С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 11 авг 2015, 16:17, 13146 прочитания

Бъдете агресивни, когато започвате собствен IT бизнес

И други съвети на съоснователя на младата компания за милиони Leanplum Андрю Фърст

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
От Google до основаване на стартиращата компания Leanplum с инвестиция от 17.2 млн. долара. Това е обобщената успешната история на двамата млади предприемачи Момчил Кюркчиев и Андрю Фърст, които поемат риска да напуснат сигурната си и доходоносна работа в интернет гиганта в името на това да преследват мечтата си да развиват собствен бизнес.

През 2012 г. двамата основатели започват работа по разработване на т.нар. A/B тестове за мобилни приложения. Те позволяват тестване в реално време на нововъведенията и промените, които се правят по тях, и съответната реакция на потребителите. Иновативната идеята им осигурява място в американския инкубатор Techstars и впоследствие финансиране от 800 хил. долара. Момчил Кюркчиев и Андрю Фърст местят централния офис на Leanplum в Сан Франциско, наемат служители и реализират първите си клиенти. От всичко това следва само едно – нов кръг на по-голямо финансиране. Миналата година фондът Shasta Ventures инвестира 4.8 млн. долара в компанията с български съосновател. Leanplum разраства дейността си и отваря инженерен офис в София. Новите услуги, които предлагат, включват оптимизация на мобилен маркетинг. Чрез нея разработчиците на мобилни приложения могат да изпращат персонални съобщения и известия на потребителите си, които са съобразени с предпочитанията и нуждите им. Новата стратегия им спечели и ново финансиране. Преди едва няколко дни Leanplum получи 11.6 млн. долара от един от най-големите фондове в Силициевата долина - Kleiner Perkins Caufield & Byers, както и от досегашния акционер в компанията Shasta Ventures.


Момчил Кюркчиев и Андрю Фърст изминават дълъг път от основаването на Leanplum до установяването й на пазара като една от най-добрите компании, предлагаща мобилен маркетинг. При първото си посещение в София на събитие, организирано от българския фонд LAUNCHub, Андрю Фърст представи 10-те урока, които е научил при стартирането на успешен бизнес. Ето какво посъветва младите предприемачи основателят на компанията за милиони Leanplum.

1. Намерете си добър съосновател

Човекът, с когото работите върху бизнес идеята си, е изключително важен за осъществяването и успеха й. Намерете някого, който ще е също толкова отдаден на компанията, колкото и вие. В Google научих много и срещнах много хора. С Момчил Кюркчиев обаче споделяхме еднакви виждания за основаването на Leanplum и бяхме на мнение, че без шеф можем да направим много повече. Затова взехме и съвместното решение да напуснем работа и да се съсредоточим върху стартирането на собствена компания.



2. Изберете си идея, която да развивате

Първо трябва сериозно да помислите какво може да правите добре, кое ви доставя удоволствие и би могло да се превърне в успешен бизнес. Изберете си идея и станете експерт в областта. В Google работихме върху тестване на програми, т.е. ако имаме два варианта за едно и също нещо, кой от тях е по-добър. Например имахме задача да решим къде във видеоклип да сложим бутона за пускането му, дали да е в долния десен ъгъл или в средата. Вторият вариант ни спечели с пъти повече пари от първия. Бяхме се специализирали в това, но осъзнахме, че не съществува подобна услуга за мобилни приложения. Така решихме да започнем да развиваме точно това.

3. Присъединете се към акселератор

Имахме вече екип и идея, остана само да станем част от акселераторска програма. Избрахме Techstars, защото е един от най-добрите инкубатори в света. Преди да кандидатстваме обаче, трябваше много бързо да създадем прототип, който да представим. Направихме го и бяхме приети. Това ни даде изключителен старт и научихме много. Работихме с много ментори, някои от тях ни казваха, че идеята ни е зле, а други, че е страшно добра. Получихме много и разнообразни мнения и обратна връзка за проекта ни. Най-доброто на акселераторите е, че менторите те научават как да развиеш бизнеса си, създаваш контакти с различни хора и накрая получаваш финансиране. Точно един от менторите ни повярва в нас и беше първият ни инвеститор.

4. Говорете си с клиенти

Излизайте от офиса си и се срещайте лично с компаниите, които могат да ви бъдат клиенти. Питайте ги дали това, което разработвате за тях, е продукт, който на всяка цена трябва да имат, или просто е добре да го имат. Разберете готови ли са да платят за него.

5. Създайте прототип на продукта

Това е т.нар. Minimum Viable Product (MVP). Разработете бързо решение на някой проблем, представете го пред клиенти и събирайте мнения от тях. Ние нямахме много време за програмиране, но пък познавахме много добре програмите на Google. Затова за тази цел използвахме Google App Engine и Google BigQuery.

6. Бъдете упорити

"Не" е първата стъпка към "Да". Най-трудно беше да си намерим първия потребител просто защото никой не иска да е първият. Всъщност наши приятели, които разработваха мобилни приложения, се съгласиха да тестват услугата ни за пръв път. След първия клиент обаче е много по-лесно да намериш и други, ефектът е лавинообразен. Същото се случи и когато искахме да наемем инженер в компанията. Всички се страхуват, че като са първи, поемат голям риск и може да си изгубят времето. Първият ни клиент пък например ни плати 10 месеца след като му инсталирахме услугата ни. Все още ни е трудно, цикълът ни за продажба отнема около три месеца.

7. Бъдете агресивни

Изпратихме в един и същ момент мейли до всички инвеститори, които имаха профил в сайта AngelList. Публикувахме информация за нас в Twitter и трупахме фенове във Фейсбук чрез реклама. Постоянно развивахме идеята си. Използвахме услуги като Google Cloud Platform, Amazon Webservice и Microsoft Bizpark.

8. Поставяйте клиентите на първо място

Правете неща, които могат да се развият във времето, и не забравяйте – харчете парите на вашата компания сякаш са личните ви спестявания. Всичко трябва да се прави разумно.

9. Създайте култура на компанията си

Задайте си например пет неща, които са приоритетни за компанията ви и които ще се спазват от всички. Нашите пет основни точки са: изпълнение, качество, иновация, почтеност и забавление. Стремим се резултатите ни да са движещи за нас, да се справяме все по-бързо, да даваме на клиентите ни необходимата информация, за да гарантираме качеството на услугата, която предлагаме, създадохме иновативен мобилен маркетинг, всеки в компанията дава мнението си за нещата, които правим, и, разбира се, винаги празнуваме успехите си и се забавляваме.

10. Отворете офис в България

В България имате достъп до много талантливи хора, можете да намирате клиенти от Европа, евтино е и има изградена стартъп екосистема. За да сме постоянно във връзка с инженерния ни офис в София, използваме платформата Slack, която ни помага да знаем къде какво се случва по всяко време.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Българската OfficeRnD получи финансиране 3 млн. долара Българската OfficeRnD получи финансиране 3 млн. долара

Компанията ще инвестира свежия капитал в разрастване на екипа

12 ное 2019, 2209 прочитания

Експанзията на китайския изкуствен интелект към Европа 2 Експанзията на китайския изкуствен интелект към Европа

Китайските стартиращи компании в сферата на AI получават съществено държавно финансиране

10 ное 2019, 4701 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Start Up" Затваряне
Създадената от българи pCloud получи 3 млн. долара финансиране

Новият инвеститор в базираната в Швейцария компания за облачни услуги е частен

Още от Капитал
Искам ново и по-хубаво жилище

Преориентирането на търсенето към по-качествени имоти в София води до лек ръст в средните цени

Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

Близкият и далечен Николай Атанасов

Поетът и ЛГБТ активист почина на 41 години и остави литературно наследство, което ще бъде открито от ново поколение читатели

Канадска вълна

Писателят Дени Терио за работния си процес и защо Канада е страна на "две самотности"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10