В началото бе автобиографията
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

В началото бе автобиографията

В началото бе автобиографията

Основателите на българския стартъп Enhancv Волен Вълков, Георги Иванов и Димитър Вулджев предлагат на кандидатстващите за работа по-креативен и човешки стил на резюметата

13797 прочитания

© Надежда Чипева


Не е преувеличение: Enhancv е един от успешните български стартъпи. Компанията създава дигитални резюмета, които целят да изтъкнат човешкия фактор при всяка кандидатура за работа. Тримата съоснователи на младата компания вярват, че личните и професионалните качества са еднакво важни при наемането на подходящ експерт.

В приятелска компания

Идеята за Enhancv се ражда от реален проблем, който Волен Вълков, един от тримата създатели, среща по време на студентските си години в Германия. "Кандидатствах за работа като софтуерен инженер на много места. От никоя фирма не получих дори отказ. Тогава реших да създам свое резюме, което да не следва традиционния шаблон, а да включва информация, която хората обикновено не слагат в автобиографиите си. Веднага си намерих работа - още на следващия ден ми се обадиха от компанията, на която бях пратил различното резюме", коментира Вълков пред "Капитал". Така той стига до идеята за дигитална платформа, през която всеки може да напише идеалното си CV при кандидатстване за работа.

Приятелите му Георги Иванов и Димитър Вулджев подкрепят Вълков и през пролетта на 2014 г. тримата стартират Enhancv в България. Първият инвеститор е фондът Eleven. Вместо с традиционната тромава кандидатура Enhancv кандидатстват за финансиране с резюме на бизнес идеята си. На следващия ден екипът получава обаждане от Eleven с покана да се включат директно на етапа по селекция, пропускайки първоначалните интервюта. Постепенно привличат максималната сума за възможна инвестиция от Eleven от 200 хил. евро.

Днес инвеститори в компанията са и Саша Безуханова, основател на MOVE.bg, и Светозар Георгиев, създател на "Телерик". За Enhancv е особено важно капиталовложителите да бъдат и активни ментори в компанията.

Идеята зад Enhancv

Стартъпът "пакетира" уменията на търсещите работа по креативен и лесно достъпен начин. "Вдъхваме увереност, "удряме" едно рамо на клиентите си", добавя Иванов. Моделът работи на абонаментен принцип - 5 долара на месец за базовия пакет (включващ едно резюме), и 15 за професионалния (10 резюмета плюс различни допълнителни функции и подкрепа от екипа на Enhancv).

Компанията вече има над 300 000 потребители в над 140 държави. Сред абонираните за Enhancv са и студенти от престижни университети като "Кеймбридж", "Оксфорд", "Харвард", "Станфорд" и Масачузетския технологичен институт.

Според Калоян Тошев, главен продуктов дизайнер в компанията, традиционният модел на резюмето набляга твърде много върху субективни фактори като оценка от диплома, формално образование и трудов опит. Визията на Тошев е, че креативността, постоянството, личната мотивация, каузите, които даден кандидат подкрепя, както и трудностите, с които се е сблъсквал, предоставят много по-точна информация за личността и качествата на бъдещия служител. "Enhancv предлага инструмент, с който кандидатите за работа да покажат идентичността си, докато традиционните резюмета се фокусират върху само една страна на човека", коментира Тошев.

Различни хора, еднакви ценности

За Иванов служителите са най-големият приоритет в компанията: "Ключовият принцип, около който завъртаме културата си, е приятелското отношение между всички в компанията. Човек не заповядва на приятелите си, има търпение към тях, доверява им се. Това е качествената основа, върху която изграждаме принципите си за управлението на Enhancv." В момента в компанията работят около 17 души, а приходите вече достигат около 85 000 долара на месец.

Иванов казва, че важното за симбиозата в един екип не е хората да споделят едни и същи интереси или да имат подобни характери, а близки ценности. "Всеки в Enhancv е убеден, че продуктът ни радикално променя индустрията", добавя предприемачът.

Постоянното подобряване на продукта идва след всекидневната обратна връзка, която потребителите на Enhancv изпращат. Над 60% от ползвателите на платформата се свързват с екипа. Така служителите на Enhancv например научават за Робърт - британец с аутизъм, който успява да изрази себе си, както и да намери подходяща работа благодарение на резюмето, което създава с платформата.

"Всеки ден виждаме положителното въздействие, което автобиографиите на Enhancv имат върху разлчни хора", коментира Татяна Ремова, маркетинг специалист, която се мести от Словакия в България, за да бъде част от екипа. "Постоянно научаваме за нови потребители, които са намерили мечтаната си работа с нашите резюмета в големи организации, включително Facebook, Spotify, Microsoft, Harvard University, Starbucks, HP, The Economist и много други", добавя тя.

Растящата риба в голямото езеро

Индустрията по подбор на кадри се оценява на над 680 млрд. долара в глобален мащаб. Днес Enhancv е все още в началната фаза на развитието си. В бъдеще екипът планира да се насочи към бизнеса, на който ще предлага мрежа за достъп до талантливи професионалисти. Според Иванов компанията цели да промени поведението на големите корпорации, така че то да бъде по-фокусирано върху човешкия елемент. Enhancv иска да подпомогне компаниите в това да наемат правилните за тях служители чрез предоставянето на по-качествена информация за кандидатите. "Не желаем компаниите да правят компромис със служителите, които наемат", добавя Иванов.

Източник: Enhancv

За момента Enhancv няма директни конкуренти. Компании като Slack и Facebook (с Facebook Workspace) променят начините, по които бизнесът организира служителите си. Според създателите на фирмата днес има много стартъпи, които се фокусират върху начините, по които индустрията по наемане на кадри може да бъде променена. Но никой не достига до дълбочината на една личност, тъй като повечето модели игнорират човешкия елемент и ценностната система на индивида, които не се поддават на измерване от алгоритми. Според Тошев бъдещето на Enhancv ще продължава да е свързано с предоставянето на инструмент, чрез който добрите специалисти в сферата си да представят уменията си пред бъдещи работодатели. "Очаквам продуктът ни да се разпространи още повече и да се наложи като стандарт в индустрията. Очаквам и екипът ни да стане много по-интернационален", заключва Тошев.

Q&A

Димитър Вулджев, един от тримата създатели на Enhancv

Каква е мотивацията зад създаването на Enhancv?

Всичко започна от това, че исках да работя за себе си, а не за някой друг. Имах намерение да замина за Америка и преди да тръгна, исках да започна проект в България. Работех като програмист след гимназията и се въодушевих от идеята зад Enhancv. Оттогава научихме изключително много неща. Основната ни мотивация е да създадем успешен продукт, който да подобри имиджа на региона.

Как виждате бъдещето на компанията?

В бъдеще се надявам Enhancv да отвори офиси в много различни държави. В България срещаме недостиг на кадри, но това е нормално - тук няма компании, които са в нашата индустрия. За мен е важно да станем световноизвестна компания. Мисля, че така ще имаме шанса да променим начина, по който индустрията за човешки ресурси функционира. Въодушевен съм от възможностите да разрешим много от проблемите при наемането на хора, да улесним работата на компаниите и на крайния потребител. Резюмето е една много малка част от спектъра услуги, с които искаме да сме полезни.

Какво мислите за възможностите за бизнес в България?

Когато си тръгнах от България, бях много негативно настроен към страната и бъдещето й. С развитието на Enhancv се промени и това мое виждане. Бъдещето на България зависи от приноса на всеки един от нас. Надявам се да покажем, че създаването на смислен бизнес в България не е "мисията невъзможна".

Не е преувеличение: Enhancv е един от успешните български стартъпи. Компанията създава дигитални резюмета, които целят да изтъкнат човешкия фактор при всяка кандидатура за работа. Тримата съоснователи на младата компания вярват, че личните и професионалните качества са еднакво важни при наемането на подходящ експерт.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK