С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
14 17 юни 2016, 15:15, 27987 прочитания

Легендата за Microsoft и успешните придобивания

Сделката за LinkedIn може да промени изоснови пазара за бизнес софтуер, но може да доведе до ново отписване на активи за софтуерния гигант

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко

- През последното десетилитие IT-мастодонтът Microsoft си купи някои недотам успешни бизнеси като Skype и Nokia за над 20 млрд. долара и в резултат отписа активи за повече
- Ако изключим сделката за компютърната игра Minecraft, последните успешни придобивания на компанията лежат поне 20 години назад във времето
- Затова космическата сделка за 26 млрд. долара за професионалната социална мрежа LinkedIn повдига въпроса дали Microsoft отново не прецениха ситуацията добре или ни очакват изненади и пренареждане на пазара за бизнес софтуер

Преди почти три години Microsoft изненадващо обяви, че е купил един от бившите колоси сред производителите на мобилни телефони – Nokia. Сделката беше за 7.2 млрд. долара, а очакванията на анализаторите бяха, че така софтуерният гигант ще се опита да създаде алтернатива на Android на Google и iOS на Apple при мобилните операционни системи. Резултатът обаче се оказа точно противоположен – двете платформи доминират пазара за умни телефони повече от всякога, а Microsoft беше принуден да отпише до момента 9.6 млрд. долара от баланса си именно заради неуспеха на сделката. Ако тези цифри ви се струват внушителни, то определено шокът ви е още по-голям от последното придобиване на софтуерния гигант от Редмънд. Компанията обяви, че е купила социалната мрежа за професионалисти LinkedIn за 26.2 млрд. долара.

Както и при сключването на сделката за Nokia, експертите отново се разделиха на два лагера. Оптимистите предричат, че тя ще промени из основи пазара за бизнес софтуер, а песимистите просто припомнят неуспехите на Microsoft при придобиване на перспективна технологична компания. Доводите на вторите са достатъчно силни – Skype (купен за 8.5 млрд. долара), макар и все още популярен, е бизнес със затихващи възможности. Софтуерният гигант отписа и 6.3 млрд. долара заради сделката за рекламната компания aQuantive. Надали някой масов потребител помни социалната мрежа Yammer, купена от Microsoft през 2012 г. за 1.2 млрд. долара - и досега няма много отзиви точно каква добавена стойност е донесла тя на IT мастодонта. В края на 80-те и през 90-те години на миналия век софтуерният гигант осъществява няколко добри големи сделки, но за последните няколко години единственият положителен пример е компютърната игра Minecraft. Това роди легендата за Microsoft и "успешните" придобивания. Оттук изникват въпросите дали покупката на LinkedIn ще бъде второто такова изключение напоследък и наистина ще разгърне потенциала в рамките на Microsof, или просто ще сме свидетели на поредното, този път доста мащабно отписване на активи на компанията. Ако все пак се осъществи първият вариант, много вероятно е да бъдат значително разместени пластовете на пазара за бизнес софтуер.


Facebook или сайт за търсене на работа

Обективно погледнато LinkedIn е апетитна хапка за придобиване. Това е най-голямата социална мрежа за професионалисти с около 430 млн. регистрирани и над 100 млн. активни месечни потребители. През изминалата година има приходи от 3 млрд. долара, но и загуба от 165 млн. долара. LinkedIn претърпя истински удар на фондовия пазар през февруари (виж графиката), когато акциите й се сринаха с над 40% и бяха отписани 11 млрд. долара от пазарната й капитализация. Това се случи, след като компанията обяви, че очаква по-ниски приходи през 2016 г. спрямо първоначалните прогнози. Това подсили опасенията, че възможностите за растеж на технологичното дружество са доста ограничени и че то е достигнало своя лимит. LinkedIn по своя замисъл представлява социална мрежа, която има за цел да свърже експерти от различни краища на света и различни специалности. Доста често компанията е описвана като "професионален Facebook", с разликата че тук се набляга на служебните контакти. На практика LinkedIn се използва много по-масово като средство за набиране на служители, както и за търсене на работа. Друг силен елемент, който се развива, е споделянето на новини и добри практики от хора с различен професионален профил. Така можете да научите откъде ваши познати (бизнес партньори, шефове, колеги или служители) черпят знания. С други думи, социалната мрежа представлява нещо като кръстоска между Facebook и сайт за търсене на работа.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Свързаната с България Taylor&Hart получи финансиране от 3.6 млн. паунда Свързаната с България Taylor&Hart получи финансиране от 3.6 млн. паунда

Основни инвеститори са българският фонд LAUNCHub Ventures и британският Active Partners

14 окт 2019, 2437 прочитания

Българската ClaimCompass получи финансиране от 1.3 млн. долара 3 Българската ClaimCompass получи финансиране от 1.3 млн. долара

В компанията инвестират фондове за рискови инвестиции и бизнес ангели

28 авг 2019, 7548 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Start Up" Затваряне
Българският стартъп SpeediFly получи 300 хил. евро финансиране от чешки инвеститор

Със средствата компанията ще разшири екипа от разработчици в България и ще навлезе на нови пазари

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма