Български емигрант прави четвъртия си завод за бронирани машини в Бургас

В очакване да започне модернизацията на Сухопътните войски IAG на Антон Стефов планира производство в страната

Антон Стефов казва, че през последните години инвестиционният климат в България се е подобрил и това е повлияло на решението му да започне производство тук
Антон Стефов казва, че през последните години инвестиционният климат в България се е подобрил и това е повлияло на решението му да започне производство тук
Антон Стефов казва, че през последните години инвестиционният климат в България се е подобрил и това е повлияло на решението му да започне производство тук    ©  Цветелина Белутова
Антон Стефов казва, че през последните години инвестиционният климат в България се е подобрил и това е повлияло на решението му да започне производство тук    ©  Цветелина Белутова

Идеята в България да се произвеждат бронирани машини за армията периодично се възражда през последните години. В очакване да започне дълго отлаганата модернизация на сухопътните войски, подобни намерения досега са заявявали няколко чуждестранни компании. Такива планове наскоро бяха обявени и от българския емигрант Антон Стефов, чиято International Armored Group (IAG) прави различни бронирани машини повече от четвърт век. За място на бъдещия завод вече е избран Бургас, а началната инвестиция се оценява на 20 млн. лв.

Проектът на практика се подготвя от няколко години, като междувременно IAG се включи в по-малка поръчка за Министерството на отбраната съвместно с друга българска фирма, за да демонстрира възможностите си. Плановете за Бургас обаче са доста по-мащабни и предвиждат партньорства с други производители, така че от завода да излизат напълно готови машини, а поддръжката им да е гарантирана. Очакванията са производството да започне до две години, но какъв ще е мащабът на дейността и на инвестицията до голяма степен ще зависи от това дали компанията ще успее да се включи в модернизацията.

До Канада и назад

Антон Стефов е класически пример за емигрант, създал и развил бизнес в чужбина. Роден е в Благоевград, завършил е школа за запасни офицери, а след това и машинно инженерство във ВМИ "Ленин" (сега Технически университет). Известно време преподава във висшето училище и същевременно е научен сътрудник в Централния машиностроителен институт. Напуска България още в края на 1989 г. и се установява в Канада, където първите години работи в строителството, докато научи езика и се сертифицира като инженер по местните стандарти. През 1996 г. открива ниша в сферата на производството на бронирани машини и заедно с партньор регистрира компания в Торонто. Признава, че началото е било много трудно и че няколко пъти компанията е била пред фалит.

В крайна сметка бизнесът потръгва и малко по-късно вече като едноличен собственик Стефов премества производството в САЩ (Флорида). Следва и презокеанска стъпка - отварянето на завод в Обединените арабски емирства, тъй като по думите му страната е близо до конфликтните точки и добро място от логистична гледна точка, а няколко години след това и в Турция. Последното начинание засега е в България, където IAG работи от няколко години, но фокусът върху производството ще се засили с изграждането на завода в Бургас. Компанията има филиали също във Великобритания, Ирак и Пакистан. В момента в групата работят около 1000 души, макар че точната бройка варира според поръчките. Няма информация колко голям е бизнесът на IAG, тъй като компанията не е публична, а Стефов отказва да посочи оборота.

1000

души работят в групата, която има заводи в САЩ, ОАЕ и Турция, както и филиали в България, Великобритания, Ирак и Пакистан.

От чертеж до продукт

През годините се развиват и продуктите, които IAG прави. Бизнесът започва с дизайн и производство на машини за банковото дело, но с промяната на геополитическата обстановка се появява нужда и други бронирани машини - за лична защита, за полицията, а накрая и военни автомобили. Клиентите са организации на държавно ниво, включително ООН, НАТО, германските въоръжени сили и др. Стефов изчислява, че досега компанията е проектирала и създала повече от 150 различни машини и е произвела над 15 хил. бройки. Това включва тактически превозни средства, бронетранспортьори, автомобили за контрол на безредиците, за превозване на ценности, линейки, бронирани джипове и луксозни седани. Автомобилите се ползват от Гранична полиция, за умиротворителни мисии, за персонална защита, за банково дело, за нефтената индустрия в различни точки на света.

Всяка машина се разработва по спецификация на клиента, като тези за банковата индустрия и за персонална защита се правят на базата на съществуваща концепция (Ford, Iveco, Toyota). Военните автомобили се конструират от нулата и могат да бъдат 4х4, 6х6 или 8х8 в зависимост от това какво е предназначението им. Когато дизайнът е по-сложен, IAG си партнира с други фирми, като или създава смесени предприятия с тях, или ги наема като подизпълнители. По думите на Стефов за военните коли изключително важни са няколко фактора - стойността на разработката, гаранционното и следгаранционното обслужване, както и наличието на обучен инженерен и обслужващ персонал.

Целта България

В България IAG има регистрирана компания - "Интернешънъл арморд груп БГ", още от 2013 г. В първите години тя играе ролята по-скоро на търговско представителство, но целта е ясна - да започне производство на модели главно за полицията и армията. Такава възможност се появява преди няколко години, когато "Интернешънъл арморд груп БГ" и самоковската "Самел-90" правят смесено дружество - "Самарм", а малко по-късно печелят и поръчка на Министерството на отбраната за производство на 90 бронирани машини на стойност 50 млн. лв., която трябва да бъде изпълнена в срок от три години (2021-2023 г.). По неизвестни за Стефов причини договорът е подписан само със "Самел-90", а неговата компания става подизпълнител и отговаря изцяло за бронировката. "Целта беше да се създаде един автомобил за граничен контрол и вътрешни операции, свързани със сигурността, който да бъде бързо и евтино обслужван в България", обяснява той. Срокът все още не е изтекъл и работата по поръчката продължава, но Стефов уточнява, че "Интернешънъл арморд груп БГ" е изпълнила своите задължения предсрочно. "Ако говорим за капацитет, тези 90 машини мога да ги завърша само в единия си филиал за месец и половина", категоричен е той.

"Ако говорим за капацитет, тези 90 машини мога да ги завърша само в единия си филиал за месец и половина."

Затова и амбициите на компанията са доста по-големи, като включват и очакваната мегапоръчка за превъоръжаване на Сухопътните войски на Българската армия. Такава процедура на стойност близо 1.5 млрд. лв. беше обявена от последното правителство на Борисов, но в началото на миналата година беше прекратена. А надеждите на индустрията сега са тя да бъде подновена.

Производство в Бургас

Това катализира и плановете на IAG да започне собствено производство в България, макар че Стефов казва, че поръчката не е решаваща за бизнеса му в страната. Тя обаче ще определи колко голяма ще бъде инвестицията, като обявената сума от 20 млн. лв. е само началното вложение, което ще стигне "да се направи оградата и да се построи първата сграда", в която ще се извършва монтажът на машините. Планира се строителството да започне в края на тази година, а производството да започне в рамките на две години. На следващ етап ще бъдат направени съпътстващи сгради - за производство на армирани стъкла, за инженеринг, както и сграда за партньорските фирми, с които ще работи "Интернешънъл арморд груп БГ".

Бъдещият завод ще бъде изграден в индустриалната зона на Бургас, където компанията е подписала предварителен договор за покупка на 150 дка. Самата локация е избрана заради близостта до морето. "Водният транспорт е най-евтин, а освен това корабните превози не минават много граници, което улеснява процеса документално", обясни Стефов.

Преди да започне производство обаче, има няколко други етапа, включително парцелът да бъде снабден с ток, вода и т.н. Подготовката на кадрите ще върви успоредно със строителството. "Подходът ни е да изпращаме кадри в други съществуващи заводи, където да придобият познания в реална среда и връщайки се, по-бързо да ги приложат", каза Стефов. Чуждестранни специалисти също ще помагат за обучението на място. Очакванията са в началото в завода да работят около 50 души, но броят им може да надвиши 300, ако предприятието развие пълния си капацитет.

Конгломерат от компании

Предвижда се заводът да произвежда пълната гама изделия на IAG, включително най-новата бронирана машина на пехотата "Рила 8х8", която вече има четири разработени модела. Тя беше показана за първи път в Абу Даби преди две години, а в началото на юни ще бъде представена и на изложението "Хемус" в Пловдив.

В Бургас ще се правят самите корпуси на бронираните машини, а другите компоненти като двигател, трансмисия, оси и т.н. ще се доставят от външни производители и ще се сглобяват. Стомана пък компанията винаги е купувала от Швеция, тъй като там има производство на военни стомани, които са много специфични. Ключов елемент за бойната машина е куполът, който е изключително сложно съоръжение и който засега IAG не произвежда. Стефов обаче уточнява: "Имаме уговорка с компаниите, които ги правят, да започнем производство тук и IAG да участва в разработката под формата на смесено дружество 50:50, така че куполите да могат да се ремонтират тук."

Подобни партньорства се предвиждат и за други детайли и системи. IAG вече води разговори с български фирми за доставка на оптика, както и с компания за химическа защита, така че всичко да се произвежда на място. "Това не е една компания, не е само IAG. Това е конгломерат от различни компании - български и чужди", подчертава той.

Според Стефов България трябва да има възможност да произвежда сама военните си машини, тъй като това ще осигури и бързо обслужване. По думите му максималният срок на използваемост на един брониран автомобил е 20 години, но в бойни действия средната му продължителност на живот пада до 5 минути, след което той се нуждае от ремонт.

"Искаме да участваме в търга за бойни машини", признава Стефов. "Ако успеем, това ще помогне много за развитието на кадри, капиталовложения и т.н. Но ако не стане, за IAG това няма да е фатално."

Все още няма коментари
Нов коментар