Най-успешните стартиращи компании в света
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Най-успешните стартиращи компании в света

За втора поредна година производителят на мобилни устройства Xiaomi оглавява класацията

Най-успешните стартиращи компании в света

Китайската Xiaomi и американската Uber водят класацията на стартъпите с пазарна оценка над 1 млрд. долара

22299 прочитания

За втора поредна година производителят на мобилни устройства Xiaomi оглавява класацията

© Reuters


В Силициевата долина ги наричат "черни лебеди", а навсякъде по света са познати като компании, които с малък начален капитал и заложена иновация успяват да се установят на пазара, достигайки стойност над 1 млрд. долара. За втора поредна година Wall Street Journal заедно с Dow Jones VentureSource представят световната класация на стартиращите компании с най-висока пазарна оценка. Благодарение на потенциала си и технологичните предимства стартъпите набират финансиране от големи външни инвеститори, което им помага за бързото разрастване. От март 2014 г. досега броят им се е увеличил близо два пъти – общо 78 стартиращи компании са с пазарна оценка над 1 млрд. долара. Запознайте се накратко с водещите в класацията, а за списъка с Топ 40 вижте таблицата.

1. Xiaomi, или както още я наричат китайският Apple, заема първо място в класацията с пазарна оценка от 46 млрд. долара. Печелившата стратегия на основателя й Леи Джун се изразява в производството на смартфони с високи характеристики, които се продават на цени от 150 до 300 долара. С добър дизайн и подобрен интерфейс, техническите характеристики на умните телефони се доближават максимално до тези на големите конкурентни производители. Макар компанията да оперира основно в Китай, общият брой на продадените устройства през миналата година достига 420.7 млн. според данните на изследователската фирма IDC. Това е довело до ръст от над 4 пъти на пазарната оценка на Xiaomi от март 2014 г. до момента.

2. Uber успява за една година да се изкачи със седем позиции в класацията, увеличавайки пазарната си оценка от 3.8 до 41.2 млрд. долара, което я извежда до второто място. Компанията е основана през 2009 г. от Травис Каланик в Силициевата долина и е успяла да набере капитал от общо 2.8 млрд. долара от различни инвеститори. Въпреки множеството спорове дали услугата за споделено пътуване е законна или не, към момента Uber оперира в 55 държави по света. Мобилното приложение, което вече е активно и в България, работи като посредник между шофьорите и пътниците, а заплащането в края на превоза се осъществява чрез дебитна или кредитна карта на клиента.

3. Palantir запазва третата си позиция от миналогодишната класация. Въпреки това пазарната оценка на софтуерния разработчик достига 15 млрд. долара, което е с 6 млрд. повече спрямо март 2014 г. Компанията предлага софтуер и услуги, които са предназначени най-вече за американското правителство, но също така и за разузнавателни агенции и финансови институции. Съдателят й Александър Карп разработва технология, която позволява да се претърсват едновременно няколко вида бази данни, съдържащи имена, телефонни номера, местоположения и др. Софтуерът може да се използва за проследяване и разкриване на измами, терористични групи или киберпрестъпнци. От създаването му през 2004 г. досега Plantir е привлякъл капитал от външни инвеститори в размер на 1 млрд. долара.

4. Едва три години след създаването на мобилното приложение за споделяне на снимки Snapchat пазарната му оценка е скочила до 15 млрд. долара и така заема четвъртото място. Повече от 100 млн. души по цял свят използват апликацията, изпращайки общо над 400 млн. снап съобщения на ден. Специфичното при този чат е, че всеки потребител може да зададе времето, за което изпратеното от него съобщение да е видимо за получателя. След това текстът или снимката изчезват и не могат да бъдат върнати обратно. През 2012 г. основателят й Еван Шпигел няма нито бизнес модел, нито приходи от компанията. Към днешна дата обаче Snapchat е успял да привлече 815 млн. долара финансиране от големи рискови инвеститори.

5. Американската авиокосмическа компания SpaceX, чийто основател е предприемачът Елън Муск, за една година успя да увеличи пазарната си оценка повече от два пъти, достигайки 12 млрд. долара. Това я подрежда на пето място сред най-успешните стартиращи компании в света. Макар експертите да бяха скептични към шансовете за успех на компанията, тя доказа, че частни фирми могат да изследват Космоса. През февруари SpaceX изстреля успешно ракета Falcon 9, която ще изведе в открития Космос американски метеорологичен сателит. До момента компанията е привлякла финансиране на стойност 1.1 млрд. долара.

6. Flipkart е индийска платформа за онлайн търговия на различни видове продукти – от домашни потреби до техника, книги, дрехи и се нарежда на шесто място в класацията с пазарна оценка от 11 млрд. долара. Компанията е един от най-големите конкуренти на Amazon, откъдето започват кариерата си двамата й основатели – Сачин Бансал и Бини Бансал. С 6 хил. долара спестявания предприемачите решават да напуснат работата си в гиганта на електронната търговия и да основат собствена компания, насочена изцяло към жителите на Индия. Те започват с продажба на книги и постепенно се разрастват, набирайки общ капитал на стойност 2.5 млрд. долара от рискови инвеститори.

7. Airbnb е платформа, с помощта на която всеки любител на пътешествията може да си намери имот под наем за кратък период от време, и то на ниска цена. Наемодателите пък са или хора, които отдават собствените си апартаменти под наем, или брокерски компании, които си търсят клиенти. Това е основната концепция за бизнес на компанията с пазарна оценка от 10 млрд. долара, която заема седмото място в класацията. Основана от Брайън Чески и Джо Гебия през 2008 г., пълното име на платформата е AirBed & Breakfast и на нея се предлагат пълна гама от имоти - от студиа, през къщи на брега на океана до постройки от XVIII век. До момента американската компания е привлякла

инвестиции за 800 млн. долара.

8. Dropbox остава с непроменена пазарна оценка от миналата година. Компанията за предоставяне на онлайн пространство за съхранение на данни се оценява на 10 млрд. долара и е привлякла около 607 млн. долара от рискови инвеститори. Иновационната система премахва нуждата от USB памет, защото потребителят получава лично дисково пространство на отдалечен сървър в интернет, до който има достъп от всяко дигитално устройство - смартфон, таблет, лаптоп. Основателят й Дрю Хаустън пише първия софтуерен код за Dropbox през 2007 г., пътувайки от Бостън към Ню Йорк, а осем години по-късно над 200 млн. потребители използват онлайн пространството.

9. Компанията, която въвежда иновация в кръвните изследвания - Theranos, с пазарна оценка от 9 млрд. долара заема деветото място. Още като студентка, през 2003 г., създателката й Елизабет Хоулс пише патентна заявка за лепенка, която се поставя на тялото на пациента и освен че прилага нужното му лекарство, следи и за промените, които настъпват в кръвта му, въз основа на лечението. В зависимост от показателите се променя дозировката или терапията. Тази иновация може да се свърже с мобилните устройства чрез чип, който позволява както на лекарите, така и на пациентите да следят здравословното състояние. След като създава компанията, Елизабет Хоулс напуска университета, за да я развие, и до момента е успяла да спечели над 400 млн. долара външни инвестиции.

10. Китайската група Meituan разработва платформа за групово пазаруване и заема десетото място в класацията. Пазарната й оценка към март 2015 г. се равнява на 7 млрд. долара с привлечени инвестиции от 1.1 млрд. долара. Компанията е направена по модела на американската Groupon, но оперира основно в Китай. Двата гиганта на световния пазар за групово пазаруване са и най-големите си конкуренти. Основателят на Meituan - Ксинг Уанг, залага на стратегията да генерира печалба под формата на комисион при всяка осъществена продажба на ваучер. По този начин не е нужен минимален брой купувачи, за да се осъществяват сделки и да се развива бизнесът.

Най-скъпите 40 стартираще компании

В Силициевата долина ги наричат "черни лебеди", а навсякъде по света са познати като компании, които с малък начален капитал и заложена иновация успяват да се установят на пазара, достигайки стойност над 1 млрд. долара. За втора поредна година Wall Street Journal заедно с Dow Jones VentureSource представят световната класация на стартиращите компании с най-висока пазарна оценка. Благодарение на потенциала си и технологичните предимства стартъпите набират финансиране от големи външни инвеститори, което им помага за бързото разрастване. От март 2014 г. досега броят им се е увеличил близо два пъти – общо 78 стартиращи компании са с пазарна оценка над 1 млрд. долара. Запознайте се накратко с водещите в класацията, а за списъка с Топ 40 вижте таблицата.

1. Xiaomi, или както още я наричат китайският Apple, заема първо място в класацията с пазарна оценка от 46 млрд. долара. Печелившата стратегия на основателя й Леи Джун се изразява в производството на смартфони с високи характеристики, които се продават на цени от 150 до 300 долара. С добър дизайн и подобрен интерфейс, техническите характеристики на умните телефони се доближават максимално до тези на големите конкурентни производители. Макар компанията да оперира основно в Китай, общият брой на продадените устройства през миналата година достига 420.7 млн. според данните на изследователската фирма IDC. Това е довело до ръст от над 4 пъти на пазарната оценка на Xiaomi от март 2014 г. до момента.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    vdvdvd avatar :-|
    .!.

    Имам някои несъгласия.

    Uber на второ място - едва ли, навсякъде ги гонят и може би ще успеят да им сринат бизнеса с регулации, иначе би било различно. Същото важи и за Airbnb.

    SpaceX не знам по какви критерии е стартираща компания, но ако е, то къде е Tesla?

    С малко тъга - къде са европейските компании в тази класация? Никъде - въпреки всичките схеми и схемички за финансиране на стартиращи компании, малки предприятия, бла бла... После да не се чудим защо долара се вдига, а еврото пада.

    И малко сутрешен хумор - нещо го няма и втория полюс в света - Путинланд ;-)

  • 2
    iuo1413622693379529 avatar :-|
    Владислав Алексиев

    До коментар [#1] от ".!.":

    Тътенът на Октомврийската революция още се чува в Путинландия.

  • 3
    dejo avatar :-|
    dejo

    Китайските хакери са си свършили работата

  • 4
    poptcheva avatar :-|
    Free person

    Това е класация на Wallstreet Journal и е само за стартирали компании с минимален капитал.
    Китай навлиза доста успешно,а Uber - защо Европа е толкова резервирана?

  • 5
    flashkopatrashko avatar :-?
    ВЪРНЕТЕ СТАРИЯ САЙТ!!!

    Хубуу де, ма за ДропБокс-а какъв е критерия, защото май отдавна не са "стартираща компания"?

  • 6
    mcphisto38 avatar :-|
    Димитър Димитров

    Критерият за startup е докато не направиш IPO или не те купят.

  • 7
    kalinvasilev avatar :-|
    kalinvasilev

    Самата класация:
    http://graphics.wsj.com/billion-dollar-club/
    Има причина да бъдат оценени по този начин


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK