Българският стартъп Lam’on е победител в местната надпревара на Chivas Venture
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Българският стартъп Lam’on е победител в местната надпревара на Chivas Venture

Гергана Станчева и Анджела Иванова, основатели на Lam’On

Българският стартъп Lam’on е победител в местната надпревара на Chivas Venture

Компанията ще се състезава на големия финал за част от наградния фонд от 1 млн. долара

10500 прочитания

Гергана Станчева и Анджела Иванова, основатели на Lam’On

© Chivas Venture


Биоразградим ламинат за хартия, подходящ за компостиране, е българският победител в петото издание на конкурса за социално ангажирани бизнеси Chivas Venture. Компанията Lam’on ще представи България на международния финал на надпреварата в Амстердам и ще има възможност да се състезава за част от наградния фонд в размер на 1 млн. долара.

До местния финал стигнаха четири български стартиращи компании, които със своите проекти целят да помогнат на различни общности или да подобрят околната среда. По пътя до финала младите предприемачи преминаха през обучения и менторски сесии, а жури от български предприемачи и инвеститори трябваше да избере най-добрия социално отговорен и печеливш бизнес.

Стартъпите бяха оценявани от Станислав Сираков, съдружник във фонда за рискови инвестиции LAUNCHub, социалния предприемач Боян Бенев, Манол Пейков, собственик на издателска къща "Жанет 45", изпълнителния директор на "Нетинфо" Христо Христов и Елена Маринова, президент и съдружник в "Мусала софт".

Победителят

Въпреки че младата компания Lam’On е в начален етап от развитието си, основателите й Анджела Иванова, Гергана Станчева и д-р Филип Ублеков имат ясен бизнес план как могат да помогнат на природата и да намалят използването на пластмаса. Те разработват биоразградимо ламиниращо фолио, което се използва в печатната индустрия и може да бъде компостирано. Начинът му на използване и машините, на които се ламинира, са същите като при обикновеното филио, но за създаването му се използват екологични продукти. Цената му също е конкурентна на останалите решения на пазара. Към момента младите предприемачи имат вече готов прототип, който целят да предлагат както на печатни медии, в частност списания, така и на фирми, изработващи еднократни рекламни материали. Скоро от Lam’on ще започнат и пилотни тестове с шест софийски печатници.

Подгласниците в надпреварата

До финалната четворка стигнаха още проектите на българските стартиращи компании Meteo.rocks, Initiative for social empowerment (ISE) и Hyperfold.

Целта на основателите на Meteo.rocks е изграждане на частна мрежа от автономни метеорологични станции, премахвайки досегашните остарели модели на отчитане чрез аналогово оборудване като живачни термометри и кофи за валежите. Тяхната система ще предоставя актуална общодостъпна информацията, безплатна за потребителите, така че да могат по-добре да планират дейности, зависими от външните условия. Техни метеостанции са монтирани в София, Виена, хижа "Алеко" и други, а данните от тях могат да се наблюдават в реално време в сайта на компанията.

Социалното предприятие Initiative for social empowerment (ISE) учи хора от уязвими групи на занаят и им осигурява дълготрайна работа. Те изработват кукли, билкови ароматизатори и свещи, които след това продават и си осигуряват доход. Обучават ги дизайнери, художници и терапевти, а основните групи, на които помагат, са хора с увреждания, роми, бежанци и жертви на трафик и насилие, като според основателите на организацията по този начин ги приобщават към обществото и им помагат да се чувстват пълноценни. Допълнително те развиват и предприемачески умения и сами да контролират процесите по изграждане и управление на собствено микропредприятие.

Чрез иновативна технология за сгъване стратъпът Hyperfold цели да намали ежедневното използване на пластмаса за еднократна употреба. Екипът работи върху технология, наподобяващи оригами, която позволява различни цилиндрични форми да бъдат сгънати до 10% от обема си. Младата компания разработва и специална бутилка за многократна употреба, която след използването й може да бъде сгъната и удобна за пренасяне.

Биоразградим ламинат за хартия, подходящ за компостиране, е българският победител в петото издание на конкурса за социално ангажирани бизнеси Chivas Venture. Компанията Lam’on ще представи България на международния финал на надпреварата в Амстердам и ще има възможност да се състезава за част от наградния фонд в размер на 1 млн. долара.

До местния финал стигнаха четири български стартиращи компании, които със своите проекти целят да помогнат на различни общности или да подобрят околната среда. По пътя до финала младите предприемачи преминаха през обучения и менторски сесии, а жури от български предприемачи и инвеститори трябваше да избере най-добрия социално отговорен и печеливш бизнес.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK