Електронни етикети за автентични стоки и в България
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Електронни етикети за автентични стоки и в България

Електронни етикети за автентични стоки и в България

Системата на стартиращата компания Recheck предоставя информация за продуктите и ги предпазва от фалшифициране

11628 прочитания

© Fred Greaves


Повече от 40 млн. фалшифицирани стоки на стойност близо 650 млн. евро са задържани на външните граници на Европейския съюз през 2015 г. и броят им ежегодно нараства. Това показват данните на Европейската комисия. И докато митническите органи се борят с нарушаването на правата върху интелектуалната собственост, българската стартираща компания Recheck разработва електронни етикети, които предпазват стоките от фалшифициране, предоставяйки подробна информация за тях.

Идеята за Recheck на младите предприемачи Емил Стоянов и Емилиян Енев се ражда преди пет месеца, когато двамата търсели приложение на т.нар. блокчейн технология, станала популярна покрай биткойн криптовалутата, която позволява бързи транзакции без посредници. "Чрез нея потребителите имат възможност да получат достоверна информация за закупените от тях продукти, без да се разчита на централно звено, а данните, веднъж записани, остават гарантирано непроменени", обяснява Енев за "Капитал". Така заедно със софтуерния инженер Емил Стоянов започват работа върху електронните етикети Recheck, финансирайки проекта си изцяло със собствени средства.

Как работи

Електронните етикети са предназначени за производители, които създават оригинални и автентични изделия и търсят възможности да се защитят от фалшифициране и да увеличат стойността на своите продукти. Екипът на стартиращата компания програмира продуктовите данни в етикета, които могат да съдържат информация за марката, състоянието на продукта (нов, закупен, продаден), предоставя връзка към информация в интернет, както и включва възможност за закодиране на данни за гаранция. Всички тези данни са достъпни също за крайния потребител на стоката чрез мобилното приложение на Recheck. "Когато потребителите сканират вградения в етикета NFC (Near Field Communication) чип или QR кода му, те получават актуална информация за състоянието на продукта. След закупуване клиентите могат да "маркират" продуктите като тяхна собственост и да предоставят тази информация на следващия потенциален собственик, в случай че продуктът бъде закупен втора ръка", обяснява Енев, който отговаря за бизнес развитието на Recheck.

На каква цена

Цената на електронните етикети зависи от функциите, областите на приложение и степента на защита, които изпълняват. Базовата версия на системата, която включва QR код и опция за защита на марката, е на цена под 1 лев, а по-скъпият вариант с интегриран NFC чип – около 2 лева. "Освен защита от фалшифициране ние предлагаме на бизнеса няколко допълнителни предимства като получаване на обратна връзка от клиенти, управление на електронна гаранция и изграждане на лоялност", добавя Енев. Според екипа на стартиращата компания до момента на пазара няма подобни електронни етикети, които работят с блокчейн технологията и покриват областите на приложение на Recheck. Все още обаче българската млада компания тества системата с фирми от България.

Повече от 40 млн. фалшифицирани стоки на стойност близо 650 млн. евро са задържани на външните граници на Европейския съюз през 2015 г. и броят им ежегодно нараства. Това показват данните на Европейската комисия. И докато митническите органи се борят с нарушаването на правата върху интелектуалната собственост, българската стартираща компания Recheck разработва електронни етикети, които предпазват стоките от фалшифициране, предоставяйки подробна информация за тях.

Идеята за Recheck на младите предприемачи Емил Стоянов и Емилиян Енев се ражда преди пет месеца, когато двамата търсели приложение на т.нар. блокчейн технология, станала популярна покрай биткойн криптовалутата, която позволява бързи транзакции без посредници. "Чрез нея потребителите имат възможност да получат достоверна информация за закупените от тях продукти, без да се разчита на централно звено, а данните, веднъж записани, остават гарантирано непроменени", обяснява Енев за "Капитал". Така заедно със софтуерния инженер Емил Стоянов започват работа върху електронните етикети Recheck, финансирайки проекта си изцяло със собствени средства.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK