С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
7 май 2016, 11:19, 12362 прочитания

Ботът, който продава цветя

Мобилните приложения и чат платформите ще променят начина, по който пазаруваме онлайн

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Около 50% от продажбите в дигиталните магазини минават през мобилно приложение
А беше време, когато по телефона се поръчваше само готова храна, чифт панталони се пробваше в магазина, а клиентско изживяване означаваше да си поговориш със симпатичния продавач на ръчно изплетени шалове в някой уютен малък бутик. Всичко това може и да не изчезне скоро, но търговията на дребно отдавна започна да измества фокуса си към дигиталното пространство, където правилата и законите са далеч по-различни. Там дрехите се пробват в офиса на куриери, през мобилно приложение на телефона се пазаруват рокли и електроуреди, а за клиентското изживяване се грижи учтив чатбот, който ви предлага букети според случая и възможностите ви.

Почти една пета от младите хора по света пазаруват онлайн, сочат данни на Nielsen, а половината от тях го правят през мобилния си телефон. Което отваря огромна потенциална ниша за технологичните разработчици, както ще разкажe и Марк Ламик от базирания в Германия онлайн ритейлър Zalando по време на технологичната конференция DigitalK 2016, организирана от "Капитал" и фондовете NEVEQ и LAUNCHub.


В чат магазина на бъдещето
Една от технологиите, които ще доминират развитието на онлайн търговията, са чат платформите като Messanger, WhatsApp или Viber. Според проучване на Activate около 2.5 млрд. души по света използват поне едно таково мобилно приложение, а до 2018 г. броят им ще нарасне до 3.6 млрд. Ето защо е време и собствениците на дигитални магазини да започнат да мислят в тази насока.

Някои иновативни онлайн търговци вече се опитват да извлекат полза от елементите на чат услугите, които клиентите им ценят най-много - лесната и директна комуникация. Така, освен че донякъде заместват обичайния за офлайн търговията разговор със симпатичния продавач, instant messaging платформите помагат и за изграждане на връзка и доверие между потребителите и компаниите.

Един от пионерите в това отношение безспорно е Китай, където моделът е напреднал много както в технологично, така и в бизнес измерение. Дори дотолкова, че западните търговци и технологични гиганти се опитват да го копират. В Китай WeChat, чат приложение с над 650 млн. потребители, е пазарен лидер в сферата. Популярният софтуер вече не е просто инструмент за общуване в приятелски кръг, а платформа за пазаруване. В WeChat могат да се резервират билети за кино, да се повика такси, да се купят дрехи. Приложението има и интегриран дигитален портфейл, което допълнително улеснява пазаруването, премахвайки досадни стъпки като въвеждане на данни. Въпреки че по отношение на бързината китайската платформа на този етап е няколко стъпки пред американските си колеги , те също не спят и също са напът да добавят бутон за купуване към услугите си.



В началото на месеца Facebook обави, че в Messenger ще има нови инструменти за онлайн търговия. Така в популярното приложение с над 900 млн. потребители вече ще могат да се поръчват цветя и модни аксесоари. Услугата е базирана на разговор с чатбот (софтуер, симулиращ разговор с човек), който дава съвети и може да приеме заявка за покупка. Експериментът на Facebook засега се използва от органичен брой американски вериги.

Германският моден ритейлър Zalando също подобен тип услуга за чат разговори с експерти през приложението WhatsАpp, което също е на Facebook. Услугата се казва Zalon и позволява на клиентите на магазина безплатно да разговарят със стилист и освен да получат модни съвети, да поискат и информация за специфични продукти на Zalando.

Междувременно и шведската платформа Tictail, която подпомага изграждането на дигитални магазини за независими дизайнери и малки бизнеси, също обяви чат инструмент Tictail Talk. Според съоснователя на Tictail Сиаваш Горбани платформите за незабавни съобщения са един от водещите канали за клиентски услуги и 95% от пазаруващите държат на такава опция. Tictail всъщност е само платформа, която свързва около 100 хил. компании с клиентите им, а с новата си услуга позволява на продавачите, производителите и купувачите да си общуват директно. Toва по думите на Горбани е, от една страна, начин за търговците да проследят навиците на клиентите си, от друга да спечелят доверието и лоялността им. Повече за стратегията и ефекта върху клиентското изживяване и продажбите ще разкаже на 19 май по време на конференцията DigitalK Дона Ханафи, директор потребители в Tictail.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Свързаната с България Taylor&Hart получи финансиране от 3.6 млн. паунда Свързаната с България Taylor&Hart получи финансиране от 3.6 млн. паунда

Основни инвеститори са българският фонд LAUNCHub Ventures и британският Active Partners

14 окт 2019, 2370 прочитания

Българската ClaimCompass получи финансиране от 1.3 млн. долара 3 Българската ClaimCompass получи финансиране от 1.3 млн. долара

В компанията инвестират фондове за рискови инвестиции и бизнес ангели

28 авг 2019, 7547 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Start Up" Затваряне
FretLink помага превозвачи да се свързват с производители във Франция

Големи износители като Coca-Cola, Pepsi, Carrefour, Chanel вече използват онлайн платформата

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

Изкуство на ръба

"Фриндж" в Единбург е най-големият фестивал на изкуствата в света

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие