Да анализираш Уолстрийт от София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Да анализираш Уолстрийт от София

Иван Митов (вляво) и Стефан Минчев от мениджърския екип на FinАnalytica са част от 45-те души, които работят в София. Централата е в Ню Йорк, за да продава лесно продукта на Уолстрийт

Да анализираш Уолстрийт от София

Finanalytica планира да увеличи екипа си в София и да навлезе на нови пазари

Константин Николов
18481 прочитания

Иван Митов (вляво) и Стефан Минчев от мениджърския екип на FinАnalytica са част от 45-те души, които работят в София. Централата е в Ню Йорк, за да продава лесно продукта на Уолстрийт

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Представете си следната ситуация: мултинационална група използва мозъчния си център в София, за да обслужва някои от най-големите банки и компании на Уолстрийт. Именно такава компания е базираната в Ню Йорк група за оценка на финансови рискове FinAnalytica, която с натрупването на все повече клиенти иска да разшири екипа си в България.

В края на януари на церемония в Лондон FinAnalytica получи престижната награда за най-иновативна специализирана компания в сектора в класацията Risk Technology Rankings 2014 на списание Risk. Клиентите са отличили платформата на компанията Cognity на базата на фукционалност, производителност, възвръщаемост на инвестициите и надеждност.

Име в Ню Йорк и Лондон

FinАnalytica, в която основен акционер е фондът NEVEQ, изготвя рискови анализи за около 100 клиента от финансовия сектор в САЩ, Канада и Европа и др. Сред компаниите, които ползват услугите й, са Barclays Investment Bank UK, британският застраховател Aviva, AON Hewitt, хедж фондове и др. Централата на групата е в Ню Йорк, защото там са най-големите й клиенти. "Не можеш да продаваш на местни играчи на Уолстрийт, ако отдел продажби не е местен", смята Иван Митов, ръководител количествени изследвания във FinАnalytica. Фирмата има и офис в Лондон, където също има много клиенти.

Основната работа по изготвянето на рискови модели се извършва в София, където е центърът за анализи. В него работят над 45 души - както специалисти с математическо образование, така и софтуерни инженери, поддръжка и др. "Може да се каже, че сме като поръчков костюм - изготвяме модели според изключително подробните и специфични изисквания на клиентите ни", казва Стефан Минчев, отговорящ за софтуерните разработки и техническите услуги.

Компанията печели чрез годишни такси от клиентите си. "Имаме доста високо ниво на подновяване", казва Минчев. Според Митов и Минчев основното предизвикателство е как финансовите компании да бъдат убедени в предимствата на продуктите на FinАnalytica пред тези на големи и силни конкуренти като създадената преди десетилетия MSCI с хиляди служители, които от години оперират в този сегмент.

Български корени

Макар и базирана в Ню Йорк, началото на FinAnalytica всъщност е поставено от български специалисти. Преди години професор Светлозар Рачев заедно с дъщеря си Боряна Рачева-Йотова изготвя алгоритъм за моделиране на кризисни явления и финансови рискове, който може да предвижда развитието на капиталовите пазари. С помощта на този модел той успял да предвиди и срива на Dow Jones и други индекси през 2008 г. Постепенно създателите на проекта развиват компанията с помощта и на американски инвеститори и фонд като NEVEQ. Днес фирмата има регистрирани множество патенти в САЩ. Методологията е вградена в продукти с разнообразни модули според изискванията на клиентите, които работят с най-различни финансови инструменти като значителни по размер деривативни портфейли и експозиции. В момента в центъра в София се работи върху подобряването на функционалността и надграждането на създадения вече модел.

Сега целта на компанията е да навлиза на нови пазари и именно по тази причина се нуждае от още специалисти. "FinАnalytica се установи като иновативен лидер. Голям принос за това позициониране има съвместната ни работа с водещи клиенти. Следващата стъпка за нас е да покажем мащаб и заработим със средни и малки клиенти. Основен компонент за осъществяването на това са стратегическите партньорства. Последния месец влязохме в две такива за достъп до данни и редистрибуция", коментира пред "Капитал Daily" Боряна Рачева-Йотова, изпълнителен директор и президент на групата.

Швейцарец в борда

От април компанията има и нов член на борда на директорите - швейцарецът Марсел Рюг, който управлява семейната си финансова компания Integral Finance AG. Той е работил като директор в JP Morgan и Credit Suisse, както и като анализатор на риска в UBS и Swiss Re. Той ще е петият член на борда на директорите на FinAnalytica след председателя Йън Кларк, Боряна Рачева-Йотова, Павел Езекиев и Константин Петров.

Представете си следната ситуация: мултинационална група използва мозъчния си център в София, за да обслужва някои от най-големите банки и компании на Уолстрийт. Именно такава компания е базираната в Ню Йорк група за оценка на финансови рискове FinAnalytica, която с натрупването на все повече клиенти иска да разшири екипа си в България.

В края на януари на церемония в Лондон FinAnalytica получи престижната награда за най-иновативна специализирана компания в сектора в класацията Risk Technology Rankings 2014 на списание Risk. Клиентите са отличили платформата на компанията Cognity на базата на фукционалност, производителност, възвръщаемост на инвестициите и надеждност.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

23 коментара
  • 1
    shx1429215807398028 avatar :-|
    AMuw

    Страшна работа, обачè започнете да плащате на хората си. Акаунт мениджър, голямата работа, Уолстрийт (хаха и кой клиент по-точно е на Уолстрийт???), страшни изисквания, уъркфлоли, модели, али бали, викат му, крещят му, никакво обучение и подкрепа - типична българска работа.

  • 2
    julianm avatar :-|
    Европеец

    Типична българска работа е, че всичко е навряно в София. Това е поредното доказателство, че става дума за поредните тарикати. Забележете - в САЩ групата за оценка на финансови рискове FinAnalytica е разположена в Ню Йорк, а не във Вашингтон - следвайки аналогията на мисленето в България.
    Франкфурт е финансовата столица на Европа и в Германия на никой не му минава и през ум да се премести в .... Берлин.
    Но за българите друго освен София и с малки изключения Пловдив - друго което да става за бизнес - няма.

  • 3
    mrk avatar :-|
    Mr. K

    До коментар [#2] от "Европеец":

    А Лондон, Париж, Токио, Амстердам, Цюрих?

  • 4
    julianm avatar :-|
    Европеец

    [quote#3:"Mr. K"]А Лондон, Париж, Токио, Амстердам, Цюрих?[/quote]

    Ти явно не си показвал нос от София или трудно се справяш с дебрите на Интернет и поради това не знаеш, че извън Лондон, Париж, Токио, Амстердам, Цюрих нещата не изглеждат като пустиня с разграбени и опустошени имоти, тук там останали бедни и жалки хора без каквато и да е перспектива. Явно не знаеш толкова елементарни факти от начина по който се прави бизнес по света и това, че в Купертино(50 хил.) се намира главният офис на Apple, седалището на Microsoft е разположено в Редмънд(45хил.), Ford Motor Company е със седалище в Диърборн (100хил. предградие на Детройт), 5-ти по големина автоконцерн в света Daimler е в Щутгарт, Баварски моторни заводи(БМВ) са разположени в Мюнхен, най-големият химически концерн в света BASF е в Лудвигсхафен (160хил.).

    Само в световният икономически колос - България - бизнес се прави само в София ...

  • 5
    nigel avatar :-|
    nigel

    Европеецо, ти опитвал ли си се да наемеш в България квалифициран специалист с добър английски някъде извън София и 1-2 други града ?
    И аз бих искал да си работя професията от Велико Търново например, обаче откъде да събера екип ?

  • 6
    pi314_ avatar :-|
    Боно Нончев

    До българския казан в ада дяволи няма, щото сами се дърпаме обратно :-).

    Иначе браво за компанията, все пак развива собствен продукт, а не прост аутсорсинг на чужди идеи. Такива като нея и Телерик разчупват малко българския манталитет, че ако не си селянин да копаш на полето, значи не е работа...

  • 7
    le6tan avatar :-|
    le6tan

    Фирмата прави нещо много напредничаво за България. Като нямате и идея от пазара и от особеностите на финансовата индустрия не се изказвайте. Да правиш такъв софтуеър не е като на Телерик цъкалките и бутоните за Уин апликации, така че изобщо не сравнявайте нещата.

  • 8
    peaspiring avatar :-|
    peaspiring

    До коментар [#2] от "Европеец":

    А къде да е? В София има капацитет от програмисти, а статистика и математика се преподават основно в СУ.

    И къде да им е продажбения офис. Клиентите искат да могат да те видят, нищо че пазаруват софтуер. Искат да са наясно с поддръжка обучение и т.н.

  • 9
    damned avatar :-|
    damned

    До коментар [#5] от "nigel":

    Понеже спомена Велико Търново. Мога да ти кажа, че в нашия град вече има поне 10 софтуерни фирми, поне 3 от които са над 15 човека, и всичките работят основно с американци (но дори да не са американци, така или иначе се изисква добър английски).
    Така че екип можеш да си създадеш в повечето големи градове в БГ, въпроса е да даваш софийски заплати, а не да се правиш на провинциален тарикат!

  • 10
    peaspiring avatar :-P
    peaspiring

    До коментар [#9] от "damned":

    С риск да те разочаровам, 15 човека не е кой знае каква фирма. Е, излезли са от гаража де


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK