Arthesis е финалист в международния конкурс на Chivas
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Arthesis е финалист в международния конкурс на Chivas

Основният модел обвивка е на цена от 300 лв.

Arthesis е финалист в международния конкурс на Chivas

Българската компания се състезава за награда до 1 млн. долара

8261 прочитания

Основният модел обвивка е на цена от 300 лв.

© Анелия Николова


Стартиращата компания Arthesis ще се състезава на финала на международния конкурс за социални предприемачески идеи на Chivas "The Venture" с общ награден фонд от 1 млн. долара. Българският екип разработва уникални персонализирани обвивки за протези чрез 3D принтер, които вдъхват самочувствие и увереност на хората с ампутация на крака. Финалът ще се проведе в края на юли в Силициевата долина, където жури, съставено от специалисти в бизнес сферата, ще избере победителя измежду всички 16 компании финалисти от цял свят.

Проект с кауза

Идеята на тримата български предприемачи - Атанас Дюлгеров, Георги Чипов и Демир Тончев, се ражда преди 2 години, когато работят по проект за 3D принтиране в споделеното офис пространство Betahaus. Там те се запознават и сприятеляват с фитнес инструктор с протеза на крака, която не му пречи да води нормален начин на живот. Проблемът както при него, така и при доста други хора с ампутация, е визията на протезата, която до известна степен създавала допълнително съжаление в околните и неприятно чувство на собственика й. "Известно време мислехме как да използваме знанията си в областта на 3D принтирането, за да намерим решение на този на пръв поглед незначителен проблем. Проучихме пазара за козметични продукти и видяхме, че има само една компания в света, която произвежда обвивки за протези, и то по не най-оптимално добрия и удобен начин. Затова преориентирахме дейността си към създаването на проекта Arthesis", разказва Георги Чипов, един от основателите на компанията.

Разработчиците надминават конкурента си благодарение на специален софтуер, който превръща снимки в 3D модели. По този начин всеки нуждаещ се може да снима здравия си крак и да получи съразмерна на него обвивка за протеза, без да е необходимо да пътува до производителите. Клиентите могат да си направят собствен модел, избирайки цвят, шарка и форма, който се изработва чрез 3D принтер, а цената му е между 700 и 1000 евро. Този вариант обаче е доста скъп и недостъпен за повечето хора. "Затова решихме да предлагаме няколко готови прототипа, които са с предварително зададена големина и форма. Тяхното производство става с традиционните машини, а цената им е 300 лв.", казва Чипов. В България точно 300 лв. за козметични продукти се отпускат от здравната каса на хора с ампутация. Проблемът, който забавя усвояването им от нуждаещите се, е, че поръчката трябва да мине през специализиран център за протезиране. Точно поради тази причина от екипа на Arthesis искат да разпространяват продуктите си освен през сайта им и чрез центрове и дистрибутори, за да бъдат по-достъпни обвивките им. Ако клиентите им имат желание, към основния и най-евтин вариант на продукта могат да добавят специфичен цвят или шарка, която го оскъпява с приблизително 200 лв.

Превръщане на идеята в бизнес

Една година след създаването на проекта стартиращата компания печели финансиране от 50 хил. евро от рисковия фонд за инвестиции Eleven. Екипът на Arthesis инвестира сумата в проучвания на желанията и вкусовете на хора с протези и разработка на различни дизайни. Българската компания наскоро успява да реализира и първите си продажби. "Рекламирахме продукта ни чрез Facebook и за 10 дни получихме общо 38 поръчки. За сравнение, големият ни американски конкурент, който разполага с капитал от над 3 млн. долара, за една година успява да продаде 400 бройки", казва съоснователят. По-голямата част от поръчките на обвивки за протези на Arthesis идват от САЩ и Бразилия, като 37 от тях са от основния модел, а една от по-скъпия и персонализиран, който се прави чрез 3D принтер. Това са и двата пазара, към които са се насочили младите предприемачи, защото търсенето е най-голямо. "Клиентите ни ще получат продуктите между септември и декември тази година, защото ни трябва ресурс, за да ги произведем", уточнява Георги Чипов.

Гласувай за Arthesis

Arthesis е избран да представя проекта си на големия финал на Chivas "The Venture", след като първоначалният победител в националния кръг на The Venture - Надежда Савова-Григорова с проекта "Хлебни къщи", се отказа от участие по лични причини. Така журито на състезанието избра втория фаворит между полуфиналистите. Социално насоченият проект на стартиращата компания Arthesis ще се състезава срещу още 15 идеи от цял свят. Всички те ще представят проектите си пред международното жури в Силициевата долина в края на юли, когато ще бъдат излъчени 5 компании, които ще се борят за наградата от 750 хил. долара. Българският екип ще се състезава за 360 хил. долара, които са им необходими за организирането на производствения процес и разширяване на мрежата от центрове за протезиране. В момента тече кампания за гласуване за финалистите на официалната страница на състезанието. В продължение на пет седмици организаторите ще разпределят общо 250 хил. долара между участниците в зависимост от количеството събрани гласове от публиката. Първата седмица българският проект се класира на 6-о място, втората на 5-о и третата на 9-о, измежду всички 16 финалисти. Всеки, който иска да подкрепи младите предприемачи от Arthesis, може да даде своя глас за проекта им тук до края на седмицата.

Екипът, разботващ персонализираните дизайнерски обвивки за протези Arthesis, се надява продуктът им да стане разпознаваем аксесоар, който променя живота на хората. Те ще продължават да работят за разрастване на бизнеса и популяризиране на социално ангажираната им стартираща компания.

"Искаме да променим живота на хората с ампутация.", казва Георги Чипов
Фотограф: АНЕЛИЯ НИКОЛОВА

Стартиращата компания Arthesis ще се състезава на финала на международния конкурс за социални предприемачески идеи на Chivas "The Venture" с общ награден фонд от 1 млн. долара. Българският екип разработва уникални персонализирани обвивки за протези чрез 3D принтер, които вдъхват самочувствие и увереност на хората с ампутация на крака. Финалът ще се проведе в края на юли в Силициевата долина, където жури, съставено от специалисти в бизнес сферата, ще избере победителя измежду всички 16 компании финалисти от цял свят.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK