FretLink помага превозвачи да се свързват с производители във Франция
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

FretLink помага превозвачи да се свързват с производители във Франция

Основателят на стартъпа Пол Гилман има още една собствена компания зад гърба си, която успешно продава през есента на 2015 г., и започва работа по FretLink

FretLink помага превозвачи да се свързват с производители във Франция

Големи износители като Coca-Cola, Pepsi, Carrefour, Chanel вече използват онлайн платформата

10811 прочитания

Основателят на стартъпа Пол Гилман има още една собствена компания зад гърба си, която успешно продава през есента на 2015 г., и започва работа по FretLink

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Фирмата има екип от петима софтуерни инженери и един бизнес дивелопър в София, а до края на годината броят на служителите в столицата ще стигне 20.

"Когато производител от конкретна индустрия иска да изнася стоката си, фирмата трябва да прекарва часове, свързвайки се с превозвачи и пишейки мейли относно спецификациите на товара. Това обаче не е описание на процеса отпреди десетилетия, а ситуацията в голяма част от сектора днес - процесите отнемат много време и не са оптимизирани. Но проблемите не спират дотук - един от четири износителя в Европа кара празни курсове, а средната запълняемост на камионите е около 65%. От другата страна са превозвачите, много от които фалират, и проучване показва, че 66% от тях прекратяват дейността си, защото не могат да влязат в бизнеса." Така описва ситуацията на континента основателят на FretLink Пол Гилман. Неговата онлайн платформа е предназначена да реши тези проблеми и да помогне на износителите и превозвачите.

Стартиращата компания е създадена от французина в Париж, но има екип от петима софтуерни инженери и един бизнес дивелопър в София, а целта е до края на годината броят на служителите в столицата да нарасне до 20. Фирмата е наела работни места в споделеното пространство CowOrKing Space. Основателят вярва, че именно наличието на подобни успешни предприемачески инициативи, креативна среда и отлични специалисти в страната ще бъдат в основата на успеха на стартиращата фирма, която цели да се превърне в първия "Airbnb за камиони".

А основните стъпки за това вече са направени - стартъпът получава първоначално финансиране от фонда SGH Capital, който оперира в Щатите и в Европа и финансира disruptive (разбиващи традиционните представи за бизнес) модели и креативни предприемачи. Освен това производители като Coca-Cola, Pepsi, Carrefour, Chanel и Lacoste вече са се включили към платформата, а FretLink търси български превозвачи, които да свърже с износителите. Предстои стартъпът да набере още няколко милиона евро финансиране "серия А" през летните месеци и в бъдеще да се разрасне на целия континент.

Оптимизирай и печели

FretLink е платформа с безплатна регистрация и без подписване на договори. Превозвачите и производителите могат да се свързват свободно чрез нея, а моделът е "спечели и заплати". Износителите попълват формуляр, за да посочат какво и къде искат да бъде превозено, описвайки всички параметри на товарите. Така, ако днес има два износителя, които доставят стоки от Париж до София, и двата имат полупразни камиони, платформата ще сканира информацията за товарите им и ще реши как да ги комбинира. Алгоритъмът ще прецени как да разпредели стоките и ще запълни всички камиони по най-добрия начин. Което е положително и от природосъобразна гледна точка. По-малко камиони, по-добре за околната среда.

"От другата страна са превозвачите - те се свързват на платформата и ни казват къде и кога са свободни, какъв тип товари искат да превозват и ние ги свързваме с производителите", обяснява Пол. "FretLink взима комисиона между превозвача и износителя, но те не чувстват това като загуба. Тъй като ние оптимизираме процесите и всъщност им помагаме да намалят разходите си, намирайки правилните камиони на точното място и време", коментира французинът. Комисионата варира в зависимост от това, което алгоритъмът на платформата е успял да постигне. "Ако просто свържем производител и превозвач, ще вземем малка комисиона от 1-2%. Но ако нашият алгоритъм открие много решения за оптимизиране и по този начин клиентите намалят разходите си с 30% и повече, тогава можем да вземем комисиона от 5-6%. За тях това е от полза - плащат 30% по-малко, а ние вземаме 5% и в края те получават 25% отстъпка", уточнява основателят.

Постигнатото дотук

Основателят на платформата започва да обмисля идеята за FretLink oще през февруари миналата година, когато обаче все още работи усилено в създадената от него компания за създаване на софтуер и уеб решения за различни сектори. Именно разработката на "система за управление на транспорта" на една компания превозвач насочва Пол към проблемите в сектора и след като завършва този проект, се заема с новата платформа. "Започнахме във Франция с всички големи производители като Lacoste и Chanel, с които започваме работа през следващия месец. Свързахме се и с френските превозвачи, но тези износители искат да разпространяват стоката си не само във Франция, но и до Италия, България и т.н., затова планираме да покрием цяла Европа до края на годината", разказва предприемачът.

Днес платформата е отворена и ако Lacoste например иска да превозва от Париж до Южна Франция, българският превозвач, който също е в страната в този момент, може да се свърже на платформата и да види тази възможност. Ако има свободно време в графика, може да вземе товара и да направи доставката. "Вече имаме мрежа от превозвачи във Франция и работим по това да представим възможността на транспортните компании в България", обяснява Пол. Според него в страните от Източна Европа транспортните компании имат богат опит, заради което са били естествен избор за таргетиране от FretLink.

"Можем да предоставим да българските превозвачи товари срещу справедлива цена и да подпомогнем дейността им", заключава основателят. Днес има брокери, които взимат 15 - 20%, за да организират превоз. Но тъй като стартъпът оптимизира всичко чрез платформата, не трябва да взима такъв голям процент и да наема много хора да вършат това, което прави FretLink автоматично.

Вече да има няколко стартиращи компании, които се опитват да копират модела на фирмата, но засега тя е единствената, която оперира с големи палетни товари и на международно ниво.

Фирмата има екип от петима софтуерни инженери и един бизнес дивелопър в София, а до края на годината броят на служителите в столицата ще стигне 20.

"Когато производител от конкретна индустрия иска да изнася стоката си, фирмата трябва да прекарва часове, свързвайки се с превозвачи и пишейки мейли относно спецификациите на товара. Това обаче не е описание на процеса отпреди десетилетия, а ситуацията в голяма част от сектора днес - процесите отнемат много време и не са оптимизирани. Но проблемите не спират дотук - един от четири износителя в Европа кара празни курсове, а средната запълняемост на камионите е около 65%. От другата страна са превозвачите, много от които фалират, и проучване показва, че 66% от тях прекратяват дейността си, защото не могат да влязат в бизнеса." Така описва ситуацията на континента основателят на FretLink Пол Гилман. Неговата онлайн платформа е предназначена да реши тези проблеми и да помогне на износителите и превозвачите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK