Българско-датски стартъп получи 250 хил. евро финансиране
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Българско-датски стартъп получи 250 хил. евро финансиране

В екипа на Crowdio сa (от ляво надясно): Мартин Минчев - главен софтуерен инженер, Диян Михайлов - главен продуктов мениджър, Робърт Глесел - изпълнителен директор, и Мария Димитрова - софтуерен инженер.

Българско-датски стартъп получи 250 хил. евро финансиране

Средствата ще помогнат на софтуерната Crowdio да достигне до нови пазари и да увеличи екипа си в България

27083 прочитания

В екипа на Crowdio сa (от ляво надясно): Мартин Минчев - главен софтуерен инженер, Диян Михайлов - главен продуктов мениджър, Робърт Глесел - изпълнителен директор, и Мария Димитрова - софтуерен инженер.

© Капитал


В момента в офиса на стартъпа в София работи малък екип, който се занимава най­-вече с технологиите

Стартиращата компания Crowdio получи финансиране от 250 хил. евро от датски бизнес ангел. Българско­-датският стартъп разработва онлайн платформа за комуникация с клиентите 24 часа в денонощието чрез чат, който компаниите могат да сложат на уебсайта си, и фрийланс услуга, която могат да активират, ако нямат достатъчно човешки ресурси за тази дейност. Посредством краудсорсинг (получаване на услуги, идеи или продукт чрез привличане на хора, често онлайн).

Crowdio платформата има връзка с множество фрийлансъри в различни страни. Това означава, че фирмите могат да достигат до голям брой външни за дадената организация хора, които имат опит в онлайн продажбите, специализирани са в определена област и могат да отговарят на чата на фирмата, така че той да е активен 24 часа всеки ден в седмицата.

Към момента в офиса на стартъпа в София работи малък екип, който се занимава най­-вече с технологиите. Целта е до края на годината броят им да порасне до минимум 20 човека, основно програмисти.

Старт в България

Както често става при стартиращите компании, Crowdio възниква, за да разреши проблем, с който се сблъсква единият от основателите - Франк. Една вечер той искал да си поръча техника по интернет - много специфична като конфигурация, но на сайта на компанията чатът бил офлайн. Това му направило силно впечатление, защото нещата му трябвали спешно. Тогава започнал да си мисли как би могло да се направи така, че чатът да е винаги онлайн и да може да комуникираш с компаниите, когато ти е необходимо. Впоследствие идеята придобива форма и план и през 2013 г. се сформира екипът, в който е и българинът Диян Михайлов.

"Проблемът в Дания е, че е много скъпо да започнеш бизнес - разходите за заплати, консумативи и подобни са високи", посочва Диян Михайлов. "От друга страна, България е уникално място да разработиш и тестваш дадена бизнес идея и после да продаваш продукта навън, а предприемаческата система също вече е сравнително добре изградена", обяснява съоснователят на Crowdio. Поради това, след като довежда датските си колеги на посещение в София, решават да правят продукта тук. В българския офис се работи по дизайна, тестването и дивелопмънта на платформата. Екипът в Дания се занимава най-вече с маркетинг, продажби, обслужване на клиентите. Централата на компанията е в Дания, а тук е регистрирано дъщерно дружество.

В Дания в момента се прави част от дизайна, тъй като страната има добри традиции в user interface, а скандинавският дизайн е популярен в целия свят. "Това, което искаме да направим, е да пренесем и дизайна в България, тъй като е много трудно, когато той се осъществява далече от създаването на продукта", разказва Михайлов. "Смятам, че покрай Telerik и другите компании, които правят собствени продукти, в България вече има добри дизайнери, които можем да привлечем, и така да имаме цял продуктов екип тук - от user research до дизайн, дивелопмънт, тестинг и след това техническа поддръжка."

Платформата на Crowdio

Стартиращата компания разработва платформа, през която дадена фирма може да сложи чат на сайта си, за да комуникира в реално време с клиентите. От Crowdio планират в бъдеще да добавят и видео или да направят мобилна апликация. Идеята е, че когато няма служител от фирмата, който да отговаря на запитванията на потребителите, най-вече в извънработно време, тази дейност да се извършва от платформата на Crowdio. В нея участват хора, които са по целия свят - тоест използва се моделът краудсорсинг. "В момента имаме 2500 човека в 200 локации в целия свят в 30 държави", коментира Диян. Най-често до тях достигат чрез социалните мрежи, предимно групите по интереси във Facebook. "Хубавото на краудсоринг модела е, че много бързо можеш да намериш хора, които говорят различни езици, а другият аспект, в който вярваме, е ползата за самите работещи на платформата", разказва съоснователят.

Една от основните цели на стартъпа е хората, които работят на платформата Crowdio, да получават много по-добри възможности, от тези, които се предлагат в тяхната държава, или там, където се намират. "Да речем, ако си българин, който говори датски, както аз, можеш да работиш от България за цяла Скандинавия", разказва Диян Михайлов. В момента компаниите плащат средно около 10 евро на отговорен чат и около 20-30 евро на генериран sales lead (или когато човекът, с който си говорил, е оставил телефон за обратна връзка и някой може да му се обади и да продължи продажбата). Освен финансовия аспект предимство е и фактът, че не трябва да си в офис, просто е необходимо да имаш устройство - мобилен телефон, таблет, лаптоп,  чрез който да комуникираш с клиентите. "Правим модела на Uber в онлайн продажбите, понеже нашите фрийлансъри работят точно на принципа на шофьорите на платформата", обяснява Михайлов.

Бизнес моделът

Компаниите сами определят цена за чат и за sales lead, а това обикновено зависи доста от типа бизнес. Затова Crowdio се е насочила към индустрии с голям марж, за които има смисъл да плащат за подобна услуга - например застраховането, недвижимите имоти, автомобилната индустрия. Самите хора, които работят на платформата, получават пари всеки път, когато отговорят на чат. Средствата се събират в техен онлайн портфейл и после им се изплащат чрез Paypal. Crowdio получава процент от всеки чат, който е различен в зависимост от индустрията, в която работи компанията.

"Клиентите ни в момента са изцяло в скандинавските държави, защото оттам започнахме", разказва Диян. Една от компаниите, които обслужват, е Matas - най-голямата козметична ритейл верига в Дания, еквивалент на DM. Други големи клиенти са застрахователната Codon и LaserTryk, които са най-голямото принтинг бюро в Скандинавия. Сред клиентите са и агенции за пътувания, за имоти, телекоми, онлайн магазини и други. След като се разрасне в скандинавските държави, Crowdio ще продължи и към Великобритания, САЩ, Германия и азиатските държави.

С малко помощ от бизнес ангел

Crowdio официално е онлайн от септември 2014 г. и до есента на миналата година екипът изглажда концепцията и тества бизнес модела. Сега стартиращата фирма е във фаза, в която има ясен хоризонт и план за действие. Ще започне да го осъществява чрез полученото през декември финансиране от датски бизнес ангел, срещу което той е получил дял в компанията. "Процесът да го убедим да инвестира беше доста труден - много разговори, постоянни срещи, информация за резултатите ни, идеите ни, как се развива пазара, но в крайна сметка реши да вложи средства в компанията", обяснява Диян Михайлов.

Финансирането ще помогне на Crowdio да достигне нови пазари, както и да наеме по-голям екип в България. "Искаме с част от парите да променим и фокуса вътре в стартъпа oт гледна точка на екипа. Освен чисто административните разходи и технологичните инвестиции ще инвестираме и в здравето на хората, които работят за нас, самоусъвършенстването им и повишаването на креативността им", разказва съоснователят на Crowdio.

Конкурентите

Както във всяка индустрия и в областта, в която работи Crowdio, има динозаври сред конкурентите. За стартъпа това са големите центрове за изнесени услуги. Аутсорсинг фирмите обаче имат големи разходи за заплати, наем на офис и работят на фиксирани договори с клиентите си. Предимството за фирмите да работят с Crowdio е, че заради краудсорсинг модела фирмата не плаща за офис, заплати, осигуровки и, общо взето, може да предложи много по-конкурентна цена. Един от другите проблеми в аутсорсинг индустрията е, че на много от хората се плаща на час, но индустрията върви към модел, базиран на резултатите - тоест плащаш само, ако има чат. Crowdio оперира в частта предпродажби (когато клиентът се интересува от обща информация за компанията или продуктите като работно време, доставки и др.), тъй като за самите продажби и поддръжката се изисква служителите да имат по-специализирани познания. Сред индиректните конкуренти на платформата са компаниите, които сами поддържат чатовете си. Така обаче е трудно да се постигнат добри резултати, понеже извън работно време фирмите трябва да плащат допълнително на служителите. Има и няколко платформи, които имат подобен модел на този на Crowdio. Едната набира фенове на дадена марка, които да я рекламират, а другата възнаграждава служителите на час - модел, в който стартъпът не вярва.
В момента в офиса на стартъпа в София работи малък екип, който се занимава най­-вече с технологиите

Стартиращата компания Crowdio получи финансиране от 250 хил. евро от датски бизнес ангел. Българско­-датският стартъп разработва онлайн платформа за комуникация с клиентите 24 часа в денонощието чрез чат, който компаниите могат да сложат на уебсайта си, и фрийланс услуга, която могат да активират, ако нямат достатъчно човешки ресурси за тази дейност. Посредством краудсорсинг (получаване на услуги, идеи или продукт чрез привличане на хора, често онлайн).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    dmitip avatar :-|
    dmitip

    Успех!

  • 2
    lgrozeva avatar :-|
    Лили

    Успех! :)

  • 3
    areta avatar :-|
    areta

    Интересна концепция, но какво става ако въпросът засяга наличност на дадена стока в магазина, начини за плащане които се поддържат от магазина, калкулация на цена за особена услуга, защо не пристига поръчката ми и др. под.?

    Външен човек би могъл да отговори на въпроси относно спецификациите на продукт, който е известен или поне би могъл да насочи клиент къде да търси нужната му информация. Но на конкретни въпроси относно дейността на фирмата едва ли, освен ако не запознат с дейността й или няма достъп до информационната й система.

  • 4
    lgrozeva avatar :-|
    Лили

    До коментар [#3] от "luda_krava":

    Когато има подобни въпроси, за които оператора няма информация или компетенция, винаги може да вземе данните на клиента и да предаде на търговеца да се свържат с този клиент.

    Това масово и в момента се случва с чат операторите и Връзки с клиенти. Идеята е, крайният клиент да остане с добро впечатление от търговеца/бранда и да види че веднага получава реакция. Аз бях на представянето на този софтуер в София Тек Парк и от стартъпа казаха, че всъщност 80% от въпросите в чата са напълно във възможностите на операторите.

  • 5
    areta avatar :-|
    areta

    До коментар [#4] от "Лили":

    Аз и без оператор мога да си оставя данните и въпроса, за да се свърже някой с мен по-късно.

    Всъщност стабилните фирми дават добре подредена и изчерпателна информация на сайта си, така че рядко се налага чат и досега съм го правила наистина по засукани проблеми, които изискват да се бърка в системата на фирмата. Е, явно аз не съм типичният случай.

    Ако действително на 80% от въпросите може да отговори и външен човек, тогава има смисъл.

  • 6
    lgrozeva avatar :-|
    Лили

    До коментар [#5] от "luda_krava":

    И аз си мислех същото като теб, че си се оправям прекрасно и сама когато я има информацията на сайта, и други го поставиха като въпрос, но явно ти и аз не сме 80% от случаите :)

  • 7
    areta avatar :-P
    areta

    "Да речем, ако си българин, който говори датски, както аз, можеш да работиш от България за цяла Скандинавия", разказва Диян Михайлов.

    Абеее ако именно говориш датски :) с това тяхно безумно произношение, трудно биха те разбрали, но виж ако пишеш, друга работа - сигурно ще те разберат. Добре че чатът е писмен :)

  • 8
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#4] от "Лили":

    Едва ли някоя фирма би си признала, че операторите не могат да отговорят коректно. Още по-малко вероятно е фирма да е готова да плати такива големи разходи за един единствен чат. Освен това какво се случва, когато не си доволен от отговора? Все въпроси, които са належащи за подобна инициатива.

    Все пак успех, защото е важно да има хора, които да инвестират времето си в нововъведения.

  • 9
    gm avatar :-|
    GM

    Чист и прост аутсорсинг към територията от третия свят България, където човешкия труд струва 200 Евро на месец, но браво!

  • 10
    rainbou1 avatar :-?
    rainbou1

    Като гледам пазара, най-търсените специалности в България ще са филологиите, и то докато не направят автоматични преводачи...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK