Близо един милион долара за Halfbike
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Близо един милион долара за Halfbike

Близо един милион долара за Halfbike

Създателите на нестандартния велосипед получиха финансиране чрез американската платформа Kickstarter

Мара Георгиева
29942 прочитания

© Halfbike


Halfbike II е хибрид между нормално колело и скейтборд и се кара в изправено положение.

Halfbike. Запомнете тази дума. Това е търговска марка, но подобно на Walkman на Sony например би могла да се превърне в нарицателно за нова категория изделия.

Halfbike е странният велосипед на българската фирма Kolelinia, който събра 973 764 долара в американския сайт за публично финансиране на стартиращи проекти Kickstarter. Това е втората кампания за набиране на средства за проекта, продължила 25 дни, която приключи неотдавна.

Halfbike II е хибрид между нормално колело и скейтборд и се кара в изправено положение. Колоездачът завива, като използва своята тежест и се наклонява в една или в друга посока. Велосипедът позволява преодоляване на препятствия, както и различни акробатични трикове. Моделът е атрактивен, усещането е различно и създава приятна емоция. Колелото е компактно, може да се сгъне и да се пренесе безпроблемно в метрото, с кола, в багажник, обясни арх. Мартин Ангелов – един от съдружниците. По думите му Halfbike е подходящ и за спорт, и като средство за придвижване.

От Сеул до САЩ

Идеята се ражда през 2010 г. Тогава Мартин Ангелов е студент по архитектура и решава да участва в конкурс за велосипеди в Сеул, Южна Корея. Не му се искало да представя класически модел и така "от скица на скица" се ражда идеята за изправен велосипед с едно-единствено колело в задния край. Предложението не печели отличие на конкурса и останало на хартия две години. С времето обаче надделява любопитството как би изглеждала идеята в действителност. Тогава Мартин Ангелов и състудентът му Михаил Кленов решават да се захванат с прототипа.

Работната площадка е на тавана на Мартин, където са складирани няколко стари колела. В свободното си време двамата режат части (откъдето идва и името Halfbike – полуколело), заваряват, тестват, експериментират и отхвърлят различни варианти. Първият прототип бил невъзможен за каране, защото се наклонявал повече от нужното. Повече от година изминала, докато архитектите се справят с основните инженерни предизвикателства като свързване, педали, задни колела, дължина на дръжките и рамката. Двамата лично карат (когато това е технически възможно) всеки от завършените варианти.

"Разработката на продукт, който се ползва от хора и е с движещи се части, е страшно сложна задача. Изискват се много компоненти, правят се много вариации. Най-трудно беше да се изчисти продуктът като дизайн", казва Ангелов. И макар че авторите нямат техническо образование, те се определят като "големи техничари". "Работили сме доста с ръцете си, всичко се случваше на принципа на пробата и грешката. После инженер приятел казваше: "Окей, става." Това именно е интересното – да усещаш, че контролираш целия процес", обяснява Мартин.

Базисният модел е завършен през 2012 г. и авторите решават да го покажат на света чрез Kickstarter. Имало и формалности – наложило се да регистрират фирма в САЩ, за да могат да осигурят присъствие на Halfbike на онлайн платформата.

За любопитството и феновете

Атрактивните снимки и видео събуждат любопитството на фенове от цял свят и по време на първата Kickstarter кампания през миналата година нестандартният велосипед събира 80 хил. долара. Сумата не е голяма - велосипедът се продава за 399 долара, но засилва популярността и увереността на създателите. След което за едно лято двамата архитекти лично произвеждат и изпращат на клиенти 100 велосипеда с марката Halfbike. Половината от тях заминали за САЩ, в България останали 3-4, а най-далечните дестинации са в Австралия и Нова Зеландия, уточнява Мартин Ангелов.

Последвала втора кампания за набиране на средства чрез Kickstarter. Тя приключи неотдавна и донесе на независимия стартъп екип близо един милион долара. Дизайнът на нестандартното колело вече има защита за САЩ и Европа, а за продукта създателите са подали заявка за патент.

"За получаването на средства, преди новаторският продукт да е познат и утвърден, се искат и дързост, и смелост. Това е сериозно предизвикателство и ние поехме голям риск. Нашата е цел не е била да вземем просто едни пари и да ги вкараме в нещо, което не сме пробвали как работи", казва Мартин Ангелов.

Сега архитектите ще трябва да произведат 2500 халфбайка. Задачата е предизвикателство дори за утвърдени производители. Вече са намерили подходящо производствено помещение и ще наемат екип от 5-6 човека за сглобяване на велосипедите. "Ще имаме доста работа до края на годината и ще сме плътно заети. Оптимизирали сме модела, имаме и подизпълнители за рязане на частите. Тези близо един милион долара ще дойдат в България и ще останат тук под някаква форма", обобщава Мартин Ангелов. Той е на 31 години, а съдружникът му Михаил Кленов – на 29.

Обичат спорта и мечтаят "за простички неща: за по-хубава градска среда, за повече време сред природата, за хубави хора около нас". Мартин е живял десет години в Гърция, където баща му е бил треньор на отбора по гребане. Но е избрал да се върне и да остане в България.

"Тук има много мрънкащи хора и много негативизъм. Това ме изтощава, но и ме мотивира да остана напук на системата", казва той. И още: "Научил съм се да нямам големи очаквания, което може би ми помага нещата да се случват по-лесно. Това, което сме направили досега с Михаил, не е късмет, а резултат от страшно много работа, която сме свършили двамата. Нещата са строго причинно-следствени. Нужни са знания и любопитство, постоянство, желание да разчупиш системата. Светът толкова се променил. Тъкмо стремежът да намерим нови пътеки и нови възможности ни тласка напред."

А на фирмения сайт на компанията Halfbike вече се продава за 599 долара.

Фотограф: Halfbike
Фотограф: Halfbike
Halfbike II е хибрид между нормално колело и скейтборд и се кара в изправено положение.

Halfbike. Запомнете тази дума. Това е търговска марка, но подобно на Walkman на Sony например би могла да се превърне в нарицателно за нова категория изделия.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 5
    rurade avatar :-|
    rurade

    Като деца карахме такива,но им викахме триколки!

    Публикувано през m.capital.bg

  • 6
    liubopitkovski avatar :-|
    liubopitkovski

    Успех. Ако в България имаше повече такива хора щеше да е по-хубаво място за живеене.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 7
    tvo49372543 avatar :-|
    tvo49372543

    Браво и успех нататък! Дано има повече такива примери в България.

  • 8
    dragon_reborn avatar :-|
    The Dragon Reborn

    Made in BG. Браво, но все пак с тази цена очевидно байкът ще се продава основно в по-богатите държави. Иначе още от първото поколение следя с интерес развитието на джаджата.

  • 9
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Забравили са седалката ;) а без нея се губи смисълът на велосипеда - да се придвижваш и да не се измаряш.

  • 10
    venomafw avatar :-P
    venomafw

    Ако трябва да съм честен от начало също реагирах с "Този продукт не става, не е практичен... как ще качиш стъмен наклон с него?" и така нататък...

    Е, радвам се, че изобщо не съм бил прав и колкото повече чета за успеха на тези момчета, толкова повече се радвам, че това се случва. Идеята им има добър тайминг, страхотен маркетинг и правилно позициониране. Доказва, че за да има успех даден продукт изобщо не е важно той да няма недостатъци. Вижте какво се случва с иФоните - безбожно скъп телефон, с безбожно скъпа поддръжка, при който тичаш по цял ден от контакт на контакт за да не му падне патерията. Е, въпреки това кой предприемач би отказал да е "създателя на иФона" ?

    И да се върна на темата - искрено пожелавам успех на момчетата и се радвам за успеха им! Нека Халфбике бъде пример на други потенциални български предприемачи.

  • 11
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    До коментар [#9] от "mickmick":

    Аз мисля, че смисълът на велосипеда е усещането за свобода, но това е може би въпрос на възраст. Впрочем, аз съм на 64 години.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK