"Европан" порасна близо 10 пъти за една година

Производителят на термопанели отчита над 875% увеличение на оборота за 2021 г. и планира разширение

Производството в Царацово започва през септември 2020 г., а инвестицията е около 35 млн. лв.
Производството в Царацово започва през септември 2020 г., а инвестицията е около 35 млн. лв.
Производството в Царацово започва през септември 2020 г., а инвестицията е около 35 млн. лв.    ©  Европан
Производството в Царацово започва през септември 2020 г., а инвестицията е около 35 млн. лв.    ©  Европан
Темата накратко
  • Производителят на термопанели край Пловдив отчита над 875% увеличение на оборота за 2021 г. заради силното търсене.
  • С подкрепата на гръцкия собственик Kamaridis новият завод бързо заема позиции на пазара и веднага излиза на печалба.
  • Компанията вече планира следващото си разширение, като ще добави нови продукти към листата си.


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • Производителят на термопанели край Пловдив отчита над 875% увеличение на оборота за 2021 г. заради силното търсене.
  • С подкрепата на гръцкия собственик Kamaridis новият завод бързо заема позиции на пазара и веднага излиза на печалба.
  • Компанията вече планира следващото си разширение, като ще добави нови продукти към листата си.

#3 в основната класация и лидер в сектор "Метали"

Визитка

Име: "Европан"

Сектор: Метали, производство на панели

Създадена: 2018 г.

Собственици: Kamaridis (80%), "Фригопан" (20%)

Със скок над 875% на приходите производителят на термопанели "Европан" остава практически без конкуренция в сектора на металообработката и заслужено се нарежда сред най-динамичните малки и средни предприятия. Макар че силният ръст донякъде се дължи на това, че 2021 г. е първата цяла година, през която предприятието в пловдивското село Царацово работи, компанията бързо заема позиции на пазара. За това помагат както активното строителство и голямото търсене, така и подкрепата от мажоритарния собственик - гръцката група Kamaridis. Нещо повече - компанията веднага успява да излезе на печалба, а вече планира и допълнително разширение.

Бизнесът в България

"Европан" е част от гръцката семейна компания Kamaridis GlobalWire, която има 5 завода в Гърция за металообработка и производство на панели. Като миноритарен акционер в българското дружество с 20% участва и местният партньор "Фригопан", който от години работи като търговец на Kamaridis.

Компанията започва изграждането на завода си в Царацово през 2018 г., където купува 65 дка парцел. По думите на търговския директор Ефстратиос Йоану пандемията значително е усложнила строителството, но в крайна сметка предприятието е завършено и пуснато през септември 2020 г. Инвестицията е около 35 млн. лв.

Предприятието произвежда сандвич панели от полиуретан и минерална вата, които се използват за строителство на складови халета, промишлени и селскостопански сгради, спортни и обществени зали и др. Продуктите са предназначени основно за българския пазар, но има продажби също в Сърбия, Косово и Македония. "Заради транспортните разходи не изнасяме надалече, но сме имали поръчка и в Канада", каза Йоану.

Около 60% от продукцията се продава през търговци, но компанията работи също със строителни компании, а понякога и директно с инвеститори. Фокусът обаче е върху търговците, като за момента "Европан" има партньори в половината от страната, а целта е мрежата да покрие и другата част. "Търговците, които поддържат панели на склад и продават на дребно, са важни за нас, защото при тях има постоянна консумация. Иначе може да имаме голям проект, но като го произведем, не знаем кога ще има отново", обясни Йоану.

Добра основа

С огромния си ръст през миналата година "Европан" достига оборот 23.6 млн. лв. За силните резултати важна заслуга има собственикът Kamaridis. Освен с 30-годишния си опит в производството гръцката компания е помогнала и с първите клиенти, като е прехвърлила на "Европан" свои поръчки за България, спестявайки по този начин транспортни разходи. "На практика ние не започнахме от нулата, имахме основа", каза Йоану.

По думите му компанията следва консервативен подход - инвестира там, където има производителност, но прави внимателни крачки. Освен това философията на Kamaridis е, че добрата печалба започва от доброто купуване. "Когато купуваш обем, получаваш по-ниска цена и от там започваш да изграждаш печалбата - не само от производителност или от това колко скъпо ще продадеш продуктите си", обясни Йоану. Това е помогнало и на "Европан" да отчете 3.9 млн. лв. печалба още в първата си година.

"Заради покупките, които направихме първоначално, заради голямата производителност на автоматизираните линии, които имаме, и малкото персонал това, което продадохме, го продадохме с печалба", каза той. А доброто качество на продуктите е убедило клиентите, че могат да се доверят на предприятието и да започнат да купуват редовно. Така въпреки конкуренцията (в страната има още два производителя на панели - в София и в Плевен - бел. авт.) "Европан" успешно завзема своя дял от пазара. "Целта ни е да продаваме качествени продукти, а не да сме най-евтините", уточни Йоану.

Производството до голяма степен е автоматизирано, което намалява риска от грешки и осигурява по-голяма ефективност, но въпреки всичко недостигът на хора е проблем. "Ние сме 30 души, не сме много, но ни трябват още 10, защото искаме да увеличим производството, и не можем да ги намерим. Даваме повече от средното на пазара, но никой не идва дори за интервю", казва Йоану.

Динамичен пазар

Макар и успешна, миналата година се е оказала предизвикателство за "Европан" заради рязкото постъпване на суровините. "Метали, пластмаси, химикали - всичко скочи със 100 - 200% за година", обясни Йоану. Предприятието купува ламарина обикновено от Турция или Индия, както и петкомпонентни химикали, от които се прави полиуретан и които се доставят от Европа. Решаваща в тази ситуация е била политиката на гръцката група при възможност да поддържа запаси от суровини за година напред. "Затова нямахме сериозни проблеми, бяхме подготвени", добави той.

Макар и успешна, миналата година се е оказала предизвикателство за "Европан" заради рязкото постъпване на суровините.

Заради честата смяна на цените трудности са имали строителите и инвеститорите. "Всички трябваше да платят 100% авансово, за да може да се запази цената, и то пак за кратко време", уточни Йоану. Това обаче е довело и до активизиране на строителството, защото всички са бързали да приключат проектите си.

Още по-динамично е започнала тази година, макар че след началото на войната в Украйна е имало период на изчакване. "Месеца преди това трябваше да работим по 24 часа на ден, за да можем да изпълним поръчките. Когато започна войната, за три месеца всичко спря, защото хората се страхуваха. Кой инвеститор ще започне проект, без да знае как ще се развие ситуацията", каза Йоану, но добави, че сега вече отново се забелязва раздвижване на пазара.

Временният спад на търсенето не се е отразил съществено на предприятието, което е имало достатъчно поръчки. "Ако не се изкриви нещо друго, предполагаме, че тази година ще е по-добра от миналата", посочи Йоану.

Ако не се изкриви нещо друго, предполагаме, че тази година ще е по-добра от миналата.

Ефстратиос Йоану
Ефстратиос Йоану

Търговски директор на „Европан“

Компанията е намерила решение и на друг проблем - поскъпването на енергията. "Това го забелязахме през септември 2021 г., когато дойде първата ни голяма сметка за електроенергия. И понеже имахме опит от кризата със суровините, веднага решихме, че трябва да сложим фотоволтаици и да сме независими", каза Йоану. Инсталацията вече е изградена и се чака да бъде включена в мрежата. Тя ще покрива цялата консумация на предприятието, а излишъкът в часовете, когато не работи, ще се продава на мрежата на ЕВН. Компанията изчислява, че инвестицията в соларните панели ще се изплати за година и половина.

"Европан" вече има планове и за разширение на производството с други продукти. "Мястото, което купихме, е голямо, но вече не ни стига", каза Йоану. В момента компанията търси парцел наблизо, на който да построи още халета. Кои от продуктите на гръцката група ще се произвеждат и в България все още предстои да се уточни. "Клиентите са еднакви, ако имаш нов продукт, имаш веднага къде да го продадеш. Това ще донесе и допълнителен оборот", посочи Йоану.

Групата

Kamaridis GlobalWire е една от най-големите гръцки компании в сектора на металообработката. Произвежда валцована ламарина, термоизолационни панели, черна и галванизирана тел, пирони и телена мрежа и има капацитет 70 хил. тона годишно. Основана е като търговска компания през 1976 г. През 1990 започва производство на продукти от формована стомана, а през годините добавя и други изделия. Групата има интереси също в сферата на възобновяемата енергия. Преди две години Kamaridis обяви, че смята да изгради пет вятърни централи с обща мощност 120.3 мВт в североизточната част на Гърция с инвестиция за 121 млн. евро. В портфейла й има и фотоволтаични централи. Компанията произвежда също метални основи за инсталация на соларни панели за свой партньор. За 2021 г. продажбите на Kamaridis само от гръцките й заводи достигат 98.9 млн. евро, като нарастват с 51%.