Майкъл Шмилов: В България сме лидер със 70% от мобилните потребители
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Майкъл Шмилов: В България сме лидер със 70% от мобилните потребители

Майкъл Шмилов: В България сме лидер със 70% от мобилните потребители

Главният технологичен директор на Viber пред в. "Капитал"

Константин Николов
17627 прочитания

© Цветелина Белутова


За шеста поредна година в София се проведе технологичната конференция Digitalk, организирана от "Капитал" и фондовете NEVEQ и LAUNCHub. На нея пред над 1500 гости за бъдещето на дигиталния сектор, стартъп общността, услугите от следващо поколение говориха десетки лектори от цял свят. Сред най-търсените събеседници бяха Касар Юнис от Y Combinator и Майкъл Шмилов от Viber.

Визитка

Майкъл Шмилов работи с основателите на Viber още от самото начало на компанията през 2010 г. От началото на миналата година е главен оперативен директор на платформата. Преди това е бил продуктов директор, отговорен за дългосрочната визия и дизайна. Участвал е в стартирането на немалко други компании в Израел като YAM web services, UX Storytelling и др. Завършил е Open University of Israel.

Секторът за чат приложения е пренаселен. С какво Viber изпъква пред останалите си конкуренти?

Преди да кажем с какво изпъкваме, хубаво е да покажем с какво разполагаме, а именно потребителската ни база, която е много голяма. Например в България сме лидер с 2.5 млн. потребители, или около 70% от мобилните потребители. Същото е и в други държави от региона. Така че е много важно да фокусираме усилията си на такива пазари и да локализираме продукта и да го направим по-естествен за използване.

Що се отнася до разликите, много е трудно да се откроиш от останалите, когато във фирмите от целия сектор работят най-способните хора. Постоянно търсим иновационни продукти, с които да изпъкнем. Но същото правят и останалите компании. Имаме различни подходи, но нещата се случват, така или иначе. Така че се фокусираме не толкова с това да изпъкнем, а да сме наистина добри. Защото вече не сме стартъп и имаме голяма потребителска база. Разбира се, имаме малък екип разработчици, с който постоянно изпробваме нови неща. Неотдавна започнахме нов проект - Wink, върху който работихме в продължение на месец и половина. Чрез него изпращате снимки и видео, които се самоизтриват, след като бъдат отворени. Разработваме и различни платформи за култура. Но основното ни желание е продуктът да се подобрява постоянно, да правим по-лесен живота на фирмите с нови услуги, да подобрим обажданията и видеокомуникацията. По-късно през годината смятаме да пуснем и конферентни разговори и върху това съсредоточаваме усилията си в момента. Видеото има голямо бъдеще - благодарение на връзката от пето поколение то ще бъде навсякъде до няколко години и ще могат да се провеждат разговори през джаджи като очила или виртуална реалност.

Какви нови услуги ще предлагате? Ще има ли и възможност за разплащания?

Ще стигнем и до там. Точно затова и криптирането има толкова голямо значение. Но преди това трябва да преминем през няколко фази. Да, всички говорят за ботовете и други иновации. Но ако погледнете на какъв етап са тези проекти, ще видите, че от гледна точка на потребителското изживяване все още не сме достигнали нужното ниво. Именно затова и целта ни е да направим това изживяване смислено. В противен случай потребителят ще опита нещо ново и ще се откаже от него. Защото да придвижиш такъв проект напред, трябва да получиш много добра стойност, а в момента сме в ранен етап.

Кога очаквате такъв проект?

През тази година ще представяме нови възможности на Viber всеки месец. В същото време искаме да растем и към бизнеса. Стикерите са един добър пример. Според мен това е най-добрият рекламен продукт на пазара, макар и никой все още да не го нарича така. Възможностите там са огромни. Например има спонсорирани стикери, които са подходящи за някои известни марки, а потребителите ги харесват.

А на какъв етап е проектът ви за ботове?

В етап на разработка е. Вече го тестваме с наши партньори.

Как ще се отрази пълното криптиране от устройство до устройство, което въведохте неотдавна?

Вече го пуснахме в няколко държави, а от следващата седмица ще бъде налично и в България и по света. За нас беше важно да сме сигурни, че работи добре. Направихме много и най-различни изпитания с партньори и резултатите са отлични.

На пазара в момента има много играчи. Какво очаквате да се случи до няколко години - да останат най-големите и популярни платформи ли, или секторът да остане фрагментиран?

Досега историята познава и двата варианта. В някои случаи на пазара продължават да излизат нови и нови фирми. Имам една любима фраза от изпълнителния директор на отворената CMS платформа Drupal, който казва: пицата има все повече парчета, но пък и продължава да расте. Имаме около 1.5 млрд. смартфон потребители, а до 2020 г. броят им ще достигне 5 млрд. Да, в бъдеще може и да има консолидация в сектора. Но все още не сме на такъв етап.

За шеста поредна година в София се проведе технологичната конференция Digitalk, организирана от "Капитал" и фондовете NEVEQ и LAUNCHub. На нея пред над 1500 гости за бъдещето на дигиталния сектор, стартъп общността, услугите от следващо поколение говориха десетки лектори от цял свят. Сред най-търсените събеседници бяха Касар Юнис от Y Combinator и Майкъл Шмилов от Viber.

Визитка

Майкъл Шмилов работи с основателите на Viber още от самото начало на компанията през 2010 г. От началото на миналата година е главен оперативен директор на платформата. Преди това е бил продуктов директор, отговорен за дългосрочната визия и дизайна. Участвал е в стартирането на немалко други компании в Израел като YAM web services, UX Storytelling и др. Завършил е Open University of Israel.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

25 коментара
  • 1
    maria_toycheva avatar :-|
    maria_toycheva

    "Например в България сме лидер с 2.5 млн. потребители, или около 70% от мобилните потребители."
    Най-вероятно става дума за 70% от потребителите на смартфони

  • 2
    tie_interceptor avatar :-|
    tie_interceptor

    Изглеждат като събирачи на лични данни.
    Не може да инсталираш приложението на РС, без да си даваш GSM-а?
    А от GSM-а ти открива всички приятели, роднини, колеги, ... и после ги кара и тях да си го инсталират. Или по-точно приятелите ти те натискат да го инсталираш...
    И как точно може да си сигурен, че снимката е изтрита?! Да не говорим за техните сървъри.
    Направо не мога да повярвам, колко лекомислено хората си инсталират този... троянски кон.

  • 3
    tbb02395059 avatar :-|
    tbb02395059

    Viber има доста положителни неща, но все пак големия брой потребители е толкова голям, поради засилената рекламна кампания на компанията в България и въобще не означава, че това е най-доброто приложение за онлайн чат на пазара. Цените за обаждания до мобилни телефони и стационарни телефони (Viber_Out) в България към 22-Май-2016 са прекалено високи и неконкурентни:

    -- Bulgaria Mobile 21.6 c/min
    Това са 42 стотинки за минута при положение, че има конкуренти с оферти за 1 (една) стотинка на минута разговор !!!

    -- Bulgaria Landline 4.3 c/min

    Подобна цифромания са и цените до телефонни мрежи в други държави, така че доста има да поработят върху конкурентна оферта.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK