Защо проблемите с веригата за доставки не изчезват

Първото тримесечие ще покаже финансовите ефекти от този проблеми върху индустриалните компании

Цените на контейнерните превози се покачват до рекордните нива от миналото лято
Цените на контейнерните превози се покачват до рекордните нива от миналото лято
Цените на контейнерните превози се покачват до рекордните нива от миналото лято    ©  Reuters
Цените на контейнерните превози се покачват до рекордните нива от миналото лято    ©  Reuters
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Веригата за доставки рядко се включваше в отчетите за печалбите на компаниите през последните три десетилетия, откакто глобализацията започна сериозно, с изключение на случайното споменаване на ползите от ниските разходи и стройните запаси. Този сезон на печалбите обаче недостигът, предизвикан от ковид, е сред първите проблеми, споменати от много фирми. Вариантът омикрон влоши задръстванията, като принуди работниците в много индустрии и логистичния бизнес да бъдат поставени под карантина. А недостигът както на персонал, така и на материали допринася за инфлацията, повишавайки разходите навсякъде.

На 25 януари разочарованите инвеститори понижиха цената на акциите на GE с 6%, след като Лари Кълп, шефът на индустриалната икона, каза, че "насрещните ветрове" на веригата за доставки са засегнали особено силно здравния бизнес. Приходите за четвъртото тримесечие намаляха с 3.5% на годишна база. В същия ден Грегъри Хейс, шеф на Raytheon, представи смесени резултати, отбелязвайки, че отбранителната фирма е "преживяла своя дял от прекъсвания на доставките". Други надушват идващи проблеми. На 26 януари Boeing заяви, че веригите за доставки не са "ограничение", тъй като производството на самолети е слабо и запасите са високи. Но, добавя се, суровините, трудът и логистичните предизвикателства са били "предмет за наблюдение". Часове по-късно Tesla обяви, че затрудненията във веригата за доставки са я принудили да работи с фабрики под капацитет.


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Влезте в профила си Регистрация

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Веригата за доставки рядко се включваше в отчетите за печалбите на компаниите през последните три десетилетия, откакто глобализацията започна сериозно, с изключение на случайното споменаване на ползите от ниските разходи и стройните запаси. Този сезон на печалбите обаче недостигът, предизвикан от ковид, е сред първите проблеми, споменати от много фирми. Вариантът омикрон влоши задръстванията, като принуди работниците в много индустрии и логистичния бизнес да бъдат поставени под карантина. А недостигът както на персонал, така и на материали допринася за инфлацията, повишавайки разходите навсякъде.

На 25 януари разочарованите инвеститори понижиха цената на акциите на GE с 6%, след като Лари Кълп, шефът на индустриалната икона, каза, че "насрещните ветрове" на веригата за доставки са засегнали особено силно здравния бизнес. Приходите за четвъртото тримесечие намаляха с 3.5% на годишна база. В същия ден Грегъри Хейс, шеф на Raytheon, представи смесени резултати, отбелязвайки, че отбранителната фирма е "преживяла своя дял от прекъсвания на доставките". Други надушват идващи проблеми. На 26 януари Boeing заяви, че веригите за доставки не са "ограничение", тъй като производството на самолети е слабо и запасите са високи. Но, добавя се, суровините, трудът и логистичните предизвикателства са били "предмет за наблюдение". Часове по-късно Tesla обяви, че затрудненията във веригата за доставки са я принудили да работи с фабрики под капацитет.

Европейските фирми не са имунизирани. На 21 януари гигантът в производството на вятърни турбини Siemens Gamesa обвини проблемите във веригата на доставки за лошите резултати. Конкурентът на компанията - Vestas, изрази подобни опасения. Консултантската компания EY смята, че регистрираните на британски борси фирми са издали 19% повече предупреждения за печалба през последното тримесечие на 2021 г., отколкото година по-рано. Рекорден брой обвиняват прекъсването на веригата за доставки и нарастващите разходи.

Недостигът е невиждан досега. Липсата на чипове свали близо 10 млн. броя, или повече от 10% от годишното производство на автомобили през 2021 г., тъй като фирмите намалиха поръчките в началото на пандемията и бяха изтласкани в края на опашката, когато търсенето се възстанови. Признаците за подобрение са оскъдни. Миналия месец Toyota обяви, че ще намали производството си със 150 хил. автомобила, или около 18%, през февруари поради липса на чипове. GE смята, че част от неволите на компанията се дължат на недостига на чиповете. Големи американски фирми, анкетирани от Министерството на търговията на САЩ, съобщиха, че техните запаси от чипове са паднали от 40 дни през 2019 г. на по-малко от пет дни през 2021 г., и не очакват подобрение поне през следващите шест месеца. Отделът предупреди, че продължаващият недостиг може да принуди фабриките да затворят.

Скъп транспорт

Транспортът на стоки също не става много по-свободен. Цените на контейнерните превози се покачват до рекордните нива от миналото лято. Анализаторите не очакват голямо облекчение преди втората половина на годината. Недостигът на работници още повече затруднява живота. Консултантската компания HIS Markit отбелязва, че работната сила в Америка е с 4 млн. под нивата преди пандемията, в Европа има нарушения от намаленото движение на работници мигранти, а в Азия - от строги нови затваряния. Raytheon обвини липсата на квалифицирани заварчици за ограничените доставки на отливки, жизненоважни за лопатките на турбините на реактивни двигатели. Търговската организация American Trucking Associations заяви миналата година, че индустрията е изправена пред недостиг на 80 хил. шофьори на камиони.

Всички тези ограничения увеличават разходите за части, материали и заплати. Включете по-високи цени на енергията и индустриалните компании навсякъде са изправени пред трудно начало на 2022 г. Тъй като всички тези препятствия показват малки признаци, че ще изчезнат, веригите за доставки може да се окажат високо в списъка с извинения, ако фирмите разкрият разочароващи тримесечни резултати след няколко месеца.

2022, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    mr.ligier avatar :-|
    Lee Gier
    • + 4

    "Часове по-късно Tesla обяви, че затрудненията във веригата за доставки са я принудили да работи с фабрики под капацитет"
    - Ко? Гугъло го е превеждал, види се.

    Нередност?
  • 2
    ss avatar :-P
    SS
    • + 3

    Ех тоз Ковид бре - универсално извинение ...

    Нередност?
  • 3
    ahj21578679 avatar :-|
    ahj21578679
    • - 1

    Веригите започнат и свършват в Китай. А той явно има свои виждания за постамериканския свят.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал