Как един български стартъп започна бизнес в Англия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Как един български стартъп започна бизнес в Англия

"Търсим да наемем програмист и маркетинг специалист и да създадем офис в България още през есента", коментира Мирослав Mирославов, един от основателите на регистрираната във Великобритания OfficeRnD

Как един български стартъп започна бизнес в Англия

След като получи 30 хил. паунда от Property Innovation Labs, OfficeRnD преговаря с нови инвеститори и открива офис в София

23136 прочитания

"Търсим да наемем програмист и маркетинг специалист и да създадем офис в България още през есента", коментира Мирослав Mирославов, един от основателите на регистрираната във Великобритания OfficeRnD

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


32%

от инвестицията си могат да получат високотехнологичните компании на Острова.
Българската фирма е един от петте финансирани от фонда стартъпа, от които три са във Великобритания, а един в Белгия.

Платформата за организиране на споделени офис пространства OfficeRnD очаква следващ рунд от финансиране, след като получи 30 хил. паунда и премина през лондонската акселераторска програма на Property Innovation Labs (Pi Labs). Стартиращата компания е регистрирана във Великобритания, но планира да открие и представителство в България, откъдето да извършва оперативната си дейност. Създадената от Мирослав Мирославов и Мирослав Недялков технологична компания преговаря с български инвеститор и няколко британски бизнес ангели за затваряне на начален кръг от финансиране в размер на 150 хил. евро (така нар. pre-seed investment). Компанията вече има първия си плащащ клиент, както и ментори в лицето на топ мениджъри на британски компании. Сега българският стартъп, чийто софтуер таргетира споделените офис пространства в Обединеното кралство, планира да открие офис и в София. "Търсим да наемем програмист и маркетинг специалист в България и да създадем офис тук още през есента", коментира Мирослав Mирославов. Чрез платформата OfficeRnD собствениците на споделени офиси имат възможност да управляват по-лесно и ефективно офисното си пространство. Софтуерът им дава възможност да анализират всички аспекти на споделената площ, както и да планират разрастването на офиса и възможностите за по-висока доходност.

Предимствата на британския акселератор

Програмата за стартиращи компании на Pi Labs в Лондон е продължила 13 седмици, в които OfficeRnD участва в редица обучения и срещи, които да им помогнат да развият бизнеса си. Българската фирма е един от петте финансирани от фонда стартъпа, от които три са във Великобритания, а един в Белгия. Като едно от основните предимства да бъдеш част от подобна програма Мирославов посочва факта, че фондът е фокусиран. Той инвестира нишово в технологии, предназначени за сектора на имотите и свързаните с него услуги. "Това работи много добре, защото имаш достъп до всякакви контакти и информация в сектора, а това за една започваща компания е изключително важно", пояснява той.

Сред основните уроци, които екипът на OfficeRnD научава в Лондон, е това, че трябва да "излезеш навън и да обсъждаш идеята и плановете си постоянно, да говориш с клиентите и да разбереш какво наистина искат". Според Мирославов за успеха на това начинание спомага и фактът, че англичаните са много отворени към започващите компании и са готови да ползват нови продукти, да дават идеи и съвети. "Много важно за нас като компания, която предлага b2b софтуер, беше именно възможността да валидираме идеята си, дори без да имаме бюджет, и ние го направихме чрез разговори с потенциални клиенти."

В допълнение на това сред предимствата да се започне компания в Обединеното кралство са и мерките, чрез които държавата стимулира стартъпите на Острова. Програмата за стимулиране на високи технологии например дава възможност на компаниите, ангажирани в сектора, да вземат от държавата до 32% от парите, които са инвестирали за разработка на софтуер, развойна и научна дейност. Освен това тези компании са облекчени през първата година от данъчна гледна точка, също не са задължени да имат счетоводител през този период (а дори и след това, защото има счетоводен софтуер, който могат да използват). "Ако си плащаш минимална заплата (671 паунда), не дължиш никакви данъци и осигуровки – нито като работодател, нито като работещ", обяснява Мирославов. Друго улеснение е, че електронното правителство работи на 100% и всичко можеш да свършиш сам, изцяло онлайн, допълва той.

Мирослав Мирославов ще бъде един от лекторите на конференцията на "Капитал" HR Innovation Forum, която ще се проведе на 30 септември в София. Повече може да видите тук

Чужденците обаче преминават и през определени трудности, започвайки нов бизнес в Англия. Въпреки че да основеш компания е сравнително лесно, голямо предизвикателство пред българите се оказва това да отворят сметка на фирмата си в банката. "Проблем е и това, че България е единствената страна в Европейския съюз, на която адресът на личната карта не е изписан на английски език. Това създава много трудности, нужда от легализации и загуба на време", споделя Мирославов.

Летящ старт

Бизнес средата в Лондон е конкурентна и стартиращите компании там са в постоянна борба за място на пазара. Въпреки това по време на акселераторската програма, вече реализирани стартъпи от страната, са споделяли опит с обучаващите се компании в Pi Labs. Новите на пазара са получавали ценни съвети от ментори на теми като ценообразуване, маркетинг и други. Всяка седмица стартиращите фирми са се срещали и с мениджърите на фонда, които стриктно са следили дали компанията изпълнява поставените в началото на програмата цели, когато пред всеки финансиран стартъп е бил поставен въпросът: "Какво ще постигнете след 13 седмици?"

В края на програмата, целяща да даде успешен старт на финансираните от фонда компании, участниците са представили проектите си пред около 100 международни инвеститори и лидери от индустрията на така наречения Demo Day. Подготовката за него е била повече от две седмици, а Pi Labs са организирали на стартъпите обучения дори по презентационни умения. "Срещнахме се с инвеститорите и експертите от сектора на 9 юни. Всеки стартъп имаше пет минути, за да представи дейността си, а след презентациите имахме време за индивидуални срещи с инвеститорите. Голямо предимство за нас беше фактът, че успяхме да осигурим първия си плащащ клиент, който се е абонира за софтуера преди Demo Day. Освен това вече имахме съветници в лицето на менторите ни и това ни помогна да направим добро впечатление пред инвеститорите."

Тъй като лондонският фонд не прави последващи инвестиции, след края на акселераторската програма стартъпите трябва сами да търсят финансиране. Това е и основното предизвикателство пред OfficeRnD сега. Компанията води преговори с български и английски инвеститори, за да определи как да бъде структуриран следващият рунд на финансирането й. Фирмата също работи активно, за да привлече още плащащи клиенти във Великобритания, а в бъдеще цели да се развие глобално, като софтуер за управление на споделени офис пространства навсякъде по света.

Нови проекти

Според основателите на OfficeRnd бъдещето на офисите е именно в гъвкавите офис пространства. Друга валидна тенденция според тях е и фактът, че около 20-30% от офисните помещения не се използват пълноценно, затова биха могли да се отдават под наем като същевременно носят допълнителен приход на компаниите. Така се ражда идеята и за новата платформа cowork.bg, която Мирослав и Мирослав създават наскоро. Определят я като проект, който цели да създаде култура за споделено офис пространство в България. "Искаме да свържем компании, които имат свободно офис пространство, със стартиращи компании, които имат нужда от офис", обяснява единият от създателите. Само за две седмици от стартирането на платформата към нея са проявили интерес 15 компании. Идеята на основателите е първо да проверят какъв е интересът към подобен проект, а ако броят на включилите се в cowork.bg фирми достигне 25, да започнат изпълнението му. Концепцията на платформата е да свързва стартиращи компании, предприемачи и професионалисти, които търсят офис без дългосрочно обвързване с coworking пространства, споделени/гъвкави офиси или компании, които искат да споделят част от офиса си. Cowork.bg ще представя различни офис локации със снимки, информация за удобствата, екстрите и разположението на офиса, както и цените за отдаване на работно място. Засега платформата се разработва за България, но е възможно проектът да стане международен, както и в един момент да се обедини с дейността на OfficeRnD.

32%

от инвестицията си могат да получат високотехнологичните компании на Острова.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK