Една идея в два дни и 10 хил. евро
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Една идея в два дни и 10 хил. евро

Една идея в два дни и 10 хил. евро

Общо 15 са компаниите полуфиналисти, които ще представят бизнесите си пред глобални акселератори на конференцията DigitalK 2016

Александра Козбунарова
9268 прочитания

© Цветелина Белутова


Повечето от участниците тази година са компании, които вече са привлекли инвеститори и финансиране.

Когато скандинавски стартъпи започнат да кандидатстват за състезания в България, става още по-осезаемо колко се е развила местната предприемаческа среда през последните години. Това е и равносметката на Стефан Ганчев, управляващ партньор във фонда за рискови инвестиции LAUNCHub, малко след като пресява около сто кандидата от Европа за състезанието Digital|K Startup Competition. "Стартъп общността расте все повече, в България има все повече интересни компании, които вече могат да покажат и постигнати резултати", смята Ганчев.

На 19-20 май по време на технологичната конференция DigitalK 2016 петнадесет компании полуфиналисти, сред които и шведски и норвежки екипи, ще представят идеите си за техбизнес на бъдещето. Прохождащите предприемачи ще се съревновават за вниманието на най-големите регионални инвеститори и световни акселератори, сред които Techstars London, Speedinvest и 500 Startups. Победителят ще получи и награда от 10 хил. евро.

За шести път технологичният форум, организиран от "Капитал" в партньорство с фондовете NEVEQ и LAUNCHub на 19 и 20 май в Sofia Event Center, освен последните тенденции в сектора ще представи и развитието на предприемаческата екосистема в България и региона. Конференцията ще събере бизнес лидери, инвеститори, специалисти в сферата на дигиталния маркетинг и основатели на стартиращи компании от цял свят. Сред най-интересните неща в програмата ще бъде стартъп състезанието на живо, в което всеки от селектираните 15 екипа ще имат по седем минути да направят възможно най-запомняща се презентация на бизнеса си.

Състезание по две на степен три

Tретото издание на състезанието Digital|K Startup Competition привлече два пъти повече кандидати. Този път е по-засилено българското участие и компаниите са с по-богат предприемачески опит и развити идеи. Нарасналият интерес към събитието донякъде се дължи на едно международно партньорство. Отскоро DigitalK e част от Startup Sesame (http://www.startupsesame.com). "Това е организация, която обединява най-големите и най-престижните технологични събития в Европа и чрез нея също привличаме стартъпи за състезанието", обяснява Ганчев.

Може би това е и причината тазгодишното състезание да привлече екипи от страни като Гърция, Турция, Словения и дори Швеция. От стоте заявили участие обаче продължават едва 15, основно от България и региона. "Тази година критериите бяха доста по-сериозни от миналата - компаниите, които избрахме за полуфинала, трябваше или да покажат вече работещ продукт, или да са успели да привлекат финансиране", коментира Стефан Ганчев. Идеята е селектираните стартъпи да са привлекателни и за присъстващите инвеститори, а с това и да имат по-голям шанс да продължат развитието си, допълни той. Фактът, че миналогодишният подгласник на победителя - онлайн платформата за резервации BooxScale, отново е сред участниците, е достатъчно красноречив. Не само стартъп средата в региона е узряла, но и самото DigitalK съревнование, което през 2014 г. започна като минисъстезание в периферията на конференцията.

Разбира се, в списъка има две-три компании в съвсем начален стадий, но според журито при предварителната селекция те са показали голям потенциал.

Игра на дронове, гримове и софтуер

Участниците в тазгодишното издание на стартъп състезанието са пъстра смесица от всевъзможни идеи и технологии. Единственото общо между компаниите е, че всички имат досег с дигиталния свят. Продуктите на стартъпите варират от платформа за запазване на часове за фризьор и козметик като гръцката Funkmartini, през разработчици на системи за съхранение на големи обеми данни като StorPool до глобалната база данни за клинични изследвания Find Me Cure. През предварителната селекция успя да премине и българската платформа ClaimCompass, чийто екип се е заел със задачата да издейства обезщетения при закъсняване или отменяне на полети. Друга българската компания - Coursedot.com, пък предлага лесен начин за намиране на IT курсове и обучения, а българско-датският стартъп Crowdio се опитва да направи революция в клиентската поддръжка. Към електронната търговия се насочват и Violanto с тяхната система за интелигентна е-търговия, базирана на машинно обучение. Интересни платформи и приложения ще демонстрират и Tripsy.club, които се опитват да пренесат пътуванията на ново ниво на изживяването, ProtoSketch, които се опитват да улеснят графичния дизайн с инструмент за iOS устройства, и сайтът за намиране на услуги и свързване със специалисти Easyhero.

В сферата на хардуера също има две много интересни компании, които си заслужава да бъдат наблюдавани на живо. Едните са Dronamics, които от две години подготвят дрон за карго услуги в развиващия се свят. Другата селекция на журито е MisteryVibe - компания, разработваща адаптиращи се вибратори от ново поколение, която до момента е набрала 2.65 млн. долара финансиране.

Всяка от компаниите има не просто иновативен продукт, но и история за разказване - как се е развила, как е привлякла инвеститори и изобщо откъде минава пътят на успешния стартиращ бизнес.

Готооови, старт(ъп)

В първия ден от конференцията, 19 май, избраните екипи ще получат по точно седем минути да се представят подобаващо пред журито от инвеститори. Всяка компания ще има 3 минути за презентация и четири за отговори на въпроси. А на журито ще се наложи още веднъж да отсее петима участници. Те ще имат възможността да презентират в същия формат от голямата сцена на DigitalK на следващия ден.

Една компания ще си тръгне с голямата награда, която ще бъде обявена на самия финал на DigitalK 2016. Най-добре представилият се екип ще получи 10 хил. евро финансиране. Сумата е само награда и по никакъв начин не обвързва спечелилия екип с инвестиционни фондове, акселератори или някакви други скрити условия. "Има много конференции с големи награди, които обвързват компаниите с много условия. Ние не искаме да подвеждаме участниците", коментира Ганчев. Пък и еднократното финансиране може би е най-малката полза за стартъпите.

Когато от другата страна в журито стои човек, през чиито ръце са минали няколко компании от Силициевата долина, какъвто е Оливър Холе от австрийския фонд SpeedInvest, със сигурност шансовете за полезен контакт рязко се увеличават. Може би най-ценното на технологичните конференции е именно осъществяването на такъв тип контакти и нетуъркинг срещите. Преди време Ганчев обясни в интервю за "Капитал", че именно лекторите и журито на конференцията най-често присъстват в списъка с желани запознанства на зрителите.

Освен полезните контакти за младите предприемачи DigitalK предлага и още много интересно съдържание в лекциите си. Една от темите в първия ден на конференцията са успешните европейски стартъпи, в която три компании ще разкажат какво ги е насочило по пътя към клиентите, пазарите и инвеститорите. И може би така да вдъхновят и още подобни истории.

Повече за състезанието, програмата и лекторите на конференцията можете да научите на digitalk.bg и www.facebook.com/digitalkcon.

Повечето от участниците тази година са компании, които вече са привлекли инвеститори и финансиране.

Когато скандинавски стартъпи започнат да кандидатстват за състезания в България, става още по-осезаемо колко се е развила местната предприемаческа среда през последните години. Това е и равносметката на Стефан Ганчев, управляващ партньор във фонда за рискови инвестиции LAUNCHub, малко след като пресява около сто кандидата от Европа за състезанието Digital|K Startup Competition. "Стартъп общността расте все повече, в България има все повече интересни компании, които вече могат да покажат и постигнати резултати", смята Ганчев.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK