Да прочетеш VR вестник
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Да прочетеш VR вестник

Да прочетеш VR вестник

С новите технологии все повече се размиват границите между традиционните медии и възприятия

Александра Козбунарова
5761 прочитания

© Надежда Чипева


"Днес забелязваме, че новите медии не са просто механични трикове за създаване на илюзорни светове, а езици с нови и уникални сили на изразяване". Думите са на Маршал Маклуън, един от големите медийни критици на ХХ век, и са изречени още през 1957 г. Тогава той има предвид съвсем друг тип медии. Но звучи актуално и в наши дни, когато вестници като New York Times търсят нови пътища към читателите си и дори разказват истории през виртуалната реалност. Трансформацията в потреблението на съдържание ще бъде сред основните теми на тазгодишната технологична конференция DigitalK 2016, която ще се проведе на 19-20 май в Sofia Event Center и е организирана от "Капитал" и фондовете NEVEQ и LauncHUB.

Живи новини

Според немалко специалисти виртуалната реалност (VR) ще е масово средство не само за гейминг и филми, но и ще промени традиционните медии. Вече няколко вестници по света използваха технологията в свои проекти. През ноември м.г. New York Times изпрати на 1.3 млн. читатели картонени, евтини очила за виртуална реалност, за да промотира първия си VR филм The Displaced, история за мигрантската криза през очите на три деца. Според вестника филмът сблъсква зрителите с преживяванията на децата по начин, по който никой текст не успява.

Още през 2014 г. друг американски вестник - Des Moines Register, създава първото си VR съдържания като допълнение към серия печатни статии. Проектът на име Harvest of Change се концентрира върху историята на ферма, преминала през четири поколения. Идеята им е чрез един обект да разкажат комплексна история за развитието на земеделието, влиянието на климатичните изменения, обезлюдяването на селските райони, ГМО културите и др. В случая на Des Moines Register виртуалната среда служи като начин за навигация чрез мултимедийно съдържание - докато се "разхождате", можете да се огледате на 360 градуса около себе си, да погледнете архивни снимки и да прочетете информация за американското земеделие днес.

На мнение, че виртуалната реалност е част от бъдещето на вестниците, е и Марина Хайдн, която отговаря за маркетинга и разпространението на хартиeното издание на списание The Economist. Хайдн, която ще е лектор на Digitalk 2016, е сред малкото специалисти, които смятат, че печатните издания няма да изчезнат. В София тя ще разкаже как се изменят каналите за разказване на истории и как през различните видове съдържание медиите и агенциите могат да достигнат до максимален брой потребители с възможно най-малък бюджет.

"Не е важно какъв точно е продуктът, а как да привлечеш хората и да ги накараш да се връщат по-често", на това мнение е и Зак Бранд от американското национално радио NPR. Тази година от сцената на Digitalk 2016 той ще разкаже как едно радио може да има 35 млн. слушатели седмично и 70 млн. посещения на сайта месечно.

Радио на колела

Петдесет на сто от слушането на радио се случва в колата. Оказва се, че и 44% от възрастните в САЩ слушат радио в интернет. Сами по себе си тези новини не са впечатляващи. Но Зак Бранд може да ви накара да ги видите в съвсем друга светлина. Още през 2010 г. NPR се свързва с няколко автомобилни производители, за да им предложи да се възползват от нишата. Днес групата си партнира с компании като Honda и Audi, за да доставя на слушателите си радио през интернет в колата, и то без необходимост от други устройства.

Освен на колела радиото е и по телефона, на таблета и по телевизията. NRP отдавна е спряло да бъде просто радио и експериментира с различни формати. Един от тях са подкастовете, като има около 80 млн. сваляния месечно. Там темите са далеч от обичайното съдържание - често се правят документални предавания и по-задълбочени обзори. "Различните истории работят добре в различни формати", казва Бранд в своя лекция за Radio 2.0 в края на миналата година.

Бранд има няколко съвета и за използването на технологиите. Според него доброто таргетиране на аудиторията е да използваш данните, за да опознаеш публиката си и да й предложиш това, което иска да чете, чуе и види. Първото става със събиране на данни, а второто - чрез използването на машинно обучение (machine learning) и редакторска намеса. Бранд ще разкаже на 20 май как с помощта на дигиталните технологии достига по-бързо до аудиторията на NPR.

Мишката, книжката и поколението Y

По-популярното схващане от последните години е, че с дигиталния възход печатните издания са на път да изчезнат. Марина Хайдн обаче е на друго мнение: "Печатът е тук и ще остане." В подкрепа на твърдението си тя цитира данните от собственото си издание: 75% от новите абонати на Economist искат и хартиеното списание в пакета си.

Всъщност поколението Y (на възраст между 18 и 35 г.) са специфични в предпочитанията си - обичат определени марки, с които се свързват емоционално и на които остават лоялни. Освен това си падат по високотехнологични джаджи и искат да са светкавично осведомени (65% не прекарват повече от час извън интернет). В същото време парадоксът е, че четат и хартиени издания заради усещането за лукс и отдръпване от цифровата реалност. Така Карстен Критчер обобщава навиците на дигитално зависимото и много специфичното за таргетиране поколение Y. А работата му се състои именно в това, и то в една от най-харесваните от въпросното поколение медии - Vice. Критчер също ще разкаже за стратегията на изданието на Digitalk 2016.

Хартиеният вариант на Vice по негови думи си остава най-обичаното издание на групата. И той е на мнение, че въпреки дигитализирането на всичко около нас това поколение държи на времето за себе си, в което да чете по-задълбочени анализи в аналогов формат. И двамата споделят в различни свои изяви, че печатните издания няма да отмрат, стига да запазят реномето си на малък лукс, който да предлага нещо извън интернет лудницата.

Според Критчер дигиталното съдържание трябва да е достатъчно специализирано - групата на Vice например има различни дигитални платформи и формати, приложения, продуцира филми, спонсорира събития. Всяко от тези неща е насочено към добре проучена таргетирана група - млади еманципирани жени, метросексуални мъже, критични консуматори на политическо съдържание, артисти и т.н. Така различните приложения или сайтове към Vice са отлична платформа за рекламодатели с ясни представи за таргет групата си. "Това е огромна възможност за марките да се монетизират", категоричен е Критчер. Според него всяка медиа трябва да даде възможно най-добра и лесна платформа за читателите си да бъдат посланици на нейния бранд, независимо дали чрез социални мрежи, приложения или друго.

Границите между вестници, радио, телевизия, блоговете, журналистика, филми, реклама и изобщо различния вид съдържание отдавна са се размили в дигиталните измерения. Маршал Маклуън казва, че никоя медиа не изчезва напълно, а само се видоизменя. И е въпрос единствено на пренастройка.

Повече за програмата и лекторите на DigitalK 2016 можете да научите на www.digitalk.bg и www.facebook.com/digitalkcon

"Днес забелязваме, че новите медии не са просто механични трикове за създаване на илюзорни светове, а езици с нови и уникални сили на изразяване". Думите са на Маршал Маклуън, един от големите медийни критици на ХХ век, и са изречени още през 1957 г. Тогава той има предвид съвсем друг тип медии. Но звучи актуално и в наши дни, когато вестници като New York Times търсят нови пътища към читателите си и дори разказват истории през виртуалната реалност. Трансформацията в потреблението на съдържание ще бъде сред основните теми на тазгодишната технологична конференция DigitalK 2016, която ще се проведе на 19-20 май в Sofia Event Center и е организирана от "Капитал" и фондовете NEVEQ и LauncHUB.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK