Предприемачи пренасят сблъсъка между разработчици и IT мениджъри в настолна игра
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Предприемачи пренасят сблъсъка между разработчици и IT мениджъри в настолна игра

Стоимен Илиев и Тодор Гигилев виждат незапълнена ниша в пазара, тъй като има настолни игри с всякаква тематика, но не и такава, насочена към основните им клиенти - програмистите.

Предприемачи пренасят сблъсъка между разработчици и IT мениджъри в настолна игра

Целта на Developers vs. Managers е да развива и социалните умения на програмистите

20192 прочитания

Стоимен Илиев и Тодор Гигилев виждат незапълнена ниша в пазара, тъй като има настолни игри с всякаква тематика, но не и такава, насочена към основните им клиенти - програмистите.

© Анелия Николова


Developers vs Managers е първата настолна игра, разработена специално за програмисти и IT мениджъри.

При избора между технологиите и класическия продукт купувачът все по-рядко избира втория. Например до към 2009 г. пазарът на настолни игри в глобален план е в постоянен спад поради набиращите популярност смартфони, онлайн игри и др. Но тази тенденция се променя и в последните седем години броят на продадените настолни игри расте, и то със сериозен темп - между 20 и 40% годишно, сочи проучване на ICv2.

Създателите на първата настолна игра, разработена специално за програмисти и IT мениджъри - Developers vs. Managers, следят и потвърждават този тренд. "Истината е, че интернет помага на настолните игри. Преди десет години например в София е имало един магазин, в който може да си купиш такава, а днес можеш да си поръчаш игра онлайн от всяка точка на света и до няколко дни да ти я доставят. Интернет помага и с ревюта и препоръки", коментира съоснователят Стоимен Илиев. Към момента Стоимен и Тодор Гигилев тестват концепцията на играта в България, но целта им е да я продават в САЩ, където експерти определят големината на пазара между 800 млн. и 1.2 млрд. долара. Предизвикателството обаче е, че повече от половината от него се държи от три големи компании.

Специално за IT-та

"Настолните игри стават все по-популярни, а кой играе най-много такива - IT специалистите", разказва Тодор. Идеята за играта хрумва на двамата предприемачи, които също работят в IT сектора, по време на организирана от приятели board games night (от англ. вечер за настолни игри). Стоимен и Тодор виждат незапълнена ниша, тъй като има игри с всякаква тематика, но не и такава, насочена към основния им таргет клиент - програмистите. Затова скоро след това събиране решават да разработят сюжет, който изправя един срещу друг девелопъри срещу IT мениджъри.

Още в първите тестове на концепцията, когато играчите били именно с такива профили, предприемачите виждат как участниците истински се вживяват в ролите си и сблъсъкът помежду им е съвсем реален. Основателите изтъкват като предимство на играта освен близката до работещите в сектора тематика възможността да се развиват социалните умения на играчите. "Известно е, че голяма част от програмистите не са добри в реалната комуникация извън онлайн пространството. А нашата настолна игра прави именно това - кара ги да комуникират, тъй като, ако не си добър комуникатор, бързо губиш позиции и съответно играта", разказва Тодор. Според Стоимен играещите неизбежно ще пренесат тези качества и в реалния живот.

Задача за предприемачи

Самото създаване на играта се оказва важен урок за двамата младежи. От раждането на идеята през март 2016 г. продуктът търпи много промени. "По-добрия прототип направихме през юли, месец след това вече започнахме да го преработваме многократно. Въпреки че е настолна игра, ние я правим като софтуер - чрез agile мениджмънт (бел. ред. - от англ. гъвкав). Създаваме една версия, печатаме; после правим нова - по-добра, с по-точен дизайн и подбрани шрифтове, и отново печатаме, тоест това е итеративен (търсещ) процес", обяснява Стоимен. При този тип разработване дори малка промяна на един елемент води до цялостното преработване на играта. "Започвали сме всичко отначало поне десет пъти. От идеята, през таблицата за правила и това как изглежда всеки жетон - цялата игра претърпя много промени", казва не на шега предприемачът.

Основната причина да изберат този подход е, че през целия цикъл на изготвяне на продукта се търси мнението на потенциалните клиенти и специалисти, за да може крайният вариант да отговаря на нуждите и интереса. Подходът им към инвестициите е подобен. "Целим каквото инвестираме да има възвращаемост веднага", обяснява Тодор.

е-продажби

Предприемачите избират да продават играта единствено онлайн - през сайта, който са създали. Основната причина е, че таргет клиентите - програмисти, пазаруват основно по този начин. "Освен продажби през нашия сайт планираме и affiliate програма - тоест да си съдействаме с хора и организации, които имат достъп до голяма IT аудитория, да предлагат продукта (с промо код например) и да споделяме с тях част от печалбата", обяснява модела Стоимен.

Интересът към играта не е само от тех средите и сред основните предизвикателства пред основателите е да се фокусират върху потенциално най-успешния сегмент купувачи. Към момента Стоимен и Тодор, които са алумни на Лятната предприемаческа програма (SEP) в САЩ, подготвят версия на продукта, която да продават отвъд океана. "Идентифицирахме, че именно Щатите са пазарът, който търсим - едновременно наситен с програмисти (най-много на човек от населението), и един от най-големите", обясняват предприемачите. Върху картите на американската версия вместо лицата на преекспонираните Бил Гейтс или Марк Зукърбърг ще бъдат изявени лидери в IT бранша, които говорят по конференции, имат YouTube канал и т.н. По този начин играта става по-близка до играчите, които живо се интересуват от новостите и вдъхновяващите личности в сектора.

Developers vs Managers е първата настолна игра, разработена специално за програмисти и IT мениджъри.

При избора между технологиите и класическия продукт купувачът все по-рядко избира втория. Например до към 2009 г. пазарът на настолни игри в глобален план е в постоянен спад поради набиращите популярност смартфони, онлайн игри и др. Но тази тенденция се променя и в последните седем години броят на продадените настолни игри расте, и то със сериозен темп - между 20 и 40% годишно, сочи проучване на ICv2.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    cgg1486639465516871 avatar :-|
    Nikolay Zhekov

    Кефи ме как младежите се обясняват наляво и надясно за незапълнени ниши, дизайн, прототипи и тестване, но винаги пропускат да споменат, че играта им е изплагиатствана от The Resistance. Щото не им изнася, нали...

  • 2
    angmar avatar :-|
    angmar

    Не знам за какво иде реч, но си представям че сюжетът на играта ще се върти около конфликт м-у дивелъпърите, които се опитват да свършат нещо и мениджърите се опитват да ги саботират със скръм.

    п.п. Правилно, не съм мениджър.

  • 3
    kareta avatar :-|
    Karera

    Не искам да звуча хейтърски, ама като програмист последното което бих правил след като се прибера от работа (минала в дискусии с различни меринджеи :)) е да играя нещо такова.

  • 4
    ntsekov avatar :-|
    Nikolai Tsekov

    До коментар [#1] от "Nikolay Zhekov": Ха, яко, в гейм индустрията работят маси хора, влагащи понякога хиляди часове в разработването на игри, и даващи работа на художници и често 3D дизайнери, и после се появяват Типичните българи: снимки от нета и копие на свърхохулярната The Resistance. Аз не зная доколко е вярно, просто звучи някак... типично. Като онзи инак нелош художник, който направил ааадски оригиналната Dog Explosion за $24.99, после не си е плащал сайта и сега е труден за откриване. Вече имаме версии на Werewolves, на Cards against Humanity, съвсем скоро очаквам да видя някакъв преработен и гениален нов Coop - понеже вече ми описаха такава игра, че даже и едната роля вътре е Duke! Има си дума за това - плагиатство.

  • 5
    afp1486753789516989 avatar :-|
    Робартес

    До коментар [#4] от "Nikolai Tsekov":

    Лошото е, че въпросът за правото на интелектуална собственост в областта на игрите е много зле уреден на световно ниво. Правилата и механиките не се ползват с привилегията да са закриляни като обекти на авторското право и съответно всеки е свободен да ги използва както намери за добре. Срещу тези, които ги взимат и представят за оригинални свои творения (както е горният случай), можем да противодействаме само на обществено ниво, като разпространим информацията. Лошото е, че много често това знание се ограничава до кръга от нас, които играем настолни игри и сме фенове, докато повечето са незапознати и се пръскат от кеф на поредното свръхоригинално българско творение.

    Все пак е яко, че има и другите хора, които работят по свои концепции и стигат до резултат. Личи си, че в тази насока имаме напредък и все повече души се опитват, а успехът на няколкото минали проекта служи много мотивиращо.

    П.П. Това за Coup се надявам да не се осъществи, ако наистина е поредната подобна "оригинална" идея...

  • 6
    tvr18355030 avatar :-|
    tvr18355030

    Мениджъра е общо взето паразит за ИТ бранша. Ако се загледате във най-успешните ИТ компании ще забележите, че всичките са "engineer-driven" - тоест, създадени са от ентусиасти техничари, хакери и т.н. а не от плямпачи. В бранша има дори и фирми. които се хвалят с факта, че нямат "мениджъри" (за пример GitHub). Също съм чувал в интервю на Стив Джобс, че една от голямите грешки на Епъл е била да наемат "професионални мениджъри".

    Заглавието на тая "игра" поставя "програмистите" наравно с "мениджърите". Очевадно измежду тия, които са я правили не е имало програмисти.

  • 7
    tvr18355030 avatar :-|
    tvr18355030

    "Целта на Developers vs. Managers е да развива и социалните умения на програмистите" - и това е поредното селяшко клише.
    Първо - на повечето програмисти "социалните умения" са им съвсем ОК.
    Второ - и на тия които изглеждат "смотани" им няма нищо в повечето случаи. Това са просто хора, по-умни от останалите, на които им е писнало да общуват с тъпаците около тях.

  • 8
    korki avatar :-|
    Krasimir Koev

    Първо - на повечето програмисти социалните умения им са тотално ШИТ, да ти направя клипове да се смееш или да ревеш?
    Второ - на тея дето изглеждат "смотани" са си точно такива "СМОТАНИ",
    общата им култура е доста ниско ако нямат терминалче с гугъл около себе си....
    И в по-горния ти пост има тотални шит-ни - всички компании които си цитирал имат Мениджъри - ВСИЧКИ и дори в самото им начало при вписване в регистрите.Точно гитхъб имат и то над 86 мениджери преброих - така,че явно кой е плямпача тук ...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK