С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
8 5 юни 2017, 18:33, 37014 прочитания

Иконом за твоя автомобил

Стартиращата фирма "АвтоИконом" се грижи за сервизното обслужване на автомобила вместо собственика

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Жена ми" – колата – остана много доволна." Мнението е на клиент, който вече е ползвал услугата "грижа за автомобила" на стартиращата фирма "АвтоИконом". "В основата на името е иконом, т.е. доверен човек, на когото може да разчиташ", обясняват съдружниците Емил Ставрев и Тодор Гигилев.

Идеята се ражда преди година и половина. Емил Ставрев е с богат опит в областта на предприемачеството, бизнес развитието и оперативния мениджмънт. Занимава се със софтуерни иновации, социални мрежи и интернет маркетинг, управлява програми и проекти в големи международни компании. Плюс всичко друго обича да шофира. "Автомобилът се нуждае от диагностика и регулярна поддръжка, от ремонтни дейности, от технически преглед. А това изисква време и ресурси. Приятелите ми често ме търсят за помощ и консултация: "Падна ми акумулаторът", "Препоръчай ми сервиз". Реших, че може да се направи бизнес с натрупаните познания и опит", обяснява раждането на идеята Емил Ставрев. Свързал се с Тодор Гигилев, който е софтуерен консултант и предприемач, бакалавър по софтуерно инженерство, магистър по технологично предприемачество и изобретения в информационните технологии и изпълнителен директор на софтуерна фирма.
Съдружниците изследват пазара и потребителското поведение, изграждат модел на работа. Първата базова версия на мобилното приложение "АвтоИконом" е готова преди година, следва серия от тестове на функционалността, техническата част, процедурата. Официалният старт на фирмата и приложението е преди два месеца.


С калцуни в колата

Заявка за услугата - например смяна на масло, на дискове, на гуми, отстраняване на повреда, технически преглед, може да бъде направена през сайта на "АвтоИконом", чрез мобилното приложение или по телефона. Независимо как е направено запитването, координаторът на фирмата задължително се свързва по телефона с потенциалния клиент, уточнява от какво точно се нуждае и връща обаждане за цената на услугата. Ако клиентът одобри офертата, се уговаря удобен за него ден и час. На имейла си той получава съобщение с името на шофьора на "АвтоИконом". Служебният автомобил на компанията пристига в уговорения ден и час. Прави се снимка на колата на клиента, слагат се предпазни найлони на седалките, на волана, на скоростния лост. Изготвя се приемно-предавателен протокол, а собственикът издава пълномощно за управление на автомобила. Монтира се камера на предното стъкло, която позволява на притежателя да следи чрез компютъра или телефона си движението на колата. След всичко това служебният шофьор откарва автомобила до сервиза.

Услугата се извършва в оторизирани сервизи, с които "АвтоИконом" има сключен договор. След приключване на работата по колата служебният шофьор я откарва до собственика й в уговорения ден и час. Клиентът плаща на място в брой (има преносим касов апарат) или с карта (чрез наличен ПОС терминал). В случай на инцидент "АвтоИконом" поема разноските по ремонта и осигурява на клиентите си автомобил за временно ползване, обясняват съдружниците.



Безплатно за хора с увреждания

Цената на услугата по извозването на автомобила до сервизите партньори е 25 лева, за майки с деца е 21 лева, а за хора с увреждания е безплатно. "Ако клиентът има доверен сервиз, ние ще се съобразим с неговото желание и ще откараме колата там, но цената за откарване ще е по-висока заради допълнителната нужда от координация", уточнява Тодор Гигилев. "Ние не сме "Пътна помощ" нито Съюз на българските автомобилисти. Нашата услуга е за поддръжка, а не за авария, но ако това се случи, ще се погрижим да намерим "Пътна помощ", която да извози автомобила за ремонт", уверява Емил Ставрев. "АвтоИконом" ползва преференциални цени за обслужване в партньорските автосервизи. "По правило задължително искаме оферти от няколко сервиза и избираме най-добрата", уточнява Емил Ставрев.

Засега стартиращата компания работи с пет сервиза, но списъкът ще се разширява. Нещо повече: "Не е тайна, че в този бранш има много сива икономика. Имаме амбицията да направим рейтинг на сервизите на базата на обратна връзка от клиентите. Смятаме, че това ще помогне да се изсветли секторът", казва Тодор Гигилев.
"Работим само с автосервизи, в които има видеонаблюдение. При нужда винаги може да се проследят записите от работата на автомеханиците. Ако нещо не е направено както трябва, ако възникне проблем, сервизът ще загуби не един, а всички клиенти, които водим или бихме водили при него", уточнява Емил Ставрев.

Win-win

"Бизнес моделът е win-win, искаме всеки по веригата да печели", казват собствениците на "АвтоИконом". Фирмата печели на първо място от откарването на автомобила на клиента до сервиза. Собствениците изчисляват, че при четири извозвания на ден могат да покрият разходите за заплати на тримата наети служители (оператор и шофьори), за поддържане на офиса и служебния автомобил, който е чисто нов хибрид. Компанията печели и от сервизите, с които си партнира, тъй като получава процент за всеки доведен клиент. "Чрез мобилното приложение може да се извършва двупосочна комуникация. Ако сервизът иска да пусне съобщение за промоция на смяна на масло например, може да ползва нашата апликация", казва Тодор Гигилев.

"Нашата фирма спестява на клиентите не само време, но и нерви, а в много случаи и пари. Често успяваме да договорим по-ранен ден и час, в който колата да бъде приета в сервиза, отколкото, ако клиентът прави това самостоятелно. Извършваме минимаркетингово проучване за цената на услугата и спестяваме ровенето по форуми в търсене на информация. Наскоро на наш клиент в един сервиз бяха поискали 4000 лв. за една специална част, при това без цената на ремонта, а ние му дадохме около три пъти по-ниска цена", дава пример Емил Ставрев.

Всеки, който ползва "АвтоИконом", има профил в мобилното приложение. Това му осигурява напомняне, че наближава датата за годишния технически преглед например. "На практика клиентът може да поддържа колата си с едно натискане на бутона на компютъра или телефона", обобщава Тодор Гигилев.

На франчайз

Инвестицията на съдружниците досега е около 60 хил. лева – за покупка на автомобил, за заплати, за информационни технологии, за маркетинг и реклама, за изготвяне на процедури, за консултации. Първия месец оборотът на фирмата е 5500 лв., посочва Емил Ставрев. За услугата вече са абонирани големи корпорации, на които "АвтоИконом" дава преференции в цената, а те я включват като бонус в пакетите със социални придобивки на своите служители.

Следващата цел на собствениците е да предоставят на автосервизи и пунктове за технически преглед франчайз права върху платформата. "Те ще получат система за управление на клиенти с разписана процедура и правила за организация на работа. Това е работещ бизнес модел, който е подходящ и за партньори в чужбина", уточнява Тодор Гигилев.

"Автомобилни, лизингови и брокерски компании за щети, както и автомобилни представителства пък могат да купят платформата от нас", посочва Емил Ставрев. По думите му тя ще им осигури по-лесна координация, по-бърза и директна връзка със собствените им клиенти, ще съкрати разходите им, ще им помогне да структурират по-добре начина си на работа.
Q&A
Как определихте цената на услугата?
Тодор Гигилев: Цената е приблизително колкото би струвало да ползваш две таксита - когато трябва да си закараш автомобила в сервиза, да го оставиш, да вземеш такси и да отидеш на работа, а след това с такси да се върнеш, за да си го прибереш. Плюс едно кафе.

За кого е интересна услугата?
Емил Ставрев: Един автомобил се нуждае минимум 4 пъти в годината от техническо обслужване и регулярна поддръжка. Изчислих, че ако живее до 80 години, човек трябва да отдели половин година от живота си, за да се занимава с това. Според нас е по-добре да използва това време за нещо друго. Но има хора, които сами си сменят картера на автомобила пред блока. Има автоманиаци, които не дават колата си на никого. Тази услуга не е за тях.

Какви си първите отзиви от "АвтоИконом"?
Емил Ставрев: Суперположителни. Клиентите не очакват, че някой ще говори с тях и че ще могат да му обяснят какво се е случило с автомобила, от какво се нуждаят. Не очакват, че ще им предложим няколко варианта за избор. Не очакват, че шофьорите ще са с калцуни например или че ще спазим часа на идване и на връщане на колата.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

3 октомври 2019
Хотел Империал Пловдив

Годишен бизнес форум Industry 4.0


Къде е мястото на България в Индустрия 4.0 и европейската карта на автомобилните производители?
Запазете своето място на форума Industry 4.0, организиран от Капитал, за да почерпите от първа ръка от опита и знанието на глобалните и местни лидери: Daimler, Volvo Group, McKinsey & Company, Schneider Electric, Aurubis и други.

Основни теми на събитието:


  • Перспективите за развитие на индустриалния и автомобилния сектори в страната и региона
  • Бизнес стратегиите за прилагане на нови технологии като AI и 5G на водещи европейски производители
  • Умните решения за по-добро използване на ресурсите и кръгова икономика
  • Конкретните ангажименти на държавата и общините за развитие на индустриалния сектор

Годишен бизнес форум Industry 4.0 Запазете билет

Прочетете и това

Българската ClaimCompass получи финансиране от 1.3 млн. долара 3 Българската ClaimCompass получи финансиране от 1.3 млн. долара

В компанията инвестират фондове за рискови инвестиции и бизнес ангели

28 авг 2019, 6063 прочитания

Студенти могат да участват в третото издание на състезанието на Wizz Air 1 Студенти могат да участват в третото издание на състезанието на Wizz Air

Победителите ще спечелят неограничено пътуване с авиокомпанията за една година

15 авг 2019, 3107 прочитания

24 часа 7 дни

20 сеп 2019, 7939 прочитания

20 сеп 2019, 4603 прочитания

20 сеп 2019, 2473 прочитания

20 сеп 2019, 1755 прочитания

20 сеп 2019, 1739 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Start Up" Затваряне
Завърши шестият випуск стартъпи на програмата на Start It Smart

Общо 12 стартиращи компании се включиха в преакселатора, а 6 от тях представиха проектите си

Константинос Милонас: Съкровищата на България са данъците и IT талантите

Изпълнителният директор на клъстера на Adecco Group за Гърция и България пред "Капитал"

Тайната държавна сграда

Холдингът на икономическото министерство ДКК е купил право на строеж в свързаното дружество "София тех парк" срещу 22 млн. лв.

Печели ли се от имоти на борсата

Дружествата със специална инвестиционна цел са алтернатива на директната инвестиция, а и изискват по-малки суми

Тайният живот на "затворените" сметища

Градските депа за боклуци, които на документи са закрити, се ползват незаконно, което освен до пожари може да доведе до санкции от ЕС

20 въпроса: Магдалена Малеева

Със същия устрем, ентусиазъм и дисциплина, с които печели титли в тениса, Малеева развива и всички проекти, с които се захваща

Ново място - Cafe 1920

Традиционната българска кухня с модерен прочит