"Одело България" вече е с втора работеща фабрика, обмисля трета

Производителят на автомобилни светлини край Пловдив очаква 70% ръст на продажбите през 2022 г.

Във втората фабрика на "Одело България" се обособява производството на резервни части за автомобилни светлини
Във втората фабрика на "Одело България" се обособява производството на резервни части за автомобилни светлини
Във втората фабрика на "Одело България" се обособява производството на резервни части за автомобилни светлини    ©  Михаил Ванчев
Във втората фабрика на "Одело България" се обособява производството на резервни части за автомобилни светлини    ©  Михаил Ванчев
Темата накратко
  • Заводът за автомобилни светлини край Пловдив отделя резервните части от серийното производство.
  • Дотук инвестицията в новото предприятие е 7.6 млн. евро, ще се купуват още машини.
  • Компанията очаква 70% ръст на продажбите през 2022 г., обмисля и фабрика за електронни компоненти.

Производителят на задни светлини за автомобили "Одело България", който е част от турския Bayraktarlar Holding, вече има втора работеща фабрика край Пловдив. След като през 2019 г. компанията започна серийно производството за Mercedes и други големи автомобилни компании, от април в действие е и завод за резервни части.


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • Заводът за автомобилни светлини край Пловдив отделя резервните части от серийното производство.
  • Дотук инвестицията в новото предприятие е 7.6 млн. евро, ще се купуват още машини.
  • Компанията очаква 70% ръст на продажбите през 2022 г., обмисля и фабрика за електронни компоненти.

Производителят на задни светлини за автомобили "Одело България", който е част от турския Bayraktarlar Holding, вече има втора работеща фабрика край Пловдив. След като през 2019 г. компанията започна серийно производството за Mercedes и други големи автомобилни компании, от април в действие е и завод за резервни части.

Така, след като повиши приходите си до близо 49 млн. лв. през 2021 г., за тази година предприятието очаква да добави още 70% към оборота си. А в плановете е и изграждането на трета фабрика, с която да си осигури необходимите електронни компоненти за производството.

На свободния пазар

С построяването на новия завод "Одело България" на практика разделя производството на автомобилни светлини, като в първата сграда остава серийното, а във втората се обособява това на резервни части за тях.

Специалистите от компанията обясняват, че на всеки две години производителите на автомобили сменят дизайна на задните светлини. От производствена гледна точка това означава, че от първата фабрика те се преместват във втората. "Технологията за резервните части за задни светлини на практика беше готова, само се премести от едно хале в друго. Иначе казано, в новата ни производствена мощност продължаваме да работим същото, което вече сме произвеждали и екипът е обучен за това", обясни Димо Николов, мениджър "Човешки ресурси" в "Одело България".

Докато за продукцията на първата фабрика, която работи за новите модели, има подписани договори и автомобилните компании ги купуват по твърдите цени за големи серии, резервните части от второто предприятие, които са под марката ULO, се предлагат на свободния пазар. "При резервните части цените в различните държави са различни и са изгодни за нас, защото можем по-гъвкаво да договаряме", уточни Николов.

Инвестиции

Дотук инвестициите във втората фабрика на "Одело България" са 7.6 млн. евро. През 2021 г. са вложени 5.8 млн. евро за строителство и машини, през 2022 г. - още 1.8 млн. евро. Но тези средства са достигнали да се "напълни" с техника половината от новопостроените халета, така че компанията продължава инвестиционния си план с покупка на още машини и технологични линии.

Теренът, с който компанията разполага, е 92 хил. кв.м, като застроената площ на двете фабрики е общо 25 хил. кв.м - втората е по-малка и халетата имат общо 12 хил. кв.м. "Ще продължим да купуваме нови машини за производство на резервните части за задни светлини и ще се придържаме към сегашния начин на финансиране - със собствени средства на холдинга", съобщи Димо Николов.

В плановете вече е и трето предприятие на големия парцел край пловдивското село Куклен. "Разработваме идейни проекти за нова фабрика за електроника, тъй като сме силно зависими от електронните елементи за нашите фарове. Отчитаме риска именно заради електронните елементи да имаме усложнения в цялостното производство. Искаме сами да си произвеждаме електронни платки. Това ще ни даде повече независимост и малко повече спокойствие", смята Николов.

Компанията обмисля използване и на зелена енергия. "Опитваме да се възползваме от насърчителните мерки на българската държава и еврофондовете. В момента проучваме възможността да закупим и инсталираме на покрива на двете фабрики собствени слънчеви панели и колектори", каза Николов.

Продажби и пазари

С разширяването на дейността се увеличават и продажбите на компанията, която през 2021 г. отбелязва близо 64% ръст на приходите (виж таблицата). Тенденцията ще се запази и тази година, като очакванията са оборотът да скочи с още около 70% и да достигне 42 млн. евро (82 млн. лв.). Фабриката за серийно производство има план от 36 млн. евро за 2022 г., а от новата фабрика се предвиждат още 6 млн. евро. В началото на август приходите от продажби на резервни части вече са достигнали 4 млн. евро и в края на годината компанията очаква, че новата мощност ще превиши прогнозните продажби.

"Одело България" изнася основно за Европа, но от началото на тази година вече има директен експорт и към Китай и САЩ. Николов обясни, че в САЩ има регистрирана фирма със складова база. За да продава фаровете си на световните пазари "Одело България" е защитила международни сертификати. От октомври 2020 г. разполага и с най-важния от тях - 16949 на IATF, който се изисква от голяма част от автомобилните производители. Придобит е също сертификат, който позволява да се произвеждат и експортират продукти в Китай.

"Одело България" в момента работи основно за "голямата тройка" производители на автомобили - Mercedes, BMW и Audi, като прави задните светлини за всички модели и марки в тези групи. Това включва Mini и Rolls-Royce на BMW, Mercedes и Smart на Daimler, както и най-голямата група на Volkswagen - Audi, Volkswagen, Porsche, Lamborghini, Bentley, Skoda и SEAT.

Конкуренция за кадри

От започването на работа в България компанията постоянно увеличава служителите си, като по данни от АПИС към май 2022 г. заетите са 450 души. За сравнение, година по-рано броят им е 275. В новата втора фабрика в момента работят 100 души, но броят им се планира да достигне 200. Около 60% са мъже и 40% жени, като по думите на Николов жените са много добри оператори. Продължава наемането и на още хора, за които компанията организира вътрешно обучение. "Всеки понеделник в производството влиза нова група от 10 оператори, които са обучени тук. Целта е да се постигнем ритмичност на влизането на новите оператори в производството", обяснява Николов.

Конкуренцията за кадри в Пловдив е остра. "Кражбата" на обучени кадри е нещо познато на всички компании. Това в голяма степен определя и равнищата на работната заплата в индустриалната зона край Куклен. От "Одело България" казват, че при тях тя е по-висока от средната за Пловдивска област (1371 лв. брутно в началото на 2022 г. по данни на НСИ - б.а.). "От началото на годината вдигаме на два пъти заплатите - от 1 януари и от 1 юни, всеки път средно с по 10%", казва Николов.

Предимство в криза

Покрай пандемията компанията е изпитала трудности, но отчита и позитиви. "Доста млади българи се върнаха от чужбина и някои от тях започнаха да работят при нас", споделя Николов. Проблеми обаче не са липсвали - като се започне с транспорта на хората извън Пловдив и се стигне до ограниченията за чуждестранните специалисти, идващи тук по работа. Въпреки това компанията не е спирала работа нито за ден и персоналът не е принуждаван да взема отпуск.

Имало е и забавяния със суровините, а някои клиенти като Daimler на два пъти са затваряли заводите си за по един месец. Реакцията на мениджмънта на "Одело България" е била нестандартна - нарастващо производство на резервни части и трупане на по-големи складови наличности заради прогнозата, че търсенето бързо ще расте след кризата. Тя се оказва точна и компанията не търпи нито евро загуби от залежала стока. "Напротив, постигнахме пазарни предимства, защото можехме да реагираме веднага на растящото търсене", казва Николов.

Все още няма коментари
Нов коментар