Белгийската Televic утроява производството на комуникационно оборудване в Царацово

Компанията инвестира 10 млн. лв. в проекта, предвижда се и център за монтаж и асемблиране на платки

Новата производствена база се очаква да започне работа през 2023 г.
Новата производствена база се очаква да започне работа през 2023 г.
Новата производствена база се очаква да започне работа през 2023 г.    ©  Владислав Христов
Новата производствена база се очаква да започне работа през 2023 г.    ©  Владислав Христов
Темата накратко
  • Производителят на комуникационно оборудване в пловдивското село е най-големият завод на групата Televic.
  • В началото на 2023 г. компанията ще приключи инвестиция за 10 млн. лв., с което ще утрои капацитета си.
  • Предвижда се и изграждане на център за монтаж и асемблиране на печатни платки.

Когато си мислим за високотехнологична апаратура като комуникационните устройства в Air Force 1 и Белия дом или черните кутии по влаковете, често първата ни представа е, че те се създават в някакъв строго секретен или отдалечен завод. Истината е обаче много по-близко. Компанията, която произвежда такива устройства, е белгийската Televic Group, а основният й завод се намира в пловдивското село Царацово и работи вече над 20 години. Това е мястото, където се произвежда почти целият обем продукция и пълната гама изделия на международната компания.

След няколко последователни рекордни години от "Телевик" са взели решението, че е време за разширяване на производствените възможност с нова фабрика, която ще повиши капацитета почти тройно с инвестиция за 10 млн. лв. Това ще позволи на компанията да навлезе и в нови пазарни ниши.

Повече място за растеж

Българското предприятие е основано през 2000 г. и в момента в него работят около 200 души. Те изработват над 90% от всички продукти, които Televic Group предлага на международния пазар. Това включва приблизително 600 различни артикула като черна кутия за влак, микрофони за конферентни зали, техника за жив превод, алармени системи и дисплеи за влакове и др. Този набор от продукти постоянно расте и се променя, като според изпълнителния директор Владимир Венински "Телевик" редовно получава обратна връзка от клиентите си и цели да изпревари нуждите на пазара.

Цялата тази дейност в момента се извършва в рамките на 3300 кв.м, като това включва производствена база, склад за части и материали и склад за готови изделия. "В момента ни е малко тесничко вече тук, но новата база ще ни даде въздух. Трябва ни място, за да можем да използваме креативните възможности на нашите служители. Изключително много залагаме на това да може всички да се чувстват комфортно и да не са под натиск", коментира Венински.

С площ от 5500 кв.м новото хале ще бъде доста по-просторно. Изграждането му е започнало в края на 2021 г. и трябва да приключи официално през първото тримесечие на 2023 г. Очакванията са до края на тази година помещението да получи акт 16, което да позволи пренасянето на цялата производствена апаратура и персонала в новата сграда. От белгийската компания са предвидили инвестиция от 10 млн. лв. за строителството и оборудването, което ще надгради съществуващия производствен капацитет с още машини.

Ние не сме от компаниите, които предлагат милиони бройки и са в потребителската ниша. Със сигурност не сме част от този пазар.

Владимир Венински
Владимир Венински

Изпълнителен директор на "Телевик България"

След преместването в новото хале старото помещение ще бъде реорганизирано и ремонтирано. Целта е то да се превърне в център за монтаж и финално асемблиране на печатни платки, с което "Телевик" ще направи следваща крачка във високотехнологичния сектор.

Приходите на "Телевик" неизменно се повишават всяка година. От 18.2 млн. лв. през 2019 г. те нарастват на 24 млн. лв. за 2020 г., а според Венински тези числа са били задминати с рекордни постижения през 2021 г. По изчисления на компанията на база направените продажби досега тази година, както на заявените за останалите месеци поръчки се очаква 2022 г. също да бъде поредната точка в низа от рекорди за базата в Царацово.

Четири ниши

Televic Group е високотехнологична компания, основана през 1946 г., със седалище в Изегем, Белгия. Групата има офиси в Германия, Франция и Обединеното кралство, както и производствени халета в САЩ и Китай, но там обемите са значително по-малки, отколкото в България. Според Венински това е неписано изискване, ако една компания иска да има присъствие на тези пазари, тъй като те предоставят директен достъп до техническа експертиза на място. Глобално за компанията работят около 1000 служители, а оборотът й е 150 млн. евро за изминалата година.

Белгийската група работи в четири отделни направления - здравеопазване, жп, образование и конферентни системи. Главният фокус във всички тях е усъвършенстване на комуникацията. "Дефиницията, която използваме, е, че Televic е там, където комуникацията е от критична важност", коментира Венински. А ключова роля в това играе българското предприятие.

Най-развитият сектор, а и първият, в който компанията навлиза, е здравеопазването. Там групата покрива 90% от пазара в Белгия, като предлага изграждане на цялостна комуникационна мрежа за пациентите. Това се постига с дисплеи и датчици, които могат да бъдат използвани и за следене на локацията (това е важно при пациенти с деменция например), така че информацията да е директно достъпна за лекарите. Тук влизат и други технологии като осведомителните бутони на пациентите и дистанционни, с които те могат да извикат персонал в стаята си.

ЖП направлението на компанията включва изготвянето на комуникационни системи за оповестяване, критични системи за измерване на отделни показатели по самите вагони, черни кутии, комуникационни дисплеи и т.н. Най-големите клиенти на Televic в този сектор са компании като Deutsche Bahn, Siemens и Bombardier, както и автоматизираните влакове по метролиниите на Лондон и Шанхай.

"Работим спрямо проекта и всеки влак е персонализиран. Влаковете може да изглеждат еднакви, но това далеч не е така. Информацията, която се пренася от различните точки на влака до информационните табла, е различна за всеки един", споделя Венински. Част от стратегията в жп направлението на Televic включва и предлагането на услуга за демонтиране, поправка и възстановяване и ремонтиране на тяхната апаратура.

Звеното за конферентни системи е може би най-високопрофилното и "криещо се пред очите" на всички потребители. Тези изделия включват преводачните устройства, комуникационните устройства и др., които могат да бъдат намерени на места като Европейския парламент, залите на НАТО и Белия дом и на борда на Air Force 1.

В сектора на образованието Televic изгражда изцяло платформи, които да спомогнат за дигитализацията на сектора, така че всичко да е достъпно от дома. Технологиите тук включват и разработката на AI за оценяване на тестове на базата на първия проверен и посочените в него грешки, както и разработката на системи за водене на лекции и изпити. Компанията има и мащабни проекти в Африка - в изграждането и оборудване на учебни заведения.

"Светът отива към дигитализация - едно изцяло дигитално направление, в което все повече се инвестира. Хардуерът ще ни трябва със сигурност, но дигиталният бекграунд е задължителен", коментира Венински.

Белгийската група разполага и с екип от 350 R&D инженера в Берлин, които разработват софтуера на всички продукти на Televic. Компанията има софтуерен офис и в Пловдив с около 30-35 души, чийто основен фокус е поддръжката.

Групата има флуиден начин на правене на бизнес с всяко от своите звена. Докато за жп индустрията се работи на базата на дългогодишни договори, в други се наблюдават краткосрочни или периодични еднократни големи поръчки за апаратура в зависимост от нуждите на самата индустрия.

Кризи и хора

Компанията наблюдава положителна тенденция през последните няколко години въпреки ковид пандемията и войната в Украйна. Според Венински тяхната централа е успяла умело да маневрира по времето на създалите се кризи и е взела навременни антикризисни мерки, с което са избегнати стресовите ситуации.

Все пак кризата по линия на доставките не е оставила компанията Televic незасегната. Голяма част от материалите идват от Азия, което е породило и нуждата от диверсификация на доставчиците. До този момент от белгийската компания не са усетили значими проблеми в това направление.

Основата за развитието на компанията през годините и позиционирането й на нишовите пазари според Венински са служителите й. Той посочва, че много от подобренията в производството, дизайна и ефикасността на самите продукти идват именно по предложение на работниците в Пловдив.

"Имаме екип от инженери на място, както и процес за внедряване на нови продукти (NPI). Така че от момента в който постъпи предложение чрез вътрешната ни система, директно се сигнализира R&D звеното и то започва да разглежда бизнес казуса на предложената промяна - от комфорта до финансовата ситуация. Има доста подобрения, които са дошли от нашите служители - от условията на работа до продуктовия дизайн", коментира Венински.

Според българския директор компанията се радва на изключително ниско текучество на персонала. Това той отдава на голямата гама от продукти, които позволяват преквалификация, така че хората винаги да могат да намерят нещо ново и интересно за тях. "Все още никой не е научил как се правят всичките 600 продукта", казва Венински.

Този подход ще продължи и при нанасянето в новата сграда, като не се очаква да има разширяване на персонала или поне не с промишлени темпове. След ремонтирането на стария цех, който ще бъде използван за монтаж и финално асемблиране на печатни платки, от "Телевик" се надяват да могат да дадат възможност както на свои служители да се преквалифицират за новите дейности, така и на нови попълнения.

Все още няма коментари
Нов коментар