Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 17 фев 2016, 9:00, 26770 прочитания

Българско-датски стартъп получи 250 хил. евро финансиране

Средствата ще помогнат на софтуерната Crowdio да достигне до нови пазари и да увеличи екипа си в България

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В момента в офиса на стартъпа в София работи малък екип, който се занимава най­-вече с технологиите
Стартиращата компания Crowdio получи финансиране от 250 хил. евро от датски бизнес ангел. Българско­-датският стартъп разработва онлайн платформа за комуникация с клиентите 24 часа в денонощието чрез чат, който компаниите могат да сложат на уебсайта си, и фрийланс услуга, която могат да активират, ако нямат достатъчно човешки ресурси за тази дейност. Посредством краудсорсинг (получаване на услуги, идеи или продукт чрез привличане на хора, често онлайн).
Crowdio платформата има връзка с множество фрийлансъри в различни страни. Това означава, че фирмите могат да достигат до голям брой външни за дадената организация хора, които имат опит в онлайн продажбите, специализирани са в определена област и могат да отговарят на чата на фирмата, така че той да е активен 24 часа всеки ден в седмицата.

Към момента в офиса на стартъпа в София работи малък екип, който се занимава най­-вече с технологиите. Целта е до края на годината броят им да порасне до минимум 20 човека, основно програмисти.


Старт в България

Както често става при стартиращите компании, Crowdio възниква, за да разреши проблем, с който се сблъсква единият от основателите - Франк. Една вечер той искал да си поръча техника по интернет - много специфична като конфигурация, но на сайта на компанията чатът бил офлайн. Това му направило силно впечатление, защото нещата му трябвали спешно. Тогава започнал да си мисли как би могло да се направи така, че чатът да е винаги онлайн и да може да комуникираш с компаниите, когато ти е необходимо. Впоследствие идеята придобива форма и план и през 2013 г. се сформира екипът, в който е и българинът Диян Михайлов.

"Проблемът в Дания е, че е много скъпо да започнеш бизнес - разходите за заплати, консумативи и подобни са високи", посочва Диян Михайлов. "От друга страна, България е уникално място да разработиш и тестваш дадена бизнес идея и после да продаваш продукта навън, а предприемаческата система също вече е сравнително добре изградена", обяснява съоснователят на Crowdio. Поради това, след като довежда датските си колеги на посещение в София, решават да правят продукта тук. В българския офис се работи по дизайна, тестването и дивелопмънта на платформата. Екипът в Дания се занимава най-вече с маркетинг, продажби, обслужване на клиентите. Централата на компанията е в Дания, а тук е регистрирано дъщерно дружество.

В Дания в момента се прави част от дизайна, тъй като страната има добри традиции в user interface, а скандинавският дизайн е популярен в целия свят. "Това, което искаме да направим, е да пренесем и дизайна в България, тъй като е много трудно, когато той се осъществява далече от създаването на продукта", разказва Михайлов. "Смятам, че покрай Telerik и другите компании, които правят собствени продукти, в България вече има добри дизайнери, които можем да привлечем, и така да имаме цял продуктов екип тук - от user research до дизайн, дивелопмънт, тестинг и след това техническа поддръжка."



Платформата на Crowdio

Стартиращата компания разработва платформа, през която дадена фирма може да сложи чат на сайта си, за да комуникира в реално време с клиентите. От Crowdio планират в бъдеще да добавят и видео или да направят мобилна апликация. Идеята е, че когато няма служител от фирмата, който да отговаря на запитванията на потребителите, най-вече в извънработно време, тази дейност да се извършва от платформата на Crowdio. В нея участват хора, които са по целия свят - тоест използва се моделът краудсорсинг. "В момента имаме 2500 човека в 200 локации в целия свят в 30 държави", коментира Диян. Най-често до тях достигат чрез социалните мрежи, предимно групите по интереси във Facebook. "Хубавото на краудсоринг модела е, че много бързо можеш да намериш хора, които говорят различни езици, а другият аспект, в който вярваме, е ползата за самите работещи на платформата", разказва съоснователят.

Една от основните цели на стартъпа е хората, които работят на платформата Crowdio, да получават много по-добри възможности, от тези, които се предлагат в тяхната държава, или там, където се намират. "Да речем, ако си българин, който говори датски, както аз, можеш да работиш от България за цяла Скандинавия", разказва Диян Михайлов. В момента компаниите плащат средно около 10 евро на отговорен чат и около 20-30 евро на генериран sales lead (или когато човекът, с който си говорил, е оставил телефон за обратна връзка и някой може да му се обади и да продължи продажбата). Освен финансовия аспект предимство е и фактът, че не трябва да си в офис, просто е необходимо да имаш устройство - мобилен телефон, таблет, лаптоп,  чрез който да комуникираш с клиентите. "Правим модела на Uber в онлайн продажбите, понеже нашите фрийлансъри работят точно на принципа на шофьорите на платформата", обяснява Михайлов.

Бизнес моделът

Компаниите сами определят цена за чат и за sales lead, а това обикновено зависи доста от типа бизнес. Затова Crowdio се е насочила към индустрии с голям марж, за които има смисъл да плащат за подобна услуга - например застраховането, недвижимите имоти, автомобилната индустрия. Самите хора, които работят на платформата, получават пари всеки път, когато отговорят на чат. Средствата се събират в техен онлайн портфейл и после им се изплащат чрез Paypal. Crowdio получава процент от всеки чат, който е различен в зависимост от индустрията, в която работи компанията.

"Клиентите ни в момента са изцяло в скандинавските държави, защото оттам започнахме", разказва Диян. Една от компаниите, които обслужват, е Matas - най-голямата козметична ритейл верига в Дания, еквивалент на DM. Други големи клиенти са застрахователната Codon и LaserTryk, които са най-голямото принтинг бюро в Скандинавия. Сред клиентите са и агенции за пътувания, за имоти, телекоми, онлайн магазини и други. След като се разрасне в скандинавските държави, Crowdio ще продължи и към Великобритания, САЩ, Германия и азиатските държави.

С малко помощ от бизнес ангел

Crowdio официално е онлайн от септември 2014 г. и до есента на миналата година екипът изглажда концепцията и тества бизнес модела. Сега стартиращата фирма е във фаза, в която има ясен хоризонт и план за действие. Ще започне да го осъществява чрез полученото през декември финансиране от датски бизнес ангел, срещу което той е получил дял в компанията. "Процесът да го убедим да инвестира беше доста труден - много разговори, постоянни срещи, информация за резултатите ни, идеите ни, как се развива пазара, но в крайна сметка реши да вложи средства в компанията", обяснява Диян Михайлов.

Финансирането ще помогне на Crowdio да достигне нови пазари, както и да наеме по-голям екип в България. "Искаме с част от парите да променим и фокуса вътре в стартъпа oт гледна точка на екипа. Освен чисто административните разходи и технологичните инвестиции ще инвестираме и в здравето на хората, които работят за нас, самоусъвършенстването им и повишаването на креативността им", разказва съоснователят на Crowdio.


Конкурентите

Както във всяка индустрия и в областта, в която работи Crowdio, има динозаври сред конкурентите. За стартъпа това са големите центрове за изнесени услуги. Аутсорсинг фирмите обаче имат големи разходи за заплати, наем на офис и работят на фиксирани договори с клиентите си. Предимството за фирмите да работят с Crowdio е, че заради краудсорсинг модела фирмата не плаща за офис, заплати, осигуровки и, общо взето, може да предложи много по-конкурентна цена. Един от другите проблеми в аутсорсинг индустрията е, че на много от хората се плаща на час, но индустрията върви към модел, базиран на резултатите - тоест плащаш само, ако има чат. Crowdio оперира в частта предпродажби (когато клиентът се интересува от обща информация за компанията или продуктите като работно време, доставки и др.), тъй като за самите продажби и поддръжката се изисква служителите да имат по-специализирани познания. Сред индиректните конкуренти на платформата са компаниите, които сами поддържат чатовете си. Така обаче е трудно да се постигнат добри резултати, понеже извън работно време фирмите трябва да плащат допълнително на служителите. Има и няколко платформи, които имат подобен модел на този на Crowdio. Едната набира фенове на дадена марка, които да я рекламират, а другата възнаграждава служителите на час - модел, в който стартъпът не вярва.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Български хакатон търси решения за справяне с коронавируса Български хакатон търси решения за справяне с коронавируса

Състезанието започва на 27 март, а наградният фонд за трите най-добри проекта е 15 хил. лв.

26 мар 2020, 1975 прочитания

LAUNCHub Ventures инвестира над 2 млн. долара в американска компания LAUNCHub Ventures инвестира над 2 млн. долара в американска компания

Общото вложение в Cleanshelf е 8 млн. долара, а водещ инвеститор е британският фонд Dawn Capital

25 мар 2020, 1646 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Start Up" Затваряне
Propy помага на инвеститори да купят втори дом в чужбина

Онлайн платформата и мобилно приложение се разработват в България

Още от Капитал
Непреодолимата сила на короната

Как извънредното положение ще се отрази на облигационните отношения

Бушоните срещу икономическия шок

Страната влиза в кризата с прилични финансови буфери, но те бързо могат да се стопят. На какво може да разчита бизнесът

Шансът за дигиталното образование

Промяната към електронни образователни платформи трябва да ускори промяната на остарелите методи на преподаване

За маската на един лекар

Българската здравна система посреща най-сериозното си изпитание през последните десетилетия в недобра форма

Кино: "Двамата папи"

Дуел на възгледи за ценностите във време на изпитание

Добри новини

За конструктивната журналистика и начините да намалим стреса от информационния поток

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10