Ботът, който продава цветя
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ботът, който продава цветя

Ботът, който продава цветя

Мобилните приложения и чат платформите ще променят начина, по който пазаруваме онлайн

Александра Козбунарова
12700 прочитания

© Цветелина Белутова


Около 50% от продажбите в дигиталните магазини минават през мобилно приложение

А беше време, когато по телефона се поръчваше само готова храна, чифт панталони се пробваше в магазина, а клиентско изживяване означаваше да си поговориш със симпатичния продавач на ръчно изплетени шалове в някой уютен малък бутик. Всичко това може и да не изчезне скоро, но търговията на дребно отдавна започна да измества фокуса си към дигиталното пространство, където правилата и законите са далеч по-различни. Там дрехите се пробват в офиса на куриери, през мобилно приложение на телефона се пазаруват рокли и електроуреди, а за клиентското изживяване се грижи учтив чатбот, който ви предлага букети според случая и възможностите ви.

Почти една пета от младите хора по света пазаруват онлайн, сочат данни на Nielsen, а половината от тях го правят през мобилния си телефон. Което отваря огромна потенциална ниша за технологичните разработчици, както ще разкажe и Марк Ламик от базирания в Германия онлайн ритейлър Zalando по време на технологичната конференция DigitalK 2016, организирана от "Капитал" и фондовете NEVEQ и LAUNCHub.

В чат магазина на бъдещето

Една от технологиите, които ще доминират развитието на онлайн търговията, са чат платформите като Messanger, WhatsApp или Viber. Според проучване на Activate около 2.5 млрд. души по света използват поне едно таково мобилно приложение, а до 2018 г. броят им ще нарасне до 3.6 млрд. Ето защо е време и собствениците на дигитални магазини да започнат да мислят в тази насока.

Някои иновативни онлайн търговци вече се опитват да извлекат полза от елементите на чат услугите, които клиентите им ценят най-много - лесната и директна комуникация. Така, освен че донякъде заместват обичайния за офлайн търговията разговор със симпатичния продавач, instant messaging платформите помагат и за изграждане на връзка и доверие между потребителите и компаниите.

Един от пионерите в това отношение безспорно е Китай, където моделът е напреднал много както в технологично, така и в бизнес измерение. Дори дотолкова, че западните търговци и технологични гиганти се опитват да го копират. В Китай WeChat, чат приложение с над 650 млн. потребители, е пазарен лидер в сферата. Популярният софтуер вече не е просто инструмент за общуване в приятелски кръг, а платформа за пазаруване. В WeChat могат да се резервират билети за кино, да се повика такси, да се купят дрехи. Приложението има и интегриран дигитален портфейл, което допълнително улеснява пазаруването, премахвайки досадни стъпки като въвеждане на данни. Въпреки че по отношение на бързината китайската платформа на този етап е няколко стъпки пред американските си колеги , те също не спят и също са напът да добавят бутон за купуване към услугите си.

В началото на месеца Facebook обави, че в Messenger ще има нови инструменти за онлайн търговия. Така в популярното приложение с над 900 млн. потребители вече ще могат да се поръчват цветя и модни аксесоари. Услугата е базирана на разговор с чатбот (софтуер, симулиращ разговор с човек), който дава съвети и може да приеме заявка за покупка. Експериментът на Facebook засега се използва от органичен брой американски вериги.

Германският моден ритейлър Zalando също подобен тип услуга за чат разговори с експерти през приложението WhatsАpp, което също е на Facebook. Услугата се казва Zalon и позволява на клиентите на магазина безплатно да разговарят със стилист и освен да получат модни съвети, да поискат и информация за специфични продукти на Zalando.

Междувременно и шведската платформа Tictail, която подпомага изграждането на дигитални магазини за независими дизайнери и малки бизнеси, също обяви чат инструмент Tictail Talk. Според съоснователя на Tictail Сиаваш Горбани платформите за незабавни съобщения са един от водещите канали за клиентски услуги и 95% от пазаруващите държат на такава опция. Tictail всъщност е само платформа, която свързва около 100 хил. компании с клиентите им, а с новата си услуга позволява на продавачите, производителите и купувачите да си общуват директно. Toва по думите на Горбани е, от една страна, начин за търговците да проследят навиците на клиентите си, от друга да спечелят доверието и лоялността им. Повече за стратегията и ефекта върху клиентското изживяване и продажбите ще разкаже на 19 май по време на конференцията DigitalK Дона Ханафи, директор потребители в Tictail.

В режим на мобилизация

Дори в България компаниите, които нямат присъствие в интернет пространството, са едва около 7%, но само 8.7% от предприятията използват сайтовете си да продават продукти и услуги през тях. Това сочат данните на Националния статистически институт (НСИ) за изминалата 2015 г. Възможните обяснения за относително малкия дял на дигиталните търговци са разнообразни - от липса на технически ресурс през неразбиране на концепцията до невъзможност да комбинират физическата и онлайн търговията.

Докато българският офлайн бизнес тепърва навлиза в интернет пространството обаче, големите електронни търговци вече са минали на следващата предавка - мобилен шопинг, и търсят начини да засилят присъствието си в този сегмент. След като забелязват, че 60% от целия трафик в края на 2015 г. към магазина идва от мобилни устройства, през януари Zalando пусна официалното си приложение през януари тази година. Какви са видимите резултати ще можем да чуем на 19 май от Марк Ламик, който отговаря за технологичната експанзия на онлайн гиганта.

Едни от безспорните лидери в интеграцията на мобилната търговия са модният ритейлър Fashion Days и платформата eMag. Двете регионални компании залагат усилено на привличането на клиенти през приложенията си и ги стимулират да купуват мобилно чрез различни кампании. Първо мобилното си приложение пусна Fashion Days, като към момента вече над половината от поръчките идват от там. За да генерира трафик към него, компанията дори пусна няколко промоционални часа при последната си Black Friday кампания само за мобилната версия на магазина. eMag също има мобилно приложение за българския пазар от септември 2015 г. и ръстът на поръчките през него постоянно расте, като най-търсеният артикул през този канал са малките електроуреди. Повече за стратегията на стартиралата в Румъния и разраснала се в България, Полша и Унгария платформа eMag ще разкаже от сцената на DigitalK един от основателите ѝ, Юлиан Станчу.

"Изместването на пазаруването към мобилните устройства определено е част от голяма тенденция. Повечето компании имат около 50% продажби през мобилни приложения", казва Ева Вучева, основател на платформата Contento и бивш изпълнителен директор на Fashion Days за България.

Хибридни витрини

Освен за мобилната страна на дигиталната търговия, Станчу ще обясни и как изцяло базираните в мрежата магазини успешно съчетават и физическо присъствие под формата на шоуруми. Такъв е моделът, който еMag започна да развива в Румъния и вече има 26 локации, където клиентите на магазина могат на място да разгледат, пипнат и изпробват предлаганите в онлайн пространството стоки.

Друг интересен феномен е изграждането на пробни в куриерските офиси, за да могат клиентите на модни онлайн ритейлъри да пробват дрехи, обувки и други артикули на място. Такъв пилотен проект започна "Еконт" още през миналото лято в един от новите си обекти в София.

Какво точно бъдеще очаква дигиталните магазини и как технологиите ще изменят начина ни на пазаруване и разбирането за потребителско изживяване предстои да разберем много скоро - на 19-20 май в Sofia Event Center. Междувременно повече за програмата и лекторите на DigitalK 2016 можете да научите на www.digitalk.bg и www.facebook.com/digitalkcon

Източник: pixabay
Около 50% от продажбите в дигиталните магазини минават през мобилно приложение

А беше време, когато по телефона се поръчваше само готова храна, чифт панталони се пробваше в магазина, а клиентско изживяване означаваше да си поговориш със симпатичния продавач на ръчно изплетени шалове в някой уютен малък бутик. Всичко това може и да не изчезне скоро, но търговията на дребно отдавна започна да измества фокуса си към дигиталното пространство, където правилата и законите са далеч по-различни. Там дрехите се пробват в офиса на куриери, през мобилно приложение на телефона се пазаруват рокли и електроуреди, а за клиентското изживяване се грижи учтив чатбот, който ви предлага букети според случая и възможностите ви.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK