Y Combinator гледа не бизнес модела, а основно предприемача зад него
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Y Combinator гледа не бизнес модела, а основно предприемача зад него

Y Combinator гледа не бизнес модела, а основно предприемача зад него

Според партньора в инкубатора Касар Юнис е убеден, че млади компании с потенциал има и в България

Мария Иванова
7294 прочитания

Успешният стартиращ бизнес трябва да е уверен в потенциала, но също така и да е наясно със слабите си страни. Това заяви пред аудиторията на технологичната конференция DigitalK 2016, организирана ог "Капитал" и фондовете NEVEQ Касар Юнис, който от няколко години търси точно такива прохождащи компании с потенциал и е убеден, че такива може да се намерят и в България.

Той е партньор и главен оперативен директор на "най-добрия стартъп инкубатор" в света (според определението на Fast Company) Y Combinator. За 11-годишната си история акселераторът е инвестирал в около 1000 стартиращи компании (в това число и български), чиято обща стойност днес е над 65 млрд. долара, като десет от тях се оценяват на по над 1 млрд. долара, а 100 други вече струват по над 100 млн. долара. Кое обаче е ключовото, за да попадне един стартъп в селекцията им?

Юнис излиза извън генеричните отговори като "добър екип и добра идея" и вместо това обръща внимание върху проблема, който обединява дружествата, в чието развитие Y Combinator не би инвестирал. "Повечето предприемачи, когато се обърнеш към компанията им и им посочиш конкретен проблем, обикновено започват да обясняват защо нещата са такива, каквито са, но без да адресират самия проблем – изглежда почти сякаш нямат представа за него", обяснява той. А на колкото по-ранен етап от развитието си се намира компанията, толкова по-лесно е да се адресират. "Отговорите, които получаваме, често са полу-налудничави, самозаблуждаващи се. Проблемът е, че за да създадете бизнес, трябва да сте налудничав", твърди Юнис. И точно в това е предизвикателството за предприемачите – да вярват в това, че компанията им може да постигне огромен успех, но също така да са наясно със съществуващите й слаби страни и с рисковете пред нея и да работят за подобряването им.

Това е и причината Y Combinator да обръща особено внимание не само на самите бизнеси, които избира да подкрепи, но най-вече на създателите им. "Когато инвестирам, гледам кой е предприемачът пред мен, разглеждам идеята му и това какво е постигнал до момента, както и какви са вродените му умения, и правя предположение дали бизнесът е добър и искам да го купя", казва Юнис. В дългосрочен план най-добрата възвращаемост идва след 20-30 години, ето защо, когато влиза в дадена компания, инкубаторът не търси бърз изход от инвестицията, а възможност да я развива. "Не търся ликвидност, а собственост", казва мениджърът.

Според Юнис големият брой хора в една компания невинаги са гаранция за успех. "Ставам много притеснителен, когато компании започват да наемат масово хора", заяви мениджърът. Според него можеш да уволниш 25% от служителите на Google и компанията няма да усети разликата.

Може да следите какво се случва на конференцията:

Успешният стартиращ бизнес трябва да е уверен в потенциала, но също така и да е наясно със слабите си страни. Това заяви пред аудиторията на технологичната конференция DigitalK 2016, организирана ог "Капитал" и фондовете NEVEQ Касар Юнис, който от няколко години търси точно такива прохождащи компании с потенциал и е убеден, че такива може да се намерят и в България.

Той е партньор и главен оперативен директор на "най-добрия стартъп инкубатор" в света (според определението на Fast Company) Y Combinator. За 11-годишната си история акселераторът е инвестирал в около 1000 стартиращи компании (в това число и български), чиято обща стойност днес е над 65 млрд. долара, като десет от тях се оценяват на по над 1 млрд. долара, а 100 други вече струват по над 100 млн. долара. Кое обаче е ключовото, за да попадне един стартъп в селекцията им?


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK