Вместо кеш
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Вместо кеш

Като емигрант за цели 12 години, собственикът на компанията, Стойчо Влайков познава добре темата за изпращането на средства към близките в страната

Вместо кеш

Системата за изпращане на ваучери за храна от чужбина Cashwave спечели финансиране от фонда NEVEQ II

Силвия Радославова
16210 прочитания

Като емигрант за цели 12 години, собственикът на компанията, Стойчо Влайков познава добре темата за изпращането на средства към близките в страната

© Цветелина Белутова


С около 2 млрд. лв., изпращани от емигрантите до близките им в България, в последните години те са реално най-големият чуждестранен инвеститор. Каналите, по които този поток влиза, са много и всички те се съпътстват с различна комбинация от такси, комисиони, бюрократични детайли и записани на хвърчащи листчета банкови сметки. Една българска фирма се опитва да промени целия този модел, като постави във фокуса не парите, а продуктите, които могат да се купят с тях. Започвайки от храната.

Само за седем месеца онлайн системата на технологичната компания Cashwave за изпращане на електронни подаръчни ваучери от чужбина, успя да реализира обем на плащаният от над 100 хил. лв. и да спечели доверието на фонда за рисков капитал NEVEQ II и няколко физически лица, което му донесе финансиране в размер на 200 хил. евро срещу малко над 10% дял от фирмата.

Успехът по думите на собственика на компанията Стойчо Влайков се дължи на факта, че за разлика от другите начини да изпращаш пари или стоки от чужбина подаръчния ваучер, който може да се ползва в определени магазини, се оказва най-лесният и бърз, а освен това транзакцията не е обременена с такси.

"Сред множеството компании за изпращане на пари от емигранти към техните роднини Cashwave е единствената, която използва инфраструктурата на международни ритейл вериги, като така клиентите й не губят никакви средства по пътя, както е при другите играчи на пазара за трансфер на пари. Изпращаш 500 лв. и харчиш пак толкова", обяснява Павел Езекиев, управляващ партньор във фонда.

Нова рецепта

От седем месеца вече съществува продуктът BILLA ваучер, а скоро с ваучери на Cashwave ще работят и магазините на веригата "Зора". Понеже няма такси за транзакция, технологичната компания ще печели от таксите, платени от търговските й партньори за това, че парите влизат именно при тях. "Това е модел, който работи много добре и е силно разпространен във Великобритания и САЩ", посочва Влайков.

Ваучерите пък могат да се плащат не само с банкова карта, но и в брой в евро и британски лири от цяла Европа през системата Ukash. "Не всички емигранти искат или имат възможност да си открият сметка с банкова карта. Ukash е нещо като българския Easypay. Тоест човек обменя 50 евро или лири срещу Ukash код например в офис на испанските пощи или в книжарниците WH Smith във Великобритания. После идва на сайта, поръчва ваучер и го плаща с купения код", разяснява Стойчо. Предстои да се пусне като начини за плащане и PayPal и немската система за онлайн плащания през директен банков превод sofort.com.

Изпращането на ваучер за конкретна сума, ако се случва за пръв път, отнема около 2 минути, а всяко следващо е въпрос буквално на един клик. Сумите се удържат в чужда валута, а пристигат в левове, изчислени по официалния за деня курс на БНБ. "Всичко е опростено, защото няма банки и сметки, където за по-малките суми, усилията направо не си заслужават", казва Влайков. След като на платформата е купен ваучер за определена стойност, в рамките на следващия ден получателят му вече има код като sms на телефона си. С този код и лична карта получава на касата на магазина документа си за пазаруване.

Зад кулисите

Като емигрант за цели 12 години Стойчо Влайков познава добре темата за изпращането на средства към близките в страната. Така се ражда идеята за подобна платформа.

Проектът започва през 2011 г. и успява още тогава да спечели европейско финансиране по програма "Развитие на конкурентоспособността на българската икономика" за иновации.

Братът на Стойчо, Николай, който е IT инженер и живее в Канада, заедно с колегата си Андрей Опреа прави първоначалния софтуер за Cashwave. От България продуктовото развитие движи Аспарух Василев, а четиримата заедно са основатели на компанията. "Повечето от системата си е чисто наша. Използвахме външна помощ само в началото, а сега имаме вече екип, който доразвива продукта както онлайн, така и в мобилна посока", разказва Стойчо. Разработката на системата за BILLA ваучер отнема около шест месеца заедно с преговорите, продуктовата концепция и интегрирането на IT системата на веригата. В момента процесите се управляват централизирано от България, а екипът на компанията е от шест души. "Имаме по един за всичко", смее се Стойчо. Той признава, че не очаква бърза възвращаемост на направените до момента инвестиции (включително собствени средства), защото по правило в бизнеса с транзакциите най-важни са обемите, идващи от изградената добра клиентска маса и спечеленото доверие на потребителите. Тоест моделът ще стане печеливш, когато се познава от повече хора. "В транзакшън тип компания за по-малко от три години е илюзия някой да мечтае да си върне нещо", казва Влайков.

Предизвикателството пред мениджмънта в годините, освен да разработи технологията, е било и как да достигне до хората, които живеят в чужбина и биха могли да бъдат потенциални на услугата. "Интернет ни предостави идеалните канали, освен това популяризирахме услугата в края на лятото в полетите на "България ер", когато си тръгват една голяма част от емигрантите, дошли тук за ваканцията", обяснява собственикът на компанията. И въпреки всичко най-добрата реклама си остава тази от уста на уста. "Имаме няколкостотин клиенти и сме сигурни, че когато станат няколко хиляди, няма да има необходимост да рекламираме услугата, защото информацията за нея ще се е разчула достатъчно сред емигрантите", смята Влайков.

<#text>

Какво казва пазарът

Откакто услугата работи, Cashwave е успяла да привлече клиенти от над 30 държави, сред тях дори и такива, в които няма чак толкова големи български емигрантски общности, като Нова Зеландия, Аржентина и Сингапур. Най-голям е броят на клиентите от САЩ, Канада и Великобритания. "Колкото по-далече е една страна и колкото повече валутата е различна, толкова по-трудно, скъпо и бавно е изпращането на пари и затова хората предпочитат тези ваучери", отбелязва Стойчо. Но най-позитивно е всъщност, че 45% от всички, които са ползвали услугата веднъж, го правят пак и обикновено пробват с по-малка сума, а после започват да пращат по-големи. Тоест за малкото време, в което компанията съществува, е създала сравнително лоялна клиентска база.

"Имаме потребители, които са изпратили през системата 1500 лв. с няколко транзакции. Това доверие е много важно. За един стартъп е важно да покаже, че клиентите се връщат или остават, особено когато говорим за услуга, свързана с пари", казва Влайков.

Действително в полето на транзакциите, където конкуренцията идва от различни страни и може да се каже, че е многохилядна заради всички банки, платежни институции, а и други стартъпи извън България, които предлагат услугата cash to goods или cash to service (за плащане на битови сметки), Cashwave успява да се задържи и порасне бързо и амбициозно.

"Мога да твърдя, че което правим ние, го няма като модел, поне в Европа. Дори и магазините, които продават подаръчни ваучери, не ги предлагат онлайн или ако го правят, плащанията от чужбина пак са тромави", обяснява основателят на компанията.

Плановете за бъдещето включват растеж в много различни посоки. Основните усилия са насочени към това да се валидират продуктът и моделът на други пазари. "Тоест, което правим за българите в 30 държави и техните близки, да правим в бъдеще и за сърбите, румънците и представителите на бившите югославски държави", обяснява Стойчо. В момента компанията изгражда мрежа на представители в тези страни.

"От две седмици работим с човек в Германия, който да покаже на големите ритейлъри нашия модел, там също търсим още партньорства", допълва той. На дневен ред е и разработването на идеята за благотворителност чрез ваучерите за храна.

Успехът на компанията и на продукта й ще може да се измерва чак след като минат трите години, за които Влайков говори. Дотогава тя ще се опитва  да отхапе по-голямо парче от двата милиарда лева емигрантски пари за България. А хоризонтът изглежда безкраен - по оценки на Световната банка в глобален мащаб трансферите на работници в чужбина към семействата им за 2013 г. са 542 млрд. долара.

С около 2 млрд. лв., изпращани от емигрантите до близките им в България, в последните години те са реално най-големият чуждестранен инвеститор. Каналите, по които този поток влиза, са много и всички те се съпътстват с различна комбинация от такси, комисиони, бюрократични детайли и записани на хвърчащи листчета банкови сметки. Една българска фирма се опитва да промени целия този модел, като постави във фокуса не парите, а продуктите, които могат да се купят с тях. Започвайки от храната.

Само за седем месеца онлайн системата на технологичната компания Cashwave за изпращане на електронни подаръчни ваучери от чужбина, успя да реализира обем на плащаният от над 100 хил. лв. и да спечели доверието на фонда за рисков капитал NEVEQ II и няколко физически лица, което му донесе финансиране в размер на 200 хил. евро срещу малко над 10% дял от фирмата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    tatamata avatar :-|
    Tata Mata

    Добре, че са емигрантите, че да я има още тая държава. Или може би ако бяха останали тук, щяхме вече да сме преборили корупцията?

  • 2
    sladur avatar :-|
    Stoyan Guglev

    До коментар [#1] от "tamaya":

    +++++Най-вероятно това щеше да стане...

  • 3
    nixonanim avatar :-P
    Nixonanim

    Браво, много добра идея!

  • 4
    victorius avatar :-|
    victorius

    Наистина страхотна идея. Но защо Била и Зора? Надявам се следващите договори да не са с Лидл и Кауфланд. Бих искал да подарявам на роднините си ваучери за по-качествени храни, стоки и услуги. В момента в Била - акция: печено кюфте 0,29 ст (15 евро цента) и "сирене" 5 лева/кг. Знам че възрастните ми роднини ще грабнат имено тези стоки, но от какво месо и мляко са направени, какъв е срока на годност, да не говорим за плодовете и зеленчуците по веригите. Не занм колко голям би бил интереса, но на мен ми звучи хуваво да мога да им "изпратя" вечеря в ресторант, билети за концерт, театър.

  • 5
    headhunters avatar :-|
    Headhunters

    Голяма реклама му направихте на този Стойчо. Ако не се лъжа това е втората статия по темата. Като концепция не е нещо впечатляващо. Ваучери за храна в 21 век .... ?!? По скоро съм съгласен с @victorius , че трябва да има по-голямо разнообразие от услуги. Не сме първобитен строй и нямаме нужда само от хранителни продукти ...

  • 6
    leo_k avatar :-|
    Лео

    Не разбрах какъв е проблемът с плащане на битови сметки през интернет? Повечето доставчици предлагат това да става с международна дебитна карта. Аз така бих помагал на родителите си. Иначе да им пращам ваучери за храна от вериги, които внасят евтини стоки и изнасят печалба - не, благодаря. Човек ако реши да пести от такси, има разни врътки... всъщност от гледна точка на данъци не е уточнено какво се случва с тези пари като приход за родителите?

  • 7
    jujo_si avatar :-|
    jujo_si

    Ами точно затова ваучерите са валидни само в тъпите вериги дето няма как да завъртят нормален клиент който идва с кеш. Съответно и цената там ще е по-висока или качеството по-ниско за да се избият парите които струва привличането на този клиент. Мисля че в наши дни не е так толкова скъпо да се пращат пари че да трябва да купуваш ваучери за най-умрелите магазини.

  • 8
    intergalactic avatar :-|
    intergalactic

    Бизнесът е малоумен. Притеснителното е, че се валидира, в което няма съмнения. Емигрантите пращат пари на роднини, но явно даже им нямат доверие за какво ги харчат. Не, че нещо пречи да си накупят с ваучерите евтинджос ракия от Била.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 9
    kamendc avatar :-|
    Камен

    Уестърн Юнион така печели милиарди от бедните мексиканци, които от САЩ пращат пари на роднините си в Мексико, но нямат акъл или документи да си открият банкова сметка. Този Стойчо пък решил да печели от - пардон! - да помогне на бедните български гастарбайтери, които не могат да си открият банкова сметка. Защото ако имаш такава, е въпрос на секунди и на няколко евро от Европа например да наредиш превод към български ИБАН. В БГ всяка баба има такъв, защото по него им превеждат пенсията. И като захраниш там пари, може да си купи каквото иска с тях, а не само от Била.

  • 10
    mtb04351246 avatar :-|
    Vladislav Bonev

    Разбира се че с банките е много лесно, ама какво става ако искаш да пратиш 20-30 лв - таксата ще е огромна спрямо размера на сумата. Нещо от сорта на 7-8 евро от Европа до България. Така че човека е видял някаква ниша и разработва услуга. Едва ли ще я ползвам, но не виждам защо трябва да се напада идеята - който иска ползва, който не иска не ползва:)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK