Касар Юнис: Винаги на хоризонта се задава нов технологичен гигант
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Касар Юнис: Винаги на хоризонта се задава нов технологичен гигант

Касар Юнис: Винаги на хоризонта се задава нов технологичен гигант

Главният оперативен директор на Y Combinator пред в. "Капитал"

Константин Николов
10625 прочитания

© Цветелина Белутова


За шеста поредна година в София се проведе технологичната конференция Digitalk, организирана от "Капитал" и фондовете NEVEQ и LAUNCHub. На нея пред над 1500 гости за бъдещето на дигиталния сектор, стартъп общността, услугите от следващо поколение говориха десетки лектори от цял свят. Сред най-търсените събеседници бяха Касар Юнис от Y Combinator и Майкъл Шмилов от Viber.

Визитка

Касар Юнис е партньор и главен оперативен директор на базирания в Силициевата долина Y Combinator, определен за "най-добрия стартъп инкубатор" в света от Fast Сompany. Отговаря за всички събития, операции, юридически и финансови операции на акселератора, а също и е ментор на млади компании. Преди е работил в Google, където е част от Google Maps до 2014 г. Бакалавър инженер от Kettering University, завършил е и MBA от Harvard University. Първата му компания ТalkBin е била финансирана от Y Combinator, а впоследствие придобита от Google.

По време на Digitalk 2016 заявихте, че нищо не може да замени Силициевата долина като място за стартиране на компания. Все пак виждате ли шанс за появата на такъв стартъп хъб и някъде другаде?

На този свят нищо не се повтаря. Така че няма как да има друга Силициева долина. Но в същото време можем да вземем за пример автомобилната индустрия, която стартира и се разви на две основни места - Щутгарт и Детройт. Но в момента имаме автомобилни производители от Китай, Япония, Южна Корея и др. В технологичната индустрия се наблюдава нещо подобно, като в цял свят се развиват такива центрове. Те не са същите като Силициевата долина, но целта им е същата.

За предприемачите в Силициевата долина провалът не е проблем, в повечето случаи те просто преминават към следващия си проект. Докато в Европа е табу. Какъв е съветът ви към местните предприемачи да преодолеят този страх?

Според мен най-важното нещо, което основателите на компания трябва да помнят, особено ако имат добро образование, е, че винаги могат да се върнат на предишната си работа. Можеш да се занимаваш с твой проект две-три години и ако не успееш, просто се върни в начална позиция. И какъв е най-големият ти риск? Единствено егото - ти просто ще казваш "о, опитах нещо и не се получи". Но това е управляем риск и болка и можеш да се справиш с него. Смятам, че в България вече имате и инфраструктура - например посетих "София тех парк" и смятам, че и тук рискът е преувеличен. За мен най-добрият случай, какъвто е и моят, е да спестиш достатъчно пари в работата си и да решиш да отвориш собствен бизнес или да инвестираш средствата си в даден проект. Ако нито един от тези варианти не се получи до края на годината, се връщаш на работата си. Естествено, преди това трябва да работиш на пълни обороти и да си склонен на подобно решение.

В лекцията си споменахте, че не ви е нужна ликвидност, а участие в повече компании. В същото време за много хора успехът в Силициевата долина се измерва в брой екзити от компании. Коя е правилната бизнес стратегия?

Зависи за какви хора говорим - за инвеститори или предприемачи. Защото не е толкова лесно да създадеш компания от нищото и да я продадеш. Ако беше толкова лесно, всички щяха да го правят. За мен идеалният вариант е създаването на компания, която оцелява в продължение на много години - огромни групи като Bosch или Siemens. В същото време няма нищо лошо да продадеш фирмата си - аз самият съм го правил. Просто зависи от ситуацията.

Има ли в наши дни вариант да се надуе нов балон, подобен на дотком балона преди години?

Не, и то не само защото сега се правят съвсем други оценки на базата на броя потребители. В края на 90-те на миналия век имаше фирми, оценени на десетки милиони, които имаха само 4-5 млн. потребители. Днес това не се случва. И причината е, че всеки използва телефон или някакъв софтуер в ежедневието си. В средата на 90-те години на ХХ в. не бяха често срещани потребителите, използващи какъвто и да било софтуер. Но днес всеки го прави. Което означава, че създадената стойност е много, много по-висока. И броят на компаниите, които я създават, също е много по-голям. Както и размерът на тези фирми. Така вариантът за балон изглежда по-малък, тъй като на пазара има толкова много възможности. Естествено, винаги има случаи на неправилна оценка. Има ли компании, които струват повече от действителната си стойност? Да. Ще се случи ли пак? Да. Има ли бизнес цикли? Да. Но не смятам, че даден основател на компания трябва да се притеснява, тъй като това не оказва влияние върху бизнеса му на фундаментално ниво. За развитите компании със стотици хиляди служители има значение, тъй като набирането на капитал от пазара в такива случаи замръзва. Но ако изиграете картите си правилно, компанията ви няма да пострада.

По ваши наблюдения забавя ли се финансирането от страна на фондовете за рискови инвестиции в Силициевата долина?

В сектора за ранни инвестиции не наблюдаваме такова нещо. Малко по-трудно е набирането на капитал, но не е сериозно. Пазарът е много ефективен. Дори в случай на забавяне на световната икономика или макроикономически катаклизъм и рисковото финансиране да спре, винаги ще има хора с пари, които ще искат да инвестират в добрите компании. Просто летвата става по-висока. Няма случай, при който на пазара да няма капитал. Тогава фирмите на ръба могат и да не получат пари, но това така или иначе означава, че те не са достатъчно добри.

Ако трябваше да избирате технологичен сектор, който да е следващият голям технологичен успех, кой би бил той?

Много е трудно, защото не знам бъдещето. Например не знам дали виртуалната реалност ще е успех. Преди три години говорихме за биткойн или за блокчейн. Сега пък е виртуалната реалност. Следва машинното обучение или нещо друго. Все още не мога да кажа дали някоя от тях ще е успех.

От досегашните технологични прогнози за бъдещето коя се е оказвала най-успешна и на място?

Без да се замисля - мобилните технологии. Те вдигнаха голям шум в началото на века и се оправдаха всички очаквания. Всеки ваш познат има телефон. Мобилността е голямата компютърна платформа на живота ни. Основният въпрос е дали ще излезе платформа, която ще я измести - например виртуалната реалност. Или на пазара ще излезе нещо друго, което още не знаем. Много е вероятно, защото това е есенцията на бизнеса. Трудно е да си представим, че след петдесет години все още ще държим телефони. Преди 50 години концепцията за интернет е била мечта в някоя лаборатория. Така че е трудно да си представим, че след половин век ще имаме смартфони, които ще зареждаме всеки ден, ще използваме приложения и т.н. Не знам кое ще е следващото голямо нещо, но със сигурност няма да е сегашното.

В Y Сombinator сте инвестирали в хърватска компания. Каква е тя?

Bellabeat произвежда безжични устройства за бременни жени. Стартираха с устройство, което слуша сърдечния ритъм на плода. В момента произвеждат джаджи като Fitbit за жени - тракери за активност и т.н. Имат много продукти. Добри са, защото основателите им продължават да се движат и развиват според пазара.

Вие ли ги открихте?

Дойдоха при нас по време на една конференция. Казахме им да кандидатстват и така бяха одобрени.

Значи при вас имат добър шанс за успех компании извън Долината?

О, да. Около половината от компаниите при нас са извън Силициевата долина. Имаме огромен международен компонент.

Днес на върха са компании като Google, Facebook, Аpple... Може ли някоя от тях скоро да падне от трона си?

Неизбежно е. В момента Европейската комисия е обсебена от Google. В края на 90-те години на ХХ в. така се говореше за Microsoft и как групата ще доминира следващите 100 години. Беше нелепо да се говорят такива неща. Microsoft продължава да е страхотна компания, има милиарди долари печалба. Но никой вече не говори за "века на Microsoft". По-скоро сега говорят за "века на Google". И познайте дали след 15-20 години няма да говорим за съвсем друга компания. Винаги има нов гигант на хоризонта. Не знам какво е бъдещето, но със сигурност не е същото като днес.

За шеста поредна година в София се проведе технологичната конференция Digitalk, организирана от "Капитал" и фондовете NEVEQ и LAUNCHub. На нея пред над 1500 гости за бъдещето на дигиталния сектор, стартъп общността, услугите от следващо поколение говориха десетки лектори от цял свят. Сред най-търсените събеседници бяха Касар Юнис от Y Combinator и Майкъл Шмилов от Viber.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK