Кои са най-големите стартиращи компании в Европа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кои са най-големите стартиращи компании в Европа

Spotify е най-успешната европейска стартираща копания

Кои са най-големите стартиращи компании в Европа

Глобалната класация оглавяват американските компании Uber и Airbnb и китайската Xiaomi

24489 прочитания

Spotify е най-успешната европейска стартираща копания

© DADO RUVIC


148 стартиращи фирми в света имат пазарна оценка от над 1 млрд. долара.

В сферата на предприемачеството добрите примери на успешни компании винаги са полезни и действат като стимул и извор на идеи за младите предприемачи, които тепърва стартират бизнес. В България подобни успешни истории на фирми, основани с малък начален капитал, заложена иновация, последващи големи инвестиции и установили се на световния пазар, са единици. Това обаче не означава, че младите и амбициозни предприемачи не могат да се стремят да последват примера и на големите международни стартиращи компании.

Всички ги наричат стартъп еднорози или фирми, които успяват да постигнат оценка от над 1 млрд. долара още при набирането на частно финансиране. Затова и за трета поредна година Wall Street Journal заедно с Dow Jones VentureSource представят световната класация на стартиращите компании с най-висока пазарна оценка. Те създават иновации, излизат на нови пазари, а някои от тях и биват купени на печалба от по-големи фирми (т.нар. екзити). Броят на стартъп еднорозите от началото на миналата година досега е нараснал двойно – 148 стартиращи фирми в света с пазарна оценка над 1 млрд. долара. Класацията се радва и на примери от Европа, запознайте се накратко с най-успешните от тях, а за списъка със световните топ 40 вижте таблицата.

1. Spotify – шведската платформа за стрийминг на музика с пазарна оценка 8.5 млрд. долара, позволява на потребителите да слушат плейлисти с любимите си песни директно през интернет, вместо да ги купуват. До момента компанията има привлечени инвестиции в размер на 1 млрд. долара.

2. Global Fashion Group – предприемачите от Люксембург за едва две години издигат компанията до пазарна оценка от 3.4 млрд. долара. Те разработват онлайн платформа, която обединява големи модни ритейлъри, насочили бизнесите си към различни развиващи се пазари. Международните марки включват Armani Jeans, United Colors of Benetton, DKNY и много други, а част от пазарите, на които оперират, са Бразилия, Чили, Колумбия, Индия и др. Global Fashion Group има 1.5 млрд. долара привлечени инвестиции.

3. Delivery Hero – всичко започва като платформа за поръчка и доставка на пица и се развива до компания с 3.1 млрд. долара пазарна оценка. Германската фирма разработва онлайн платформа за местни ресторанти, като позволява широк достъп до клиенти, улеснено плащане и постоянни намаления от поръчките. През май миналата година българската компания BG Menu стана част от Delivery Hero. Придобиването стана чрез тристранна сделка: турският пазарен лидер Yemeksepeti купи миноритарен дял в българската компания, а същевременно беше придобит за 589 млн. долара от базираната в Германия Delivery Hero. До момента немската компания е привлякла инвестиции за 1.3 млрд. долара.

4. HelloFresh – отново с германски основатели, компанията се разраства дотолкова, че доставя храна на клиенти от 7 различни държави, а пазарната й оценка се качва на 2.9 млрд. долара. Стартиращата фирма предлага хранителни пакети, които включват месо, риба, зеленчуци, плодове и др. Въпреки голямата конкуренция на пазара HelloFresh се радва на 279 млн. долара привлечени инвестиции.

5. Powa – компанията за мобилни разплащания се оценява на 2.7 млрд. долара към 2014 г. и е пример за трудното проникване на пазар с вече установили се големи играчи. Със седалище във Великобритания, нейните услуги са разнообразни – от ПОС терминали за ритейлърите, през софтуер за онлайн продажби до мобилно приложение за разплащане. Powa, обаче не се справя с конкурентите Apple и Google и през същата година обявява фалит. Със 156 млн. долара привлечени инвестиции компанията продължава да се разпродава.

6. Adyen – холандската компания подхожда по съвсем различен начин към разплащанията. Тя също разработва система за онлайн и мобилни плащания и ПОС терминали, но успява да привлече за клиенти едни от най-големите компании в света, в това число Facebook, Dropbox, Airbnb, Netflix, Spotify и много други. Adyen работи съвместно с Visa and MasterCard. Пазарната й оценка е 2.3 млрд. долара с 266 млн. долара привлечени инвестиции.

7. Oxford Nanopore – компанията от Великобритания разработва медицински продукти и е с пазарна оценка от 1.5 млрд. долара. Екипът предлага устройства за електронен биологичен анализ на ДНК, РНК и протеини. Привлечените инвестиции на Oxford Nanopore са в размер на 344 млн. долара.

8. BlaBlaCar – в продължение на десет години френската компания оперира платформа за споделени пътувания. Пазарната й оценка се равнява на 1.5 млрд. долара, с 312 млн. долара привлечени инвестиции. Платформата работи на принципа да свързва шофьори и пътуващи в една и съща посока по едно и също време, които си поделят разходите за гориво. Всеки си създава профил в системата и в края на пътуването се оценяват на базата на рейтингова система. След Франция компанията разрасна услугите си и в Мексико, Индия и Турция.

9. Klarna – шведската компания разработва система за онлайн пазаруване. Например клиентите разглеждат каталог от артикули, поръчват си избраните от тях и плащат през платформата на Klarna. Разликата е, че компанията плаща на продавача, преди да е събрала парите от поръчките на потребителите. Фирмата е оценена на 1.4 млрд. долара, с 299 млн. долара привлечени инвестиции.

10. Auto1 Group – поредното германско присъствие в класацията развива бизнес за продажба и покупка на автомобили втора употреба. Компанията разработва платформа, в която свързва продавачи и купувачи или изкупува коли, които след това продава на дилъри на автомобили. Фирмата работи в повече от 20 държави и е оценена на 1.2 млрд. долара, с 190 млн. долара привлечени инвестиции.

Автор: Капитал
148 стартиращи фирми в света имат пазарна оценка от над 1 млрд. долара.

В сферата на предприемачеството добрите примери на успешни компании винаги са полезни и действат като стимул и извор на идеи за младите предприемачи, които тепърва стартират бизнес. В България подобни успешни истории на фирми, основани с малък начален капитал, заложена иновация, последващи големи инвестиции и установили се на световния пазар, са единици. Това обаче не означава, че младите и амбициозни предприемачи не могат да се стремят да последват примера и на големите международни стартиращи компании.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    m_art_in avatar :-|
    m_art_in

    До 5 април е срока за кандидатстване, а не до 1. както е в статията.

  • 2
    jgi1465078335498590 avatar :-|
    Ivo Vasilev

    Капитал може ли да превеждате/поднасяте статиите си малко по-критично, отговорно и коректно ? Все пак не целим създаването на група от наивници с разбити мечти, защото не са успели да построят следващия snapchat за 3г., ами осъзнати професионалисти, които разбират колко труд се изисква да изградят дори 1/10 от горепосочената пазарна стойност и са склонни да прекарат дори 10г в това. Без значение дали ще се превърнат във въпросните кончета с рогчета...

    За референция:
    1) никоя от тези компании не е стартираща. Средно отнема около 8-10 години до достигане на тази оценка. Нека ги наречем, както в оригиналните статии "компании с частна пазарна оценка" например, или високоръстящи технологични компании или термин, който да описвасва по-добре какво всъщност са (скалиращи компании "scale up" или друго)
    2) Global Fashion Group, макар и най-вероятно регистрирана в Люксембург преди "едва" 2г. като унифицирана компания е всъщност група от компании създадени много преди това. Всички те са създадени от Rocket Internet, която съществува от поне 15г. под една или друга форма (И м/у другото няма нищо общо с притежанието на Armani Jeans и т.н., както превода ви звучи)
    3) Powa фалира тази година, което показва, че както оценката е висока, така може да се превърне в (wait for it) = 0. Така че не е лошо и информацията да е ъп-ту-дейт ;)

    Това са частни пазарни оценки на базата на ивестиции от фондове, които преди всичко гледат фундaмента на бизнеса, не желанието на основателите да са митично създание с рог на носа ;) Така че нека опитаме с повече статии за първото и по-малко за второто.

    Благодаря !


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK