Български стартъп спечели 500 хил. евро финансиране
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Български стартъп спечели 500 хил. евро финансиране

Любомир Янчев е само на 19, когато създава компанията си. За по-малко от две години вече е осигурил финансиране за 600 хил. евро

Български стартъп спечели 500 хил. евро финансиране

"Мелиса клаймът" произвежда устройство за енергийно ефективно управление на климатици чрез мобилно приложение

Александра Козбунарова
15602 прочитания

Любомир Янчев е само на 19, когато създава компанията си. За по-малко от две години вече е осигурил финансиране за 600 хил. евро

© Юлия Лазарова


Идеята ѝ е да спести до 25% от потреблението на тока за климатици

"Мелиса" е малко пластмасово устройство, което може да бъде научено да контролира всеки климатик, управлява се с мобилно приложение и поддържа избраната температура в помещението, в което се намира, по енергийно ефективен начин. Идеята ѝ е да спести до 25% от потреблението на тока за климатици. Това е продуктът, с който младият предприемач Любомир Янчев досега е спечелил общо 600 хил. евро инвестиции от двата български инвестиционни фона Eleven и Rosslyn Capital. Преди точно година фондовете финансират идеята на Янчев със 100 хил. евро, а миналата седмица му отпускат още 500 хил. евро за разширение на производството, търговската мрежа и маркетинга.

Бързо и ефективно развитие

Историята на компанията започва преди около две години, когато Янчев е на 19 години, а "Мелиса" е домашен иконом, който би трябвало да управлява осветление, климатици, щори и телевизори. Тогава стартъпът попада в инкубатора на Deutche Telekom Hubraum в Полша, където той получава съвет да се концентрира върху решаването на един специфичен проблем. "Разбрахме, че управлението на цялото домакинство не е лъжица за нашата уста и предпочетохме да се съсредоточим върху нещо, от което все пак може и да се печели", разказва Янчев.

Така днес "Мелиса клаймът" предлага едно устройство, което се свързва с домашния рутер и след това с мобилно приложение, чрез което се управлява. То е съвместимо с над 1000 различни модела климатици и може да контролира температурата и разхода на един климатик по ефективен начин, спестявайки до 25% от потреблението на ток. Устройствата могат да бъдат инсталирани и настроени ръчно и в продължение на около седмица "се учат" как да се напасват към нуждите на потребителите си.

Оптимизъм с мярка

Само за 11 месеца Янчев и екипът му, който се състои от още само осем души, успява със 100 хил. евро да развие идеята си до готов продукт. Преди година Eleven и Rosslyn Capital инвестират по 50 хил. евро, срещу което получават по малко над 7% от акциите на компанията. Отначало Янчев експериментира, като ходи по срещи на високо ниво с 3D модел на "Мелиса", за да види реакциите на производители и дистрибутори. "Едно е всички да казват, че харесват продукта ти, съвсем друго да кажат, че са готови да го поръчат", обяснява той каква е разликата на стратегията му спрямо тази на голяма част от стартъпите. "Една турска компания беше готова да поръча след една такава среща. Жалко, че тогава не бяхме подготвени с реален продукт. Сега обаче отново водим преговори с тях."

Преди месец излиза първата пробна серия от малко над 200 устройства "Мелиса", които днес са почти разпродадени и в момента се произвежда втора по-голяма партида. Компанията работи основно с дистрибутори на климатици и има три партньора в София и един във Варна. А преди около седмица компанията получава и още едно признание - 150 хил. евро от Eleven, с което фондът достига тавана си на финансиране, както и 350 хил. евро от Rolssyn Capital, като Янчев и партньорите му заедно продължават да държат мажоритарен дял от бизнеса. Със средствата "Мелиса клаймът" ще се опита да разшири партньорската си мрежа и поддръжката си, ще вложи в маркетинга си, а до половин година ще излезе и нова подобрена серия на устройството.

Набелязаната цел на младата компания е достигане на продажби от 40 хил. устройства годишно за първата година след последното финансиране. След това целта е да  се достигне до продажбите на 100 хил. бройки годишно. Това е заложено в одобрения от двата инвеститора бизнес план. Янчев обаче е категоричен, че България няма да бъде приоритетен пазар, тъй като тук потребителите са твърде скептични, а продажбите на нови климатици са "около 130 хил. на година с много късмет и в най-силните си години". В бъдеще "Мелиса клаймът" ще генерира около 5-6% от продажбите си в България. Предприятието се е ориентирало по-скоро към страни като Турция, Италия и Испания, където годишно се купуват между 700 хил. и 1 млн. климатици, обяснява още основателят.

Компанията вече има търговски представители в Испания и води преговори да влезе на пазарите в Словения, Словакия, Гърция, Турция, Хърватия и Италия чрез големия дистрибутор на климатични системи Ahi Carrier с представителства в 80 страни.

Полезна конкуренция

Идеята на Янчев не е нещо, което пазарът не е виждал. Основните конкуренти на "Мелиса" са германците Tado, израелците Sensivo и финландците AirPatrol. Това, което отличава българския продукт от останалите, са доста по-ниската му цена и гъвкавостта на предприятието. "Докато финландците поддържат 150 модела климатици, ние имаме 1000 и сме готови в рамките на седмица да добавим всеки нов модел", като единственото условие е да става въпрос за климатици с дистанционно управление. "Радваме се, че имаме конкуренция, защото така се дърпаме един друг напред", смята Янчев.

Вижте повече: "Мелиса Клаймът"

Идеята ѝ е да спести до 25% от потреблението на тока за климатици

"Мелиса" е малко пластмасово устройство, което може да бъде научено да контролира всеки климатик, управлява се с мобилно приложение и поддържа избраната температура в помещението, в което се намира, по енергийно ефективен начин. Идеята ѝ е да спести до 25% от потреблението на тока за климатици. Това е продуктът, с който младият предприемач Любомир Янчев досега е спечелил общо 600 хил. евро инвестиции от двата български инвестиционни фона Eleven и Rosslyn Capital. Преди точно година фондовете финансират идеята на Янчев със 100 хил. евро, а миналата седмица му отпускат още 500 хил. евро за разширение на производството, търговската мрежа и маркетинга.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK