Кандидатите за "Фабрика на годината": поравно чужди и местни, основно от Пловдив

Общо 24 компании се състезават за наградата на "Капитал", най-много са машиностроителните предприятия

Българските предприятия не отстъпват на чуждестранните инвеститори, когато става дума за технологични иновации в производството. Близо половината от участниците в конкурса "Фабрика на годината", който "Капитал" организира за първи път като продължение на инициативата си "Индустрия 4.0", са с българска собственост, показват обобщените данни. До крайния срок 6 ноември кандидатури бяха подадени от общо 24 компании, а поне още толкова прецениха, че все още не са достатъчно иновативни, за да се включат в състезанието тази година.

В момента тече независима оценка по обективни критерии, разработени в партньорство с Trakia Tech, Novarto и PriceWaterhouseCoopers. Крайният победител ще бъде определен от независимо жури на 8 декември, когато ще бъде и самата церемония по награждаване. Той ще носи приза до следващото издание на конкурса през 2023 г. Целта на инициативата е да подкрепи производителите в страната в конкурентната им битка на световния пазар, както и да даде публичност на добрите примери, насърчавайки повече предприятия да се модернизират.

Профил на иновативните компании


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Българските предприятия не отстъпват на чуждестранните инвеститори, когато става дума за технологични иновации в производството. Близо половината от участниците в конкурса "Фабрика на годината", който "Капитал" организира за първи път като продължение на инициативата си "Индустрия 4.0", са с българска собственост, показват обобщените данни. До крайния срок 6 ноември кандидатури бяха подадени от общо 24 компании, а поне още толкова прецениха, че все още не са достатъчно иновативни, за да се включат в състезанието тази година.

В момента тече независима оценка по обективни критерии, разработени в партньорство с Trakia Tech, Novarto и PriceWaterhouseCoopers. Крайният победител ще бъде определен от независимо жури на 8 декември, когато ще бъде и самата церемония по награждаване. Той ще носи приза до следващото издание на конкурса през 2023 г. Целта на инициативата е да подкрепи производителите в страната в конкурентната им битка на световния пазар, както и да даде публичност на добрите примери, насърчавайки повече предприятия да се модернизират.

Профил на иновативните компании

Кандидатствалите компании са различни по размер - от малки фирми до индустриални гиганти, продуктите им също са разнообразни. А това доказва, че технологичните иновации имат място във всяко производство.

Общо 10 от кандидатите са с изцяло българска собственост, а в още два има българско участие. От чуждестранните инвеститори преобладават тези от Германия и САЩ, останалите са от други европейски държави.

Почти половината компании работят в различни сегменти на машиностроенето, но има също фирми в сферата на металообработката, електротехниката, хранителната индустрия и др.

Най-много са кандидатите от Пловдив, който с развитието на индустриалната зона край града се превърна в производствен център на страната, а като цяло преобладават участниците от Южна България. Това едва ли е изненада, като се има предвид, че липсата на адекватна инфраструктура накара инвеститорите да избягват северната част на страната.

Технологии в действие

Отговорите на кандидатите показват, че почти всички те използват информационни системи при планирането и управлението на производството, а почти всички - за финанси и счетоводство. Системите са популярни още при доставките и складовата дейност, а най-рядко се използват за управление на инвестициите.

Абсолютно всички компании разработват вътрешно свои бизнес решения. Най-често те са свързани с производствени технологии и в по-малка степен с IT. Инвестициите в софтуер традиционно са под 3% от годишните обороти на компаниите, макар че има няколко изключения, които влагат повече от 10% от приходите си.

Всички компании разработват вътрешно свои бизнес решения, най-често за производствени технологии.

Въведените иновации са позволили на предприятията да работят надеждно, като почти никое от тях не е спирало непредвидено работа заради технологични проблеми.

Почти всички компании очакват да възвърнат инвестициите, които са направили в роботи, автоматизация и софтуер, в срок до 5 години, а по-голямата част от тях дори предвиждат това да стане до 3 години.

Преобладаващата част от кандидатите обменят електронно документи и информация със своите доставчици и клиенти. А малко над половината събират по дигитален път информация от клиентите си за качеството на своите продукти или за качеството на компоненти, идващи от външни доставчици, така че да предвидят евентуални промени в производствения си цикъл.

Използването на изкуствен интелект или машинно самообучение за прогнозиране на поддръжката обаче е по-скоро изключение за производствата в България, като едва 4 компании са посочили, че имат такива системи.

Компаниите, които прогнозират поддръжката с изкуствен интелект или машинно самообучение, са по-скоро изключение.

Всички кандидати без изключение имат някаква степен на автоматизация на производството, като близо половината отбелязват, че над 50% от работещите имат достъп до системите им. Малко над половината от компаниите отчитат и контролират въглеродните си емисии автоматизирано.

До голяма степен производителите залагат на собствени разработки, като повече от 2/3 от предприятията имат патенти или регистрирани полезни модели. Пак толкова използват и роботизирани системи във фабриките си.