Вятърът на промяната

История за превръщането на стартъп екосистемата от мечта в реалност

Годината е 2007, a в България все още твърде малко хора са чували за термина "стартъп". Предприемаческа екосистема на практика не съществува, нито пък могат да се намерят рискови инвеститори, които да подпомогнат стартиращи компании. Тогава, а и преди това думата "бизнесмен" се възприема от обществото по-скоро като нещо непочтено, отколкото като олицетворение на работещите, дейни и най-вече поемащи рискове хора. Това всъщност е и годината, в която първият iPhone излиза на пазара и поставя началото на една дигитална ера, изпълнена с много въпросителни и променила до голяма степен живота ни.

Силното желание ражда чудеса

По това време няколко студенти ентусиасти, вдъхновени от идеята за предприемачество, решават да покажат на младите хора, че няма нищо лошо, нито страшно в това да започнеш собствен бизнес. Според тях най-добрият вариант това да се случи е чрез истински примери на хора, минали по дългия път на превръщането на една идея в работещ проект. С всеобщи усилия те успяват да основат първата предприемаческа организация за стартиращи компании в България - StartUP Foundation. Основната цел на фондацията е да представя добрите примери на хора от бизнеса, които променят средата с честен труд и могат да предадат част от опита си на желаещите последователи. Началото е поставено с една голяма стартъп конференция в София, събрала на едно място стотици хора с амбиция и хъс за промяна и не по-малко жажда за информация и знания. В продължение на две седмици лектори, ментори и лидери от различни сфери на предприемачеството заразяват публиката с историите си за успеха и уроците, научени до достигането му. Успехът на конференцията е факт и основите за изграждане на стартъп екосистема в България са поставени.

Успех с продължение

Веднага след първата голяма конференция организаторите започват да мислят за втора такава през следващата година. "Това обаче не е достатъчно", казват си те и решават паралелно да организират по-малки регулярни събития, насочени към конкретни сектори, движещи икономиката ни, като органично и биоземеделие и, разбира се, ИТ. StartUP Foundation запознава отблизо младите предприемачи с етапите на финансиране на един стартъп, както и с работата на бизнес ангелите и инвестиционните фондове, за които българската аудитория дотогава изобщо не е чувала. За да успеят максимално качествено да предадат информацията на аудиторията, основателите на фондацията е трябвало добре да проучат материята, учейки се от практиките на стартъп екосистемите в САЩ, Канада, Израел, Ирландия и Англия.

Вече с опит зад гърба си и усъвършенствана стратегия, в края на 2008 г. младежите от StartUP Foundation организират втората голяма стартъп конференция. Тогава целите са повече от ясни – младите предприемачи трябва да знаят какви са всички стъпки за изграждане на успешен бизнес и да разполагат с подробна информация как да ги изпълнят. Много важна част от изграждането на предприемаческата екосистема е и всички участници в нея да се познават и да създадат едно подкрепящо се общество. На конференцията присъствали и инвеститори, които имали възможност да се запознаят със стартъп проектите и да финансират най-перспективните от тях. Тогава, както и сега, ролята на бизнес ангелите (индивидуални инвеститори, притежаващи значителен капитал) не се изчерпвала само с това да предоставят една сума пари и да се надяват да получат максимална възвращаемост. Те се явяват и ментори на младите предприемачи, споделят опита си с тях и им дават ценни съвети за изграждането на устойчив и успешен бизнес. По това време се учредява и организацията "Българска мрежа на бизнес ангелите", което е поредното доказателство, че промяната в предприемаческата среда се случва. Тяхната основна дейност е да свързват младите хора с идеи с инвеститори, които да финансират проектите им още в ранен етап от развитието им.

Конференцията през 2008 г. отново предизвиква интереса на стотици хора, а организаторите с помощта на фонда за рискови инвестиции NEVEQ успяват за първи път да я излъчват на живо онлайн със свободен достъп, като по този начин привличат още по-голяма аудитория. По време на конференцията за първи път в България стартиращите екипи излизат на сцената, за да представят проектите си в рамките на няколко минути пред инвеститори с цел получаване на финансиране – т.нар. pitching. Това е годината, в която стартъп екосистемата процъфтява. Открива се и първият споделен офис (coworking space), където на едно място, в креативна среда, работят хора, създаващи иновации. Сега това е позната концепция, достъпна и дори модерна. Тогава обаче и един гараж е бил достатъчен, точно така се е казвал иновативният офис – "Гараж за стартъпи". За да покажат какви са ползите от подобно място и да привлекат повече млади предприемачи, организаторите подробно описали предимствата на гаража в сайта им: "креативна среда, работно място, офис техника, колела за по-бързо придвижване из София, кухня, стая за почивка, душ, библиотека и друго, каквото решите, че ви е необходимо".

Преди седем години е основан и първият предприемачески клуб в България – OpenCoffee Club. Създателите му организирали седмични срещи, на които се събирали разработчици, предприемачи, инвеститори и любители и в неформална обстановка обсъждали бизнес средата, идеите, проектите си и следващите стъпки към промяната. Един от най-важните уроци бил хората да не се страхуват да споделят бизнес идеите си, а да ги споделят и да намират съмишленици за реализирането им. Малък бар на ул. "Московска" в София приютявал младите, изпълнени с хъс предприемачи. Те искали да заразят все повече хора с идеята за развитие на стартъп екосистемата, организирайки срещи и в други градове на България.

Нагледни резултати

Този напредък означавал само едно – конференциите ще продължат, защото предприемачеството в България има голям потенциал за развитие. Така основоположниците на стартъп културата в страната организирали още две големи събития – през 2009 и 2010 г. Термините "стартъп", "бизнес ангел", "Venture capital фонд" станали част от речника на голяма част от младите хора и практически навлезели в бизнес средите. StartUP Foundation вдъхновила много студенти и предприемачи, които продължили да работят в посока развитие на стартъп екосистемата. Създали се организации като Start It Smart, няколко години по-късно - Betahaus и Soho, студентските съвети на много университети в столицата осигурявали зали за провеждането на събития и помагали с логистиката, общността станала силна и много подкрепяща се.

Част от вече порасналите студенти, основоположници на стартъп дейността, се оттеглили от сцената към края на 2010 г., за да преследват следващата си голяма мечта. Други и до днес продължават да развиват стартиращия бизнес в България, превърнали се в пример за младите предприемчиви хора. Най-важното обаче е, че благодарение на всички тях стартъп екосистемата ни има здрави основи, чието надграждане е поверено в сигурни ръце, ръцете на следващата ентусиазирана вълна от млади хора, жадни за промяна.