Български стартъп спечели 500 хил. евро финансиране

"Мелиса клаймът" произвежда устройство за енергийно ефективно управление на климатици чрез мобилно приложение

Любомир Янчев е само на 19, когато създава компанията си. За по-малко от две години вече е осигурил финансиране за 600 хил. евро
Любомир Янчев е само на 19, когато създава компанията си. За по-малко от две години вече е осигурил финансиране за 600 хил. евро    ©  Юлия Лазарова
Любомир Янчев е само на 19, когато създава компанията си. За по-малко от две години вече е осигурил финансиране за 600 хил. евро
Любомир Янчев е само на 19, когато създава компанията си. За по-малко от две години вече е осигурил финансиране за 600 хил. евро    ©  Юлия Лазарова
Идеята ѝ е да спести до 25% от потреблението на тока за климатици

"Мелиса" е малко пластмасово устройство, което може да бъде научено да контролира всеки климатик, управлява се с мобилно приложение и поддържа избраната температура в помещението, в което се намира, по енергийно ефективен начин. Идеята ѝ е да спести до 25% от потреблението на тока за климатици. Това е продуктът, с който младият предприемач Любомир Янчев досега е спечелил общо 600 хил. евро инвестиции от двата български инвестиционни фона Eleven и Rosslyn Capital. Преди точно година фондовете финансират идеята на Янчев със 100 хил. евро, а миналата седмица му отпускат още 500 хил. евро за разширение на производството, търговската мрежа и маркетинга.

Бързо и ефективно развитие

Историята на компанията започва преди около две години, когато Янчев е на 19 години, а "Мелиса" е домашен иконом, който би трябвало да управлява осветление, климатици, щори и телевизори. Тогава стартъпът попада в инкубатора на Deutche Telekom Hubraum в Полша, където той получава съвет да се концентрира върху решаването на един специфичен проблем. "Разбрахме, че управлението на цялото домакинство не е лъжица за нашата уста и предпочетохме да се съсредоточим върху нещо, от което все пак може и да се печели", разказва Янчев.

Така днес "Мелиса клаймът" предлага едно устройство, което се свързва с домашния рутер и след това с мобилно приложение, чрез което се управлява. То е съвместимо с над 1000 различни модела климатици и може да контролира температурата и разхода на един климатик по ефективен начин, спестявайки до 25% от потреблението на ток. Устройствата могат да бъдат инсталирани и настроени ръчно и в продължение на около седмица "се учат" как да се напасват към нуждите на потребителите си.

Оптимизъм с мярка

Само за 11 месеца Янчев и екипът му, който се състои от още само осем души, успява със 100 хил. евро да развие идеята си до готов продукт. Преди година Eleven и Rosslyn Capital инвестират по 50 хил. евро, срещу което получават по малко над 7% от акциите на компанията. Отначало Янчев експериментира, като ходи по срещи на високо ниво с 3D модел на "Мелиса", за да види реакциите на производители и дистрибутори. "Едно е всички да казват, че харесват продукта ти, съвсем друго да кажат, че са готови да го поръчат", обяснява той каква е разликата на стратегията му спрямо тази на голяма част от стартъпите. "Една турска компания беше готова да поръча след една такава среща. Жалко, че тогава не бяхме подготвени с реален продукт. Сега обаче отново водим преговори с тях."

Преди месец излиза първата пробна серия от малко над 200 устройства "Мелиса", които днес са почти разпродадени и в момента се произвежда втора по-голяма партида. Компанията работи основно с дистрибутори на климатици и има три партньора в София и един във Варна. А преди около седмица компанията получава и още едно признание - 150 хил. евро от Eleven, с което фондът достига тавана си на финансиране, както и 350 хил. евро от Rolssyn Capital, като Янчев и партньорите му заедно продължават да държат мажоритарен дял от бизнеса. Със средствата "Мелиса клаймът" ще се опита да разшири партньорската си мрежа и поддръжката си, ще вложи в маркетинга си, а до половин година ще излезе и нова подобрена серия на устройството.

Набелязаната цел на младата компания е достигане на продажби от 40 хил. устройства годишно за първата година след последното финансиране. След това целта е да  се достигне до продажбите на 100 хил. бройки годишно. Това е заложено в одобрения от двата инвеститора бизнес план. Янчев обаче е категоричен, че България няма да бъде приоритетен пазар, тъй като тук потребителите са твърде скептични, а продажбите на нови климатици са "около 130 хил. на година с много късмет и в най-силните си години". В бъдеще "Мелиса клаймът" ще генерира около 5-6% от продажбите си в България. Предприятието се е ориентирало по-скоро към страни като Турция, Италия и Испания, където годишно се купуват между 700 хил. и 1 млн. климатици, обяснява още основателят.

Компанията вече има търговски представители в Испания и води преговори да влезе на пазарите в Словения, Словакия, Гърция, Турция, Хърватия и Италия чрез големия дистрибутор на климатични системи Ahi Carrier с представителства в 80 страни.

Полезна конкуренция

Идеята на Янчев не е нещо, което пазарът не е виждал. Основните конкуренти на "Мелиса" са германците Tado, израелците Sensivo и финландците AirPatrol. Това, което отличава българския продукт от останалите, са доста по-ниската му цена и гъвкавостта на предприятието. "Докато финландците поддържат 150 модела климатици, ние имаме 1000 и сме готови в рамките на седмица да добавим всеки нов модел", като единственото условие е да става въпрос за климатици с дистанционно управление. "Радваме се, че имаме конкуренция, защото така се дърпаме един друг напред", смята Янчев.

Вижте повече: "Мелиса Клаймът"