Германската милионна сделка на "Монбат" и британската мегафабрика за милиарди

Компанията продава производителя на литиево-йонни батерии EAS на Britishvolt в сделка за 36 млн. евро

Ние оставаме част от пазара на литиево-йонни технологии, само че като акционери на Britishvolt, казва Атанас Бобоков, който заедно с брат си Пламен Бобоков контролира "Монбат"
Ние оставаме част от пазара на литиево-йонни технологии, само че като акционери на Britishvolt, казва Атанас Бобоков, който заедно с брат си Пламен Бобоков контролира "Монбат"
Ние оставаме част от пазара на литиево-йонни технологии, само че като акционери на Britishvolt, казва Атанас Бобоков, който заедно с брат си Пламен Бобоков контролира "Монбат"    ©  Надежда Чипева
Ние оставаме част от пазара на литиево-йонни технологии, само че като акционери на Britishvolt, казва Атанас Бобоков, който заедно с брат си Пламен Бобоков контролира "Монбат"    ©  Надежда Чипева
Темата накратко
  • Производителят на акумулатори продаде бизнеса си с литиево-йонни батерии на Britishvolt.
  • Оценката на германската компания е 36 млн. евро, като част от цената ще е кеш, а друга - в акции от компанията купувач.
  • С приходите "Монбат" планира разрастване на пазарите в Африка и Близкия изток.

Пет години след като влезе в сектора на литиево-йонните батерии, придобивайки малък германски производител, "Монбат" отново се фокусира върху основния си бизнес с оловно-киселинни акумулатори. Преди седмица компанията подписа споразумение, според което базираната в Нордхаузен EAS ще стане собственост на сравнително младата, но доста амбициозна Britishvolt. С продажбата, която става при оценка 36 млн. евро, "Монбат" ще си възвърне многократно направената инвестиция. И тъй като част от плащането ще е в акции на Britishvolt, българската компания ще запази индиректно присъствие и в литиевите технологии. Приходите ще помогнат за разширяването й на пазарите в Африка и Близкия изток, където вижда потенциал за растеж.

Накратко, договорът е за продажба на Monbat Holding GmbH, който притежава оперативната структура EAS Batteries и собственика на активите в Германия Monbat New Power. Освен кешово плащане "Монбат" ще получи и малък миноритарен дял в Britishvolt, като точното съотношение ще е ясно при финализиране на сделката. Това трябва да стане до три месеца и подлежи на одобрение от регулаторите.

Пет години по-рано

"Монбат" купи EAS в средата на 2017 г. Сделката тогава реално беше за активите на две компании - Gaia и EAS Germany (смесено дружество между Gaia и Enersys/Hawker), които впоследствие бяха слети под името EAS. Самата Gaia е създадена през 1996 г. за разработка на литиево-йонна технология, а ограничено производство започва през 2004 г.

През годините Gaia преминава през няколко собственика. Първо е на частен холандски инвеститор, който на практика губи 150 млн. евро, тъй като фирмата не стига до комерсиализация. Впоследствие компанията е поета от Enersys, която има бизнес с конвенционални батерии и която 2-3 години по-късно решава, че литиево-йонната технология не е перспективна, и се оттегля. Фирмата е придобита от английски бизнесмен с пакистански произход, който също не успява да я развие и в крайна сметка EAS фалира.

Именно в този момент се появява "Монбат", която купува активите от ликвидатори. Атанас Бобоков, който заедно с брат си Пламен Бобоков контролира дружеството през регистрираната в Нидерландия Prista Oil Group (други по-големи акционери в публичната компания са инвестиционния фонд CEECAT Capital, ЕБВР и пенсионни фондове), не уточнява цената, но я определя като "толкова ниска, че граничеше с абсурда", а според отчета за 2018 г. "Монбат" е платила общо 3.4 млн. лв. за бизнеса. Срещу това получава компания с история, патенти и малка производствена база.

Точният фокус

Това, което българският собственик прави, е да смени фокуса на EAS. Към онзи момент компанията е концентрирала усилията си в производството на литиеви стартерни батерии, за които търсенето е доста ограничено, а единственият евентуален клиент е Porsche. "Ние насочихме усилията си към нишови потенциални пазари, където малко производство като нашето ще бъде рентабилно", обяснява Бобоков. Това изключва производството на батерии за автомобили, където вече са навлезли големи играчи, а инвестициите са милиарди. Вместо това компанията решава да специализира единствено в направление морски транспорт - подводници, кораби, фериботи, както и в машини за минната индустрия. "Това е нишов пазар, където цените са по-добри и няма много конкуренти. Там имахме шанс да спечелим пазарен дял и да постигнем по-добри печалби", казва той.

"Ние насочихме усилията си към нишови потенциални пазари, където малко производство като нашето ще бъде рентабилно."

Атанас Бобоков

Преди две години EAS получава сертификат за литиево-йонната си батерийна система EASy Marine. И макар че бизнесът е сравнително малък - формира 1-2% от оборотите на групата "Монбат", през годините той расте, като през 2021 г. надвишава 6.6 млн. лв. За сравнение, нетните приходи на компанията са 373 млн. лв.

Успоредно с това компанията решава да използва малката производствена база в Германия и за продажба на решения, изпитване на материали и технологии за други производители в ограничени бройки. Този комбиниран подход - продажба на услугата развойна дейност и на решения за морския транспорт, се оказва печелившият вариант. Като се добавят и старите и новите патентни на EAS, това привлича интереса на купувачите.

"Истината е, че още с основаването й компанията е заложила на разработката и усъвършенстването на големи клетки - технологично правилна посока, която едва днес става актуална", обяснява Бобоков. В последните години разработките се насочват към цилиндрични клетки, където EAS също има позиции.

И двете насоки са важни за Britishvolt. Благодарение на сделката британската компания ще може да доразработи и пусне на пазара своята серия големи цилиндрични литиево-йонни батерии за електрически превозни средства, както и да навлезе по-сериозно в модулните батерии за морски транспорт.

Затова и инициативата за придобиването е дошла от страна на Britishvolt, като "Монбат" не е търсела активно купувач. След кратки преговори компаниите успяват да договорят цена, която удовлетворява и двете страни.

Гигапланове

Като част от плащането "Монбат" ще получи акции в британската компания, което ще й позволи да остане макар и непряко ангажирана с литиево-йонните технологии. "Ние оставаме част от този пазар, само че като акционери на Britishvolt", каза Бобоков. А плановете на Britishvolt са доста мащабни. Макар и сравнително млада (създадена е в края на 2019 г.), компанията в момента изгражда гигафабрика в Североизточна Англия, която трябва да заработи в края на 2024 г., втора се подготвя в Канада. Сред акционерите й са Glencore, спедиторската Scorpio Group и британското правителство, планира се и листване на борсата.

Целта на компанията е да стане лидер в литиево-йонните решения за електрифициран транспорт и съхранение на енергия. Затова се предвижда производството на батерии с различни технологии. Това включва химия LFP (литиево-железен фосфат), която се използва за големи модули, прилагани в публичния транспорт (влакове, кораби и т.н.), и която, по думите на Бобоков, EAS е разработила до съвършенство. По отношение на съхранението на енергия, електрическите коли и ракетите приложимите технологии са с литий, кобалт и манган, като тенденцията е да се използва все по-малко кобалт, който е скъп, за сметка на никела. Там EAS също присъства.

Във връзка с изострящата се конкуренция за суровини Бобоков уточни, че Britishvolt вече има договори за доставка на никел от Индонезия. "Осигурен е и кобалтът чрез един от акционерите в компанията, който притежава собствена мина. Все още се търси доставчик на оптималните обеми литий."

Хибридни възможности

Търсенето за литиево-йонни батерии със сигурност ще остане силно, тъй като заложените цели за въглеродна неутралност ще изискват по-голям капацитет гигафабрики, отколкото в момента се изграждат, категоричен е Бобоков. Това е свързано както с ВЕИ проектите и нуждата от обезпечаването им със системи за съхранение на енергия, така и с развитието на електромобилите. "Ние оставаме част от този пазар, само че като акционери на Britishvolt", каза той.

Потенциал "Монбат" вижда и в развитието на хибридни системи, които използват най-добрите параметри на оловно-киселинните и на литиево-йонните батерии. Компанията има интерес и към проектите за съхраняване на енергия в България, където може да участва с оловно-киселинните си батерии. За да постигне мащаб обаче, ще има нужда от т.нар. биполярни батерии. Преди три години "Монбат" купи технология за производството им от американската Advanced Battery Concepts, като в момента те са в предсерийно производство. За да се стигне до масово производство обаче, компанията ще трябва да изгради допълнителни мощности, тъй като по думите на Бобоков в момента заводите на групата са 100% запълнени. Засега все още не е ясно къде ще бъде изградено производството, като се обсъждат три потенциални места за инвестицията, но до старта на проекта има още време.

Затова и средствата от продажбата на EAS няма да бъдат насочени към биполярните батерии. В плановете на "Монбат" има и други инвестиционни проекти, включително придобиването на компании, които се занимават с оловно-киселинни акумулатори. "Ние сме силни там. Този сектор в никакъв случай не принадлежи към миналото, напротив - има своето перспективно бъдеще като част от кръговата икономика. Разбира се, делът в Европа плавно ще намалява, но ще се увеличава в Африка и Близкия изток", убеден е Бобоков. Именно заради тези очаквания "Монбат" преди време придоби мажоритарен дял в тунизийската Nour, чиито продукти са насочени точно към тези страни. Засега Бобоков не уточнява дали са определени конкретни цели за придобиване. Но казва: "Идеята е да сме географски по-добре подготвени за намаляване дела на оловно-киселинните батерии в Европа и да посрещнем търсенето на развиващите се пазари."

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    valdim avatar :-(
    Dimov
    • - 1
    • + 2

    С горчивия опит от политически риск в БГ, Бобокови надали ще инвестират отново в територията ни.
    Аз не бих.

    Нередност?
Нов коментар