С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 20 фев 2015, 17:00, 15410 прочитания

Вместо кеш

Системата за изпращане на ваучери за храна от чужбина Cashwave спечели финансиране от фонда NEVEQ II

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


С около 2 млрд. лв., изпращани от емигрантите до близките им в България, в последните години те са реално най-големият чуждестранен инвеститор. Каналите, по които този поток влиза, са много и всички те се съпътстват с различна комбинация от такси, комисиони, бюрократични детайли и записани на хвърчащи листчета банкови сметки. Една българска фирма се опитва да промени целия този модел, като постави във фокуса не парите, а продуктите, които могат да се купят с тях. Започвайки от храната.

Само за седем месеца онлайн системата на технологичната компания Cashwave за изпращане на електронни подаръчни ваучери от чужбина, успя да реализира обем на плащаният от над 100 хил. лв. и да спечели доверието на фонда за рисков капитал NEVEQ II и няколко физически лица, което му донесе финансиране в размер на 200 хил. евро срещу малко над 10% дял от фирмата.


Успехът по думите на собственика на компанията Стойчо Влайков се дължи на факта, че за разлика от другите начини да изпращаш пари или стоки от чужбина подаръчния ваучер, който може да се ползва в определени магазини, се оказва най-лесният и бърз, а освен това транзакцията не е обременена с такси.

"Сред множеството компании за изпращане на пари от емигранти към техните роднини Cashwave е единствената, която използва инфраструктурата на международни ритейл вериги, като така клиентите й не губят никакви средства по пътя, както е при другите играчи на пазара за трансфер на пари. Изпращаш 500 лв. и харчиш пак толкова", обяснява Павел Езекиев, управляващ партньор във фонда.

Нова рецепта



От седем месеца вече съществува продуктът BILLA ваучер, а скоро с ваучери на Cashwave ще работят и магазините на веригата "Зора". Понеже няма такси за транзакция, технологичната компания ще печели от таксите, платени от търговските й партньори за това, че парите влизат именно при тях. "Това е модел, който работи много добре и е силно разпространен във Великобритания и САЩ", посочва Влайков.
Ваучерите пък могат да се плащат не само с банкова карта, но и в брой в евро и британски лири от цяла Европа през системата Ukash. "Не всички емигранти искат или имат възможност да си открият сметка с банкова карта. Ukash е нещо като българския Easypay. Тоест човек обменя 50 евро или лири срещу Ukash код например в офис на испанските пощи или в книжарниците WH Smith във Великобритания. После идва на сайта, поръчва ваучер и го плаща с купения код", разяснява Стойчо. Предстои да се пусне като начини за плащане и PayPal и немската система за онлайн плащания през директен банков превод sofort.com.

Изпращането на ваучер за конкретна сума, ако се случва за пръв път, отнема около 2 минути, а всяко следващо е въпрос буквално на един клик. Сумите се удържат в чужда валута, а пристигат в левове, изчислени по официалния за деня курс на БНБ. "Всичко е опростено, защото няма банки и сметки, където за по-малките суми, усилията направо не си заслужават", казва Влайков. След като на платформата е купен ваучер за определена стойност, в рамките на следващия ден получателят му вече има код като sms на телефона си. С този код и лична карта получава на касата на магазина документа си за пазаруване.

Зад кулисите

Като емигрант за цели 12 години Стойчо Влайков познава добре темата за изпращането на средства към близките в страната. Така се ражда идеята за подобна платформа.
Проектът започва през 2011 г. и успява още тогава да спечели европейско финансиране по програма "Развитие на конкурентоспособността на българската икономика" за иновации.

Братът на Стойчо, Николай, който е IT инженер и живее в Канада, заедно с колегата си Андрей Опреа прави първоначалния софтуер за Cashwave. От България продуктовото развитие движи Аспарух Василев, а четиримата заедно са основатели на компанията. "Повечето от системата си е чисто наша. Използвахме външна помощ само в началото, а сега имаме вече екип, който доразвива продукта както онлайн, така и в мобилна посока", разказва Стойчо. Разработката на системата за BILLA ваучер отнема около шест месеца заедно с преговорите, продуктовата концепция и интегрирането на IT системата на веригата. В момента процесите се управляват централизирано от България, а екипът на компанията е от шест души. "Имаме по един за всичко", смее се Стойчо. Той признава, че не очаква бърза възвращаемост на направените до момента инвестиции (включително собствени средства), защото по правило в бизнеса с транзакциите най-важни са обемите, идващи от изградената добра клиентска маса и спечеленото доверие на потребителите. Тоест моделът ще стане печеливш, когато се познава от повече хора. "В транзакшън тип компания за по-малко от три години е илюзия някой да мечтае да си върне нещо", казва Влайков.

Предизвикателството пред мениджмънта в годините, освен да разработи технологията, е било и как да достигне до хората, които живеят в чужбина и биха могли да бъдат потенциални на услугата. "Интернет ни предостави идеалните канали, освен това популяризирахме услугата в края на лятото в полетите на "България ер", когато си тръгват една голяма част от емигрантите, дошли тук за ваканцията", обяснява собственикът на компанията. И въпреки всичко най-добрата реклама си остава тази от уста на уста. "Имаме няколкостотин клиенти и сме сигурни, че когато станат няколко хиляди, няма да има необходимост да рекламираме услугата, защото информацията за нея ще се е разчула достатъчно сред емигрантите", смята Влайков.
 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Сделките на 2019: Малко, малки, местни 4 Сделките на 2019: Малко, малки, местни

Само три са големите продажби - на БТК, bTV и "Нова тв". Типичната сделка е за хотел, а купувачите са все местни

16 яну 2020, 4224 прочитания

Платформата за пране Jeff вече има 15 партньора в България Платформата за пране Jeff вече има 15 партньора в България

Първите обекти под бранда на испанския стартъп ще отворят в София и Пловдив до няколко месеца

15 яну 2020, 3627 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Start Up" Затваряне
Най-успешните стартиращи компании в света

Китайската Xiaomi и американската Uber водят класацията на стартъпите с пазарна оценка над 1 млрд. долара

Още от Капитал
Каратисти в текстилна фабрика

"Албена" продаде бившия завод за памучни прежди "България 29". Купувачът "РС Билд" ползва за целта 9.5 млн. евро кредит от ЦКБ

Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

Скритите мащаби на водната криза

Водният режим в Перник е най-строгият от години насам, но това далеч не е единственото място, където има подобен проблем

Либийската авантюра на Ердоган

Турският президент вдигна залозите в хибридната война за контрола над бившата северноафриканска джамахирия* на Муамар Кадафи

Кино: "Бомба със закъснител"

Сексизъм, мълчание и опълчване във Fox News

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10