система и Сърбия заради големия брой завършили висше образование. Като цяло България предложи най-добрия пакет от предимства за нас. А това, че имаме две фабрики в България, знаем как се работи тук и имаме добър опит, натежа при окончателното ни решение. За нас това също беше важен критерий - да сме в страна, където познаваме културата.

А в България гледахте ли и други градове? Защото със сигурност знаете, че пазарът на работна ръка в София е свит.

- Да, разглеждахме 2-3 локации в България, сред които Плевен, защото е близо до фабриката ни в Червен бряг. Но бързо ограничихме обхвата до София, включително заради транспортните връзки - за нас беше важно да има летище, за да можем лесно да пътуваме. Но основно повлия фактът, че в София индустрията на центровете за бизнес услуги е най-развита от всички градове в България. От друга страна, ясно е, че цената на труда в София е най-висока, има повече конкуренция, но в крайна сметка надделяха другите фактори.

Оказва се, че инфраструктурата е важна не само за производствените предприятия...

- Да. Пътуваме често, но също така прехвърляме процеси постоянно и е важно да имаме лесен достъп и връзка. Нашият център е с лесен достъп от летището.

България беше ли ви препоръчана от някоя друга компания, или заложихте на опита си от производството тук?

- Работихме с международен консултант за проекта си. Те също посочиха България като вариант, но и за нас това беше подходящото място заради историята ни тук.

Как организирате работата на центъра покрай пандемията, имате ли практика хората да работят от вкъщи?

- Ще започна по-отдалеко. Пандемията беше предизвикателство още в началото, когато трябваше да наемаме хора, с които обичайно се срещаме лично. Вторият проблем беше прехвърлянето на процесите към центъра в обстановка, когато хората просто не можеха физически да се съберат. Така че това, разбира се, усложни работата. Но в крайна сметка хубавото е, че ковид ни накара да разберем какво е възможно във виртуалната среда. Успяхме да пуснем центъра с много виртуални срещи. Сега, разбира се, нашата работна среда включва хоум офис. Това е нещо, без което не може, то се превърна в част от работната култура. Един модерен работодател никога не би могъл да обясни на екипа си, че хоум офисът не е възможна опция. Трябва да има баланс между присъствието в офиса и работата от вкъщи. Опитваме се да намерим здравословен баланс между двата работни стила и мислим, че екипът ни го оценява.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    crusible avatar :-P
    crusible
    • + 1

    Хубава новина!

    Нередност?
Нов коментар