От Boeing до Goodyear – расте употребата на 3D принтирани части в производството

Очаква се размерът на този пазар да достигне 85 млрд. долара през следващото десетилетие

Boeing има център за развитие на т.нар. адитивно производство
Boeing има център за развитие на т.нар. адитивно производство
Boeing има център за развитие на т.нар. адитивно производство    ©  Reuters
Boeing има център за развитие на т.нар. адитивно производство    ©  Reuters

Употребата на 3D принтери в промишлеността, известно още като адитивно производство, се увеличава, след като големи корпорации като Goodyear и Boeing доказаха, че то може да се използва и в голям мащаб, пише CNBC. За момента според оценка на консултантската компания McKinsey технологията отговаря само за около 2-3% от производството, но се очаква да нарасне многократно през следващото десетилетие.


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Употребата на 3D принтери в промишлеността, известно още като адитивно производство, се увеличава, след като големи корпорации като Goodyear и Boeing доказаха, че то може да се използва и в голям мащаб, пише CNBC. За момента според оценка на консултантската компания McKinsey технологията отговаря само за около 2-3% от производството, но се очаква да нарасне многократно през следващото десетилетие.

През май месец Goodyear откри в Люксембург фабрика на стойност 77 млн. евро, която се фокусира върху 3D принтиране на гуми, като може да ги произвежда до четири пъти по-бързо в малки партиди, отколкото при стандартното производство. Goodyear също така изпробва новата си технология за 3D принтирани безвъздушни гуми върху автомобили на Tesla, както и при роботите за автономна доставка на Starship Technologies.

Американската авиокосмическа компания Boeing усъвършенства собствения си подход към адитивното производство, като нейният център за адитивно производство в Обърн, Вашингтон, е създаден, за да изследва употребата на тази технология. Мелиса Орме, вицепрезидент за адитивно производство на компанията от 2019 г., посочи като предимства съкращаване на сроковете за производство, оптимизиране на дизайна в едно голямо изделие за сглобяване и повишена издръжливост.

За придобитото през 2018 г. подразделение на Boeing Millennium Space Systems, което произвежда малки спътници за националната сигурност, тази година са произведени 100% 3D отпечатани сателити с 30% по-ниски разходи, като времето за направо е било съкратено с пет месеца. Също така от няколко години Boeing произвежда 3D отпечатани части за хеликоптери и вложки за седалки за космическия апарат Starliner, както и компоненти за Boeing 787.

Друг производител, използващ тази технология, е американската леярна Humtown Products, която произвежда части за големи клиенти, включително General Electric, Caterpillar и производителят на двигатели за камиони Cummins.

Консултантската компания в този нов сектор Wohlers Associates очаква адитивното производство да се развива със сравнително високи темпове и прогнозира, че пазарът в световен мащаб ще достигне 85.3 млрд. долара през 2031 г. спрямо 15.2 млрд. долара през 2021 г.

Ползи и недостатъци

Основните преимущества на технологията са свързани с гъвкавостта при проектирането на различни триизмерни обекти, които могат да са с по-добри характеристики или да бъдат по-евтини за производство. Други предимства са намаляването на времето за производство, както и по-лесната направа на персонализирани продукти от дигитални файлове при заявки.

Основната пречка пред по-широкото разпространение са високите инвестиционни разходи. Цените на индустриалните 3D принтери варират от 25 хил. до 500 хил. долара, а за най-големите системи могат да достигнат до 1 млн. долара. Допълнителни ограничения са липсата на инженери за внедряване на технологията, липсата на знания сред предприятията за това защо и как да я използват, както и твърде малкото цялостни системи за 3D принтиране.

Все още няма коментари
Нов коментар