Легендата за Microsoft и успешните придобивания
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Легендата за Microsoft и успешните придобивания

Reuters

Легендата за Microsoft и успешните придобивания

Сделката за LinkedIn може да промени изоснови пазара за бизнес софтуер, но може да доведе до ново отписване на активи за софтуерния гигант

Юлиян Арнаудов
28548 прочитания

Reuters

© Reuters


Темата накратко

- През последното десетилитие IT-мастодонтът Microsoft си купи някои недотам успешни бизнеси като Skype и Nokia за над 20 млрд. долара и в резултат отписа активи за повече

- Ако изключим сделката за компютърната игра Minecraft, последните успешни придобивания на компанията лежат поне 20 години назад във времето

- Затова космическата сделка за 26 млрд. долара за професионалната социална мрежа LinkedIn повдига въпроса дали Microsoft отново не прецениха ситуацията добре или ни очакват изненади и пренареждане на пазара за бизнес софтуер

Преди почти три години Microsoft изненадващо обяви, че е купил един от бившите колоси сред производителите на мобилни телефони – Nokia. Сделката беше за 7.2 млрд. долара, а очакванията на анализаторите бяха, че така софтуерният гигант ще се опита да създаде алтернатива на Android на Google и iOS на Apple при мобилните операционни системи. Резултатът обаче се оказа точно противоположен – двете платформи доминират пазара за умни телефони повече от всякога, а Microsoft беше принуден да отпише до момента 9.6 млрд. долара от баланса си именно заради неуспеха на сделката. Ако тези цифри ви се струват внушителни, то определено шокът ви е още по-голям от последното придобиване на софтуерния гигант от Редмънд. Компанията обяви, че е купила социалната мрежа за професионалисти LinkedIn за 26.2 млрд. долара.

Както и при сключването на сделката за Nokia, експертите отново се разделиха на два лагера. Оптимистите предричат, че тя ще промени из основи пазара за бизнес софтуер, а песимистите просто припомнят неуспехите на Microsoft при придобиване на перспективна технологична компания. Доводите на вторите са достатъчно силни – Skype (купен за 8.5 млрд. долара), макар и все още популярен, е бизнес със затихващи възможности. Софтуерният гигант отписа и 6.3 млрд. долара заради сделката за рекламната компания aQuantive. Надали някой масов потребител помни социалната мрежа Yammer, купена от Microsoft през 2012 г. за 1.2 млрд. долара - и досега няма много отзиви точно каква добавена стойност е донесла тя на IT мастодонта. В края на 80-те и през 90-те години на миналия век софтуерният гигант осъществява няколко добри големи сделки, но за последните няколко години единственият положителен пример е компютърната игра Minecraft. Това роди легендата за Microsoft и "успешните" придобивания. Оттук изникват въпросите дали покупката на LinkedIn ще бъде второто такова изключение напоследък и наистина ще разгърне потенциала в рамките на Microsof, или просто ще сме свидетели на поредното, този път доста мащабно отписване на активи на компанията. Ако все пак се осъществи първият вариант, много вероятно е да бъдат значително разместени пластовете на пазара за бизнес софтуер.

Facebook или сайт за търсене на работа

Обективно погледнато LinkedIn е апетитна хапка за придобиване. Това е най-голямата социална мрежа за професионалисти с около 430 млн. регистрирани и над 100 млн. активни месечни потребители. През изминалата година има приходи от 3 млрд. долара, но и загуба от 165 млн. долара. LinkedIn претърпя истински удар на фондовия пазар през февруари (виж графиката), когато акциите й се сринаха с над 40% и бяха отписани 11 млрд. долара от пазарната й капитализация. Това се случи, след като компанията обяви, че очаква по-ниски приходи през 2016 г. спрямо първоначалните прогнози. Това подсили опасенията, че възможностите за растеж на технологичното дружество са доста ограничени и че то е достигнало своя лимит. LinkedIn по своя замисъл представлява социална мрежа, която има за цел да свърже експерти от различни краища на света и различни специалности. Доста често компанията е описвана като "професионален Facebook", с разликата че тук се набляга на служебните контакти. На практика LinkedIn се използва много по-масово като средство за набиране на служители, както и за търсене на работа. Друг силен елемент, който се развива, е споделянето на новини и добри практики от хора с различен професионален профил. Така можете да научите откъде ваши познати (бизнес партньори, шефове, колеги или служители) черпят знания. С други думи, социалната мрежа представлява нещо като кръстоска между Facebook и сайт за търсене на работа.

Служебна социална мрежа

Къде обаче е допирната точка между Microsoft и LinkedIn, която да накара софтуерният гигант да плати 50% над стойността на акциите на социалната мрежа, за да я притежава? Отговорът е сравнително прост – на хартия тя е безценен актив на пазара за бизнес софтуер. Той може да е изненадващ, ако не сте пробвали някои от последните версии на системи за управление на ресурсите или на човешките ресурси. От няколко години големите софтуерни разработчици на подобни корпоративни решения налагат тенденцията да изработват интерфейсите, базите данни и пр. по подобие на социални мрежи. Всеки служител има профил, със снимка и длъжност, и поддържа бърза и лесна виртуална връзка с колегите си. Разпределението на задачите и ресурсите все повече наподобява визуално и като интерфейс работата със социална мрежа. Подобен подход прилагат IBM и SAP за някои от корпоративните си софтуерни решения.

"Целта на сделката е да обедини професионалните облачни услуги с професионалната социална мрежа", коментира главният изпълнителен директор Сатя Надела в интервю за New York Times. Истинската полза от ресурсите и възможностите на LinkedIn е да се вземе изградената вече потребителска база и тя да се интегрира в услугите на Microsoft, като Outlook, Office, дори и Skype и асистента Cortana. Но истинската стойност е, ако тя бъде внедрена в системите за управление на ресурсите (ERP) и на клиентите (CRM), които се продават под бранда Microsoft Dynamics. Освен това социалната мрежа разполага със собствена бизнес система Sales Navigator, която свързва вашите доставчици и партньори, и тя може да се интегрира в решенията на софтуерния гигант. LinkedIn генерира огромни количества информация – за служители и мениджъри, тяхната кариерна история, интереси и умения и много други. Тези данни плюс връзките, които потребителите поддържат помежду си, могат да помогнат на Microsoft да направи системите си далеч по-добри и съответно да може по-лесно да ги продава. Именно това е част от идеята на софтуерния гигант. В официалното съобщение се споменава за интегриране на Sales Navigator в Dynamics CRM.

LinkedIn Потребители vs акции
Автор: Капитал

"Екипът на LinkedIn е изградил фантастичен бизнес, фокусиран около професионалистите по света", коментира Надела в официалното съобщение за сделката. "Заедно ще можем да засилим растежа на социалната мрежа, както и продукти като Office 365 и Dynamics, като се стремим да привлечем всеки човек и организация на планетата." Като се добави интеграцията на социалната мрежа със Skype, Outlook и всички други приложения, с които Microsoft разполага, се получава истинска конвергенция между данни, хора, продукти и услуги. Това е част от една по-мащабна стратегия, която започна постепенно да се налага с идването на Сатя Надела начело на софтуерния гигант.

Част от гениален план?

Всичко това дава на софтуерния гигант наистина големи предимства пред конкурентите му, стига да успее да го направи по правилния начин. Използването на потребителите, връзките, съдържанието, което генерира социалната мрежа, както и анализаторите й на данни, ще позволи на технологичния гигант да формира перфектната формула за създаването на бизнес софтуер. Именно заради това сделката за LinkedIn може да се интерпретира като част от гениален план на Надела да преориентира Microsof от традиционен софтуерен разработчик в компания, предлагаща всякакви облачни услуги.

"LinkedIn дава информация за връзките в света на бизнеса, което може много да помогне на Microsoft по отношение на продажбите", коментира Брайън Блау, анализатор в изследователската фирма Gartner, цитиран от New York Times.

Всичко това софтуерният гигант ще може да използва в битката й с големите разработчици на бизнес решения, за да постигне пазарна доминация. В CRM сегмента Microsoft е на четвърто място по пазарен дял с 4.3% за 2015 г. Лидер в тази категория е пионерът на този тип облачни решения SalesForce с 19.7%, показват данните на Gartner. Следват SAP (10.2%) и Oracle (7.8%). При ERP системитe SAP доминира с 25% пазарен дял, следвана от Oracle и от няколко специализирани разработчика.

Определено Microsoft има амбициите да стане ключов играч в тези ниши. Компанията дори се опита да купи SalesForce през миналата година, но преговорите пропаднаха, след като двете фирми не успяха да се разберат за точната цена. Всъщност чрез сделката си с LinkedIn софтуерният гигант донякъде компенсира несъстоялото се придобиване на лидера в CRM сегмента. SalesForce се оценява на 55 млрд. долара, което е двойно повече от бизнес социалната мрежа. LinkedIn е по-евтиният заместител и макар да не може автоматично да предостави на Microsoft близо 20% пазарен дял в CRM системите, компанията ще може да донесе доста голяма добавена стойност и в други продукти на технологичния гигант.

Някои експерти описват хода на IT гиганта като възможност за пълна промяна на софтуерната индустрия. Основният им мотив е, че по този начин две паралелни тенденции намират своята пресечна точка. Първата са облачните услуги и възможностите, които те предоставят на крайните потребители, а втората е все по-задълбоченото анализиране на потребителите. С придобиването на LinkedIn Microsoft ще обвърже колкото се може повече облачни услуги с базите данни и инструментите за анализиране на най-голямата социална мрежа за професионалисти.

"Обвързването на LinkedIn и Microsoft демонстрира началото на нова софтуерна ера, където собствените данни са в центъра на вниманието и след това се пакетират заедно с дадената програма", пише Гордън Ритър, основател и основен партньор в инвеститорската фирма Emergence Capital, цитиран от CNBC.

Рационално решение

Придобиването на LinkedIn от Microsoft не означава автоматично, че всичко ще стане по описания начин. Благоприятното развитие на сделката зависи изключително много от това как ще бъде интегрирана социалната мрежа в продуктите и услугите на софтуерния гигант. Основното опасение се крие в дългия списък на големи придобивания на Microsoft, които впоследствие не са оправдали очакванията и не са довели до планирания резултат. Това е риск при всяка голяма сделка с участието на мегакорпорации. Но и гигантът от Редмънд не разсейва тези съмнения с добри досегашни постижения.

Следващите предизвикателства са свързани с развитието на самата социална мрежа. За да функционира по желания начин, LinkedIn трябва да може да поддържа своята потребителска маса и дори да я увеличава. Защото това не е първата подобна покупка на Microsoft с тази идея. Придобиването на Yammer имаше същата цел, но социалната мрежа беше далеч по-бутикова и в крайна сметка не успя да промени нещо в услугите на компанията. Ако софтуерният гигант не положи усилия за развитието на LinkedIn, може да се очаква отлив на потребители или най-малкото – до тяхната неактивност. И двата сценария няма да донесат желаната добавена стойност, която иска да извлече Microsoft за останалите си продукти. Не бива да се забравя, че може да се появи и разлика във вижданията за развитието на социалната мрежа между софтуерния гигант и потребителите й. Сатя Надела вижда в LinkedIn генератор на съдържание и база данни с информация за милиони професионалисти. За ползвателите на социалната мрежа тя е средство за контакти и търсене на работа (не само, но основно). Microsoft трябва да може да задоволи техните изисквания, за да ги запази онлайн. Но те далеч не са единствените, които се нуждаят от повече внимание. Последното препятствие се крие в самите акционери на Microsoft. Придобиването на LinkedIn означава, че компанията от Редмънд плаща по 250 долара за всеки активен месечен потребител (60 долара за всеки потребител), което никак не е малко. Високата цена на сделката (50% над пазарната) изнервя инвеститорите и те ще очакват социалната мрежа да расте и да може да носи печалба.

Макар и тези притеснения да са основателни, като цяло технологичният бранш е настроен позитивно за развитието на ситуацията след мащабната сделка. В случай че Microsoft успее да интегрира правилно LinkedIn и да продължи да я развива, ще има възможността да зададе нов тласък на софтуерната индустрия във все по-тясното комбиниране на облачни услуги и големи масиви от данни. След което идва редът на машинното самообучение, което да обработва и да играе ролята на медиум между тях, за да се затвори напълно кръгът. Всички тези процеси ще останат незабелязани за потребителите, независимо дали са крайни клиенти или големи корпорации. Постигането на тази цел ще гарантира на Microsoft лидерството в софтуерния бранш, и то без да разчита изцяло на операционната система Windows.

Темата накратко

- През последното десетилитие IT-мастодонтът Microsoft си купи някои недотам успешни бизнеси като Skype и Nokia за над 20 млрд. долара и в резултат отписа активи за повече

- Ако изключим сделката за компютърната игра Minecraft, последните успешни придобивания на компанията лежат поне 20 години назад във времето

- Затова космическата сделка за 26 млрд. долара за професионалната социална мрежа LinkedIn повдига въпроса дали Microsoft отново не прецениха ситуацията добре или ни очакват изненади и пренареждане на пазара за бизнес софтуер

Преди почти три години Microsoft изненадващо обяви, че е купил един от бившите колоси сред производителите на мобилни телефони – Nokia. Сделката беше за 7.2 млрд. долара, а очакванията на анализаторите бяха, че така софтуерният гигант ще се опита да създаде алтернатива на Android на Google и iOS на Apple при мобилните операционни системи. Резултатът обаче се оказа точно противоположен – двете платформи доминират пазара за умни телефони повече от всякога, а Microsoft беше принуден да отпише до момента 9.6 млрд. долара от баланса си именно заради неуспеха на сделката. Ако тези цифри ви се струват внушителни, то определено шокът ви е още по-голям от последното придобиване на софтуерния гигант от Редмънд. Компанията обяви, че е купила социалната мрежа за професионалисти LinkedIn за 26.2 млрд. долара.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

14 коментара
  • 1
    kokoto2 avatar :-P
    kokoto2

    "Придобиването на LinkedIn означава, че компанията от Редмънд плаща по 250 долара за всеки активен месечен потребител (60 долара за всеки потребител), което никак не е малко."

    Е тъй да кажат! Да си бяха направили техният фаЦебУк и да раздадат по 30 долара на всеки, който си направи регистрация. Щяха да спестят едни 13 милиарда... а можеше вместо 30 долара по един безплатен уиндоус 10 да дадат...

  • 2
    aaaaaaa avatar :-|
    aaaaaaa

    Моля, вземете някоя студентка да ви прочита статиите преди да ги публикувате... Два пъти в една статия да кръстите компанията Microsof е скандално...

  • 4
    ppj03316395 avatar :-|
    доктор Арнó Ебé

    Странните действия на Микрософт продължават. След като години наред имаше един истински визионер начело в лицето на Уилиям Гейтс III, мина през простотиите на самовлюбения влюстолюбив Стив Балмър, сега микромеката компания е жертва на едно стренно гей-индийско човече, което вече я замъква в още по-дълбокото със странни "маркетингови" ходове и страхотни "продукти". Сходна тенденция върви и в Епъл. Да ти се отще да купуваш направо.....

  • 5
    geleto avatar :-P
    Гелето

    Класически пример как огромния успех на един продукт пряко довежда до тоталното сране на множество губещи проекти от ръководното тяло.
    Успехът е провал, дългосрочните провали са истинският успех

  • yoga00000

    Браво, Дневник, дерзайте да

    стигнете и задминете близз

    по неграмотност.....

    Майкрософ

    ха ха ха

    Малоумници

  • 7
    rapidfire avatar :-|
    gigabyte

    До коментар [#4] от "ppj03316395":

    Индиецът е хитър. Флагманът им уин10 е по-шантав и от най-екстраваганатната линукс дистрибуция която познавам, по-объркващ е от всичко тяхно досега, може да вкара в страхова невроза всяка средна потребителка. С още няколко такива придобивания и с най-големия вирус, правен от хора, ще се отърват и от парите, и от монопола при дисктопа. Имат хората пари за харчене.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK