С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
21 юни 2018, 15:59, 4658 прочитания

Саморегулиращи се диоптрични очила в помощ на бедни общности

Очилата на белгийската Adaptive eyeworks струват 7 евро и премахват нуждата от лекар за нагласянето им

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Още по темата

Стартъп дава глас на глухонемите

Италианската компания Limix разработва ръкавица, която превръща езика на глухонемите в звук

29 юли 2018

Кои са победителите в конкурса ClimateLaunchpad

Три компании със зелени бизнес идеи ще се състезават в международната надпревара в Единбург

9 юли 2018

Български предприемач стана част от международната мрежа на Endeavor

Александър Лефтеров е основател на технологичната компания за съхранение на файлове Tiger Technology

5 юли 2018

Пет стартиращи компании стигнаха до финала на "Elevator Lab България"

Една от тях ще се състезава на глобалната финтех надпревара

28 юни 2018

Креси Уеслинг: Пазарът се измества в полза на прозрачни и даващи бизнеси

Съоснователката на Elvis & Kresse пред "Капитал". Компанията произвежда аксесоари от непотребни пожарникарски маркучи

16 юни 2018

Бизнеси за 1 милион долара

Пет компании от Холандия, Великобритания, САЩ, Испания и Малайзия стиганаха до финала на конкурса Chivas Venture

8 юни 2018

Върти ми се една муха

NASEKOMO превръща органичните отпадъци в храна за ларви, които са алтернативен източник на протеини за животни

19 яну 2018
Над 253 млн. хора по света страдат от проблеми със зрението, а повече от 80% от тях могат да бъдат предотвратени или излекувани. Това показват данните на Световната здравна организация към 2017 г. Голяма част от хората с нарушено зрение в бедните държави обаче нямат достъп дори до очни лекари или нямат финансова възможност да си купят очила. Именно решение на тези проблеми предлага белгийската компания Adaptive eyeworks, която разработва евтини и саморегулиращи се диоптрични очила. Социално отговорният бизнес вече има доставени очила в държави в Африка и Южна Америка. Проектът беше и сред финалистите на тазгодишното издание на надпреварата за бизнеси с кауза Chivas Venture с общ награден фонд 1 млн. долара.

Очна иновация

Идеята за изработване на лесни за употреба диоптрични очила се ражда през 2012 г., след като основателят на компанията Коен ван Потелберг претърпява сериозна автомобилна катастрофа и в продължение на две години се възстановява от травмите. "Бях един месец в кома, а след това трябваше да се уча наново да се движа. Имах втори шанс в живота и реших, че трябва да го използвам, за да помагам на хората", разказва той пред "Капитал".

Роден в семейство на очни лекари и самият той офталмолог по професия, Потелберг попада на проект за иновативни очила, които с пречупване на водна течност между две лещи регулират диоптъра. Впечатлен от идеята, той започва да разучава технологията и възможностите, които има. "Реших, че това ще бъде база и в моя проект. Проблемът, който установих обаче, беше, че течността в очилата не е най-добрият модел, защото се образуват балончета, а и децата може да ги счупят и тя да се разлее", обяснява той. Затова решава да промени концепцията и с помощта на американски професор разработват очила, съставени от една вдлъбната и една изпъкнала леща, а чрез малко зъбно колело от двата края на рамките всеки сам може да наглася стъклата, а оттам и да регулира диоптъра. Този механизъм значително намалява цената на очилата и премахва необходимостта от лекарска намеса.

Саморегулиращи се диоптрични очила в помощ на бедни общности

Фотограф: Сирма Пенкова

В първите години от създаването на проекта Коен ван Потелберг го управлява през неправителствена организация, предоставяйки очилата безплатно. Преди две години обаче той стига до извода, че за да помогне на възможно най-много хора, трябва да превърне идеята в бизнес, който да подсигури производството на очилата. Така основава компанията Adaptive eyeworks, инвестирайки изцяло собствени средства. "Целта ни е да продаваме очилата на цена от 7 евро, като стигнем ли до масово производство, цената може да падне и до 5 евро", обяснява Потелберг. За целта обаче компанията трябва да набере финансиране, като необходимите им средства за значително увеличаване на производството са в размер на приблизително 2 млн. евро.



Социалният аспект

Според основателя на компанията очилата могат да помогнат за решаването на 90% от проблемите със зрението, а лесната им употреба и ниска цена ги правят подходящи за всеки. "Проблемът невинаги е само финансов, на много места липсват и лекари специалисти. При проучване на Мадагаскар установихме, че има 50 очни лекари на 25 млн. човека население. В Белгия пък се пада един лекар на 3 хил. човека", разказва Потелберг.

От Adaptive eyeworks вече са доставили очила в Гана, където са помогнали на редица младежи, които заради проблеми със зрението не са можели да ходят на училище, да четата и пишат. "Вече сред тях дори имаме ученик, който се вдъхнови и иска да стане офталмолог", казва основателят. Обратната връзка, получена от учителите, пък е, че учениците, освен че показват по-добри резултати на изпитите, забелязват и значително подобряване на самочувствието им. Според Потелберг друг положителен аспект на саморегулиращите се очила е възможността за споделяне. Така, ако семейство може да си позволи само един чифт очила, те може да се използват и от всички други членове с очни проблеми заради лесното регулиране на диоптъра. "Затова и мотото ни е, че променяме начина, по който светът вижда", казва в заключение Потелберг.

Саморегулиращи се диоптрични очила в помощ на бедни общности

Фотограф: Сирма Пенкова

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

30 октомври 2018г.
Sofia Event Center

regal.bg/rid2018

"Retail in Detail" Transforming Retail Together: How to Adapt to the New Frontiers



Акценти в програмата:


  • Персонализaция и как да разберем какви са нуждите на клиента
  • Как иновациите в технологии променят търговията на дребно
  • Как достигаме до поколението на милениълите
  • Прозрачност и устойчивост
  • Успехи на международните пазари - от местно към регионално присъствие
  • Еволюция на маркетинга - дигитален маркетинг (маркетинг чрез социални мрежи, мобилен маркетинг, и др.)

regal.bg/rid2018

Прочетете и това

Започна кандидатстването за конкурса за социални предприемачи Chivas Venture Започна кандидатстването за конкурса за социални предприемачи Chivas Venture

Най-добрите стартъпи могат да получат финансиране до 1 млн. долара

16 сеп 2018, 1981 прочитания

Четири стартъпа ще представят България на Start.Up! Germany Четири стартъпа ще представят България на Start.Up! Germany

Там те ще се състезават с още над 40 млади компании от цял свят

13 сеп 2018, 2871 прочитания

24 часа 7 дни
Всички новини

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Уебинар: Как да изберете MBA програмата си и как да я завършите успешно

На 25 септември от 19 ч. можете да задавате въпросите си на Д-р Лесли Самози, академичен директор на MBA програмата на Шефийлдския университет

Какво да правим с визитките след GDPR

За да използвате по какъвто и да е начин данните на бизнес партньорите си, трябва да имате правно основание - съгласие или легитимен интерес - за обработването на тези данни и трябва да предоставите на лицето определена информация

Пет минути със ... Алесандро Салерно

Алесандро Салерно - мениджър "Производство" в завода за производство на електрическо оборудване ABB и финалист в последното издание на конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2018 на "Капитал" и "Кариери"

Кариерният форум "Кариера в България" ще се състои на 20 септември

Инициативата е предназначена за студенти, специалисти и предприемачи, които търсят кариерно развитие в България

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Start Up" Затваряне
Пет стартиращи компании стигнаха до финала на "Elevator Lab България"

Една от тях ще се състезава на глобалната финтех надпревара

Как работи "мекият фашизъм" на Орбан

Унгария е предупреждение за това какво може да се случи, когато безскрупулен популист е оставен да управлява безконтролно

Новият инвеститор в "Софтуер Груп БГ"

Създаденият преди месец фонд "БрайтКап венчърс" влага 2.65 млн. евро в българската софтуерна компания

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Офис, стани, офис, немирно!

Защо е важно да седим по-малко и да се движим повече, когато сме на работа, и как да го правим правилно и ефективно

20 въпроса: Мартин Колев

Дебютната пиеса на създателя на "Софийски магьосници" прави премиера тази есен

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2018 Прочетете
Капитал PRO, Капитал Градове: Приказка за два града

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 23.09.2018 Прочетете