С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 6 мар 2018, 12:13, 15731 прочитания

Приложение улеснява подаването на граждански сигнали към отговорните институции

Българската компания Novanor получи финансиране от 10 млн. долара

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Българската стартираща компания Novanor, разработваща мобилното приложение Civi, получи финансиране в размер на 10 млн. долара от американски инвестиционни фондове. Новият капитал ще бъде използван за разширяване на екипа на компанията и предлагане на продукта на американския пазар.

Социално ангажиран бизнес


Компанията е основана през 2014 г. от Мартин Димитров и Лиляна Деянова - Лилана, бившата тв водеща и певица. Двамата се запознават по време на обучението си във Великобритания и решават да създадат софтуерна фирма, която да работи в полза на обществото. Така те поставят основите на Novanor и продукта им Civi. Мобилното приложение има за цел да играе ролята на посредник между гражданите и институциите, информирайки ги за проблемите в различни градове и улеснявайки ги по-бързо да вземат съответните мерки.

"Често разбирането на българските институции е, че подадените сигнали в социални мрежи не се отнасят за тях и съответно не стигат до тях, реакцията закъснява или никога не идва. Със Civi обаче, когато бъде изпратен сигнал през приложението, той се внася официално в общината и тя е длъжна да даде отговор кога ще започне отстраняване на проблема", коментира Мартин Димитров пред "Капитал".

Още през 2014 г. стартиращата компания получава инвестиция от фонда Eleven в размер на 50 хил. лв. срещу 8% дял от фирмата. През годините компанията се разраства и броят потребители на приложението се увеличава. През 2016 г. Novanor отваря и своя първи международен офис в Мичиган, а година по-късно изкупува дела на инвестиционния фонд, а към тази година екипът на компанията в София наброява вече 25 човека.



Миналата седмица стартъпът обяви, че е получил финансиране от 10 млн. долара свеж капитал от американски инвестиционни фондове в сферата на социалното предприемачество. Сделката престои да бъде затворена и от компанията не коментираха подробности на този етап, освен че собствениците ще продължат да имат мажоритарен дял. "Новият капитал ще бъде инвестиран тази и част от следващата година съгласно нашия бизнес план, като част от средствата ще бъдат насочени за разширяване на екипа по разработка в София и развиване на компанията американския пазар, където средата за налагане на приложения в категория "Социални мрежи" е изключително конкурентна", обяснява Димитров.

Как работи

През приложението Civi потребителите могат да подадат сигнал за нарушение или проблем в някоя от осемте обозначени категории. Това са "Улици" "Транспорт и паркиране", "Замърсяване", "Съоръжения", "Зеленина и природа", "Детски площадки", "Сгради и строежи" и "Обществен ред", като всяка от тях има и съответните подкатегории, които допълнителни сегментират оплакванията. След това всичко, което трябва да направят потребителите, е да снимат нарушението, да отбележат местоположението и да оставят данни за контакт. От екипа на българската компания изпращат жалбите до конкретните отговорни институции и в реално време дават информация за обработването им. На началната страница на Civi пък всички потребители могат да видят подадените оплаквания до момента и да ги подкрепят или коментират.

"Така например, ако има подадени сигнали за 2 разрушени улици, а общината разполага със средства за ремонт само на една - може да се анализира броят хора, които засяга проблемът, и какви са техните настроения относно този проблем", обяснява Димитров пред "Капитал" и допълва, че по този начин общините могат да преценят къде са необходими по-големи инвестиции от бюджета и кои са важните за гражданите категории. "Когато даден проблем е отстранен, потребителите могат да дадат своята оценка за това дали са доволни от резултата", казва още основателят. Мобилното приложение е безплатно и е активно за операционните системи Android и iOS.

Добрият пример

От създаването на Civi до момента има вече десетки разрешени проблеми вследствие на подадени от гражданите сигнали. Най-голям отзвук получиха оплакванията на жителите на Бургас за замърсения въздух, което доведе до поставени глоби на "Лукойл" от 100 хил. лв. и на завода за дървени плоскости "Кроношпан" от 40 хил. лв. Целите за развитие на Civi са да достигне до 50 млн. потребители в България и САЩ.

"Втората фаза на развитието на платформата включва развиването на облачно базирани инструменти, които използват Machine Learning за анализ на данните. Тези инструменти ще бъдат достъпни за държавни институции под формата на SaaS (Software as a Service) и PaaS (Platform as a Service), предназначени за B2G (Business to Government) сектора", казва още основателят Мартин Димитров.
Novanor и обществените поръчки

През август миналата година стана ясно, че българската компания Novanor е сред участниците в обществената поръчка за изграждането на тол-системата. Фирмата участваше в консорциума "Телетол", в който влизаха още БТК и Icom. Обединението обаче отпадна от търга на ниво технически оферти.

През септември 2015 г. основателите на българската компания Novanor присъстваха на представянето на софтуера Lima, който дава информация за трафика, състоянието и ремонтите по пътищата. Тогава системата Lima беше представена именно от двамата основатели Мартин Димитров и Лиляна Деянова, макар официално да беше разработена от компанията "Декарт", която спечели част от тогавашната обществена поръчка на Агенция "Пътна инфраструктура" за 5.837 млн. лв. с ДДС. На въпроси на журналисти към двамата презентатори по време на представянето през 2015 г., какво е участието им в проекта, те не дадоха конкретни отговори, а на сайта на Novanor не могат да бъдат намерени продуктите на компанията. Компанията "Декарт" пък е собственост на "Вабо систъмс" и "Видео Бет", като първото дружество е собственост на "Нове интернал", със 100% собственик на капитала - Васил Божков.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Сделките на 2019: Малко, малки, местни 4 Сделките на 2019: Малко, малки, местни

Само три са големите продажби - на БТК, bTV и "Нова тв". Типичната сделка е за хотел, а купувачите са все местни

16 яну 2020, 4216 прочитания

Платформата за пране Jeff вече има 15 партньора в България Платформата за пране Jeff вече има 15 партньора в България

Първите обекти под бранда на испанския стартъп ще отворят в София и Пловдив до няколко месеца

15 яну 2020, 3623 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Start Up" Затваряне
Стартиращи компании могат да участват в състезанието за зелени идеи PowerUp!

Крайният срок за кандидатстване е 15 април

Още от Капитал
Каратисти в текстилна фабрика

"Албена" продаде бившия завод за памучни прежди "България 29". Купувачът "РС Билд" ползва за целта 9.5 млн. евро кредит от ЦКБ

Сделките на 2019: Малко, малки, местни

Само три са големите продажби - на БТК, bTV и "Нова тв". Типичната сделка е за хотел, а купувачите са все местни

Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

Кино: "Бомба със закъснител"

Сексизъм, мълчание и опълчване във Fox News

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10