Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 1 мар 2016, 16:15, 28230 прочитания

Propy помага на инвеститори да купят втори дом в чужбина

Онлайн платформата и мобилно приложение се разработват в България

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Създателите вярват, че ще привлекат чуждестранни купувачи на имоти и на българския пазар чрез платформата.
Над една трета от покупките на недвижими имоти в световен мащаб са направени от чужденци. Въпреки това за купувачите все още не е лесно да намерят имоти и брокери в чужбина. С този проблем се сблъсква и Наталия Караянева, след като над десет години продава имоти на чужденци в България чрез компанията си MP Group. По образование софтуерен инженер, Наталия вярва, че е необходима повече автоматизация и включване на технологии в този процес. Така през януари миналата година решава да сформира екип, който да разработи платформа и мобилно приложение, които улесняват купувачите в глобален мащаб да намират имоти в различни страни. Propy.com предоставя на чуждестранните инвеститори възможност да откриват чрез геолокация местоположението на обявените за продажба жилища в даден град, да получат подробна информация за тях, да направят виртуална разходка из апартамента, както и да разберат доколко домът е устойчиво съобразен.

Идея в точното време


Наталия Караянева, която е родом от Русия, но се премества в България и започва бизнес с имоти тук, осъзнава коя е една от основните трудности пред чуждестранните купувачи. Когато решат да инвестират в друга страна, за тях е важен не само имотът, в който влагат средства. Те искат да научат повече за държавата, но и за пазара, колко жилища се продават, на каква цена и в кои райони. "Инвеститорите обаче трябваше да разчитат на мнението на консултанти, които срещат само на изложения или на разпокъсаната информация в интернет", обяснява Наталия. В допълнение брокерите често не говорят добър английски език и директната комуникация с тях е трудна. Тогава идеологът на Propy решава, че трябва да създаде портал, който да улесни търсенето на имоти в чужбина - да има геолокация, да бъде на различни езици и т.н. Тогава преценява обаче, че пазарът още не е готов да приеме подобна идея.
Преди две години, тъй като секторът е в криза, Наталия решава, че иска да се занимава с нещо ново. А именно със строителството на устойчиви и енергоефективни сгради, поради което отива да учи "Устойчиво градско развитие" в Оксфорд. "По време на престоя ми в Англия видях, че моята идея вече съществува на локално ниво - платформата Zoopla", разказва предприемачът. Порталът, който миналата година е оценен на 1 млрд. долара, е много широко разпространен, тъй като, вървейки с телефон в ръка в даден район, може да видиш кои имоти около теб се продават и на какви цени. Тогава създателката на Propy вече е убедена, че пазарът ще приеме и нейната по-глобална идея за международна платформа. "Насрочих срещи с водещи брокерски компании във Великобритания с помощта на съветници от Оксфорд. Попитах агенциите за мнение и съвети и получих потвърждение, че този бизнес има потенциал. Така започнах да реализирам проекта", разказва Наталия.

Социална платформа за имоти

За да осъществи комуникация на глобално ниво в сектора на имотите, екипът на Propy създава уеб платформа и iOS приложение, които са на пазара от един месец. Сайтът представлява социална платформа за хора в сферата на имотите, която свързва брокери и клиенти и на която могат да се правят ревюта и препоръки. Така един клиент от Азия може да види къде продава даден брокер в Америка и дали има добри отзиви за работата му. "През цялата минала година не сме спирали да комуникираме с наши клиенти - водещи американски, английски, арабски, китайски агенции, които валидираха продукта и ни казаха кои функции работят добре и кое е важно за клиентите им", разказва Наталия Караянева.



Освен фокус върху връзката между клиент и брокер платформата се съсредоточава и върху устойчивото развитие. Заедно със свои състуденти от Оксфорд и одобрение на няколко професори от програмата основателката разработва алгоритъм, за да оцени на скала от 1 до 10 до колко един имот е устойчиво съобразен. Системата взима информация за локацията на имота като замърсяване на въздуха, шум, достъп до обществен транспорт и училища. След това събира данни за това дали сградата има сертификати за енергоефективност като LEED и BREEAM. "Имайки тази информация, можем да оценим дали имотът е устойчив, а за да насърчим купуването на такива жилища, те имат безплатен премиум статус и реклама на нашата платформа", обяснява предприемачът. Мисията на компанията е да насърчи девелопърите да строят устойчиви сгради.

С българска подкрепа

Макар че стартиращата компания е регистрирана в Делауеър, САЩ, основната част от работата се случва в България. Когато решава да сформира екипа, Наталия е убедена, че най-добрите специалисти, които могат да разработят платформата, са в България. Свързва се с екипа, който печели хакатона (състезание за програмиране) на Telerik, в който са Ивайло Йосифов, Иван Иванов и Мирослав Вълчев. Впоследствие към компанията се присъединява и бившата финансова директорка на БНП "Париба" Мария Ангелова, която поема тази длъжност в Propy. В екипа е и Деница Тюфекчиева, която е бизнес девелопър в стартъпа, а преди е работила по създаването на подобна платформа за българския пазар. Компанията има и хора в Лондон, Дубай, Торонто и Москва, колеги и съученици на Наталия, които промотират продукта в тези градове.

"Смятам, че капацитетът на страната от програмисти и технически специалисти е много важен за нашата компания", обяснява тя. Тъй като платформата се развива много бързо, тя очаква скоро да наемат още хора в страната, а за сравнение посочва, че за подобни платформи като американската Zillow работят над 400 души. Компанията определено държи на връзката си с България. Затова основателката организира среща в САЩ на европейска делегация, в която е и Иво Константинов, първи секретар и аташе по търговско-икономическите въпроси на България в Щатите. На презентацията е и Девид Кован, който е шести инвеститор по значимост в света във Forbes Midas List.

Финансиране

Платформата ще печели по няколко начина. Един от каналите е абонамент за клиентите, които продават имоти и могат да направят дадено жилище с "премиум" статут за един месец. Така то ще се показва най-напред при търсене от купувачите. Има професионален абонамент за агенциите, чрез който те могат да поставят "про статус" на свои брокери и така клиентите да имат повече доверие в тях. Платформата предлага и VIP абонамент или статус за купувачи, които търсят имоти извън пазара. Много често има жилища, които не се качват от собствениците или брокерите им онлайн и се предлагат само на VIP клиенти. За да докажат, че имат сериозни намерения, купувачите могат да платят абонамент от 1000 долара годишно за VIP статуса си на платформата. Последният източник на приходи е от такса при сключена сделка, която се плаща от агенциите, които все още не са абонати на Propy, но продават през сайта или приложението.
Стартиращата компания започва със собствено финансиране, след това получава средства от частни инвеститори - единият от тях е бивш директор на Morgan & Stanley, а другият е бивш мениджър в Apple. В момента Propy подготвя и т.нар. seed round (набиране на начален капитал), като има много добри връзки с пет водещи инвеститора в рисков капитал в Силициевата долина, където е базирана част от екипа в момента. "Целта е скоро след пускането на продукта да проверим как реагират клиентите и да преминем към последната фаза на преговорите с фондовете", обяснява основателката на стартъпа.
 
Конкурентите

Основните конкуренти на платформата са локалните портали в определени държави, които поддържат геолокация. Най-големите такива компании са Zillow и китайската Juwai, но Propy се отличава от тях, тъй като се фокусира върху международни сделки. Клиентите на приложението са международни инвеститори, които желаят да вложат парите си в чужбина и най-вече в мегаполиси, където имотите винаги имат стабилна цена - като Лондон, Дубай, Ню Йорк. Пазарът се оценява на 780 млрд. долара, а Propy ще партнира с едни от най-големите агенции за имоти, които имат по 200 - 300 офиса в целия свят. "Започваме с имоти в Сан Франциско, Ню Йорк, Маями, Лос Анджелис, Дубай, Хонконг, Пекин, Москва и Лондон, където вече рекламираме в интернет", посочва Наталия Караянева.
А купувачите, към които е насочен продуктът, са с китайски, арабски и руски произход.
От технологична гледна точка за компанията е лесно да интегрира още държави и градове на платформата, но засега екипът няма капацитет да обслужва толкова канали за продажба. Когато се разрасне, стартъпът планира да продава и български ваканционни имоти. "Вярвам, че с помощта на нашия портал ще привлечем нова вълна от инвеститори от арабския свят и Китай", посочва тя. Според нея вече има интерес към страната от инвеститори от Кувейт, Обединените арабски емирства и Китай, така че рекламата в Propy ще ги убеди да предприемат действия в България.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

В София най-слабо засегнат от кризата ще бъде ИКТ секторът 3 В София най-слабо засегнат от кризата ще бъде ИКТ секторът

Брутния вътрешен продукт на столицата може да се свие с 3% през тази година, показва доклад на СОАПИ

28 мар 2020, 4554 прочитания

Български хакатон търси решения за справяне с коронавируса Български хакатон търси решения за справяне с коронавируса

Състезанието започва на 27 март, а наградният фонд за трите най-добри проекта е 15 хил. лв.

26 мар 2020, 2526 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Start Up" Затваряне
Южноафриканска компания победи в състезанието Seedstars Summit

Още от Капитал
Какво правят другите държави за бизнеса

Какви мерки са предприели правителствата на Гърция, Румъния, Северна Македония и Унгария, за да се справят с икономическото въздействие от разпространението на коронавируса

Ричард Грийвсън: Дълбока рецесия е най-вероятният сценарий за региона

Заместник-председателят на Виенския институт за международни икономически изследвания wiiw пред "Капитал"

Масови тестове или карантина без край

България не може да издържи повече от два месеца със спряла икономика, а разхлабване на мерките без масово тестване носи голям икономически и здравен риск

Ваксината срещу COVID-19: В надпревара с вируса

Пандемията вероятно ще е достигнала своя пик и ще върви към овладяване, преди ваксината да е налице, но това не я прави непотребна

В началото бе поп културата

"Пророческите" филми, книги и песни, които помагат на света да осмисли случващото се

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10