Българската Metrilo продаде бизнеса си на френската Sendiblue

Оценката на компанията, която анализира потреблението в онлайн магазини, е около 2.6 млн. евро

Мариан Иванов основава Metrilo през 2014 г. заедно с Петър Илиев
Мариан Иванов основава Metrilo през 2014 г. заедно с Петър Илиев    ©  Надежда Чипева
Мариан Иванов основава Metrilo през 2014 г. заедно с Петър Илиев
Мариан Иванов основава Metrilo през 2014 г. заедно с Петър Илиев    ©  Надежда Чипева

Неписано правило в предприемаческите среди е, че за устойчивото развитие на стартираща компания и установяването й на пазара са необходими поне шест години. То се потвърждава и от Metrilo, фирма, позната на българската стартъп сцена още от процъфтяването й през 2014 г. Основателите Мариан (Мъри) Иванов и Петър Илиев разработват софтуер за анализ на потреблението в онлайн магазини. В пандемичната 2020 г., когато електронната търговия достигна своеобразен връх, интерес към компанията проявява френската Sendiblue. След няколко месеца преговори двете компании достигат до сделка за продажба и неотдавна стана ясно, че заедно с Metrilo купувачът придобива още две чуждестранни фирми, всички за общо 47 млн. долара. Макар стойността на сделката с българското дружество да не е официално обявена, според публична информация бизнесът е оценен на около 2.6 млн. евро.

Седемгодишен софтуер

Идеята за Metrilo се ражда преди седем години, малко след като Мариан Иванов се връща от Силициевата долина в България. Тогава той забелязва, че електронните търговци се сблъскват с еднакви проблеми, които се коренят в недостатъчно ефективното анализиране на данни. Затова решава да създаде софтуерно решение, което извлича важната за търговци информация в процеса по покупко-продажба. Към бизнеса на Metrilo се присъединява и Петър Илиев, един от основателите на Grabo.

Компанията бързо привлече погледа на местните фондове и през 2014 г. получи първата финансова инжекция, осигурена едновременно от Eleven и LAUNCHub, което тогава беше прецедент в стартъп екосистемата. Сумата възлизаше общо на 50 хил. евро и е по програма Jeremie. Година по-късно Metrilo получи второ финансиране от още 50 хил. евро, този път само от Еleven. В началото на декември 2015 г. приключиха преговорите и за третия инвестиционен рунд на компанията, в който LauncHub, Eleven и Speedinvest влагат общо 325 хил. евро, като най-голям дял има австрийският фонд. По-късно свеж капитал в бизнеса влага и бизнес ангел. "До момента на продажба общата инвестиция в компанията възлиза на около 1 млн. евро", коментира пред "Капитал" Мариан Иванов. След всички рундове на финансиране той притежава най-голям дял от бизнеса - 35%, а Петър Иванов 19%.

Решението на Metrilo е насочено към малки и средни електронни търговци. То проследява трафика, търсенето и продажбите в техните електронни магазини. Софтуерът помага за профилиране на потребителите и анализира поведението им, на база на което търговците могат да оптимизират сайтовете си или да изготвят персонализирани имейл маркетинг кампании. Metrilo предлага три пакета за ползването на решението на база месечен абонамент, като цените варират от 119 долара до 299 долара на месец. По думите на Мариан Иванов компанията има близо хиляда клиенти, като повечето от тях избират най-големия пакет.

Увеличаването на клиентската база на компанията води и до по-високи приходи. През 2020 г. те се равняват на 1.2 млн. лв., което представлява ръст от над 60% спрямо година по-рано. От създаването Metrilo не отчита печалба. "През 2021 г. за първи път ще излезем на печалба. Бизнесът също пораства с около 35% спрямо 2020 г.", коментира Иванов.

Френският купувач

През годините основателите на Metrilo получават многократно предложения за покупка на бизнеса им. В края на 2020 г. те са запознават с френската компания Sendiblue, която разработва онлайн маркетинг платформа за автоматизиране на кампании, имейл маркетинг и лайв чат. Мариан Иванов разказва, че двете компании имат обща визия за електронната търговия, искат да помагат на малките търговци и така решават да обединят бизнесите си. По данни на Crunchbase основаната през 2012 г. френска компания е преминала през общо пет инвестиционни рунда, като последният и най-голям от тях е в размер на 160 млн. евро в края на 2020 г. Така компанията със свеж ресурс решава да придобие бизнеси, с които да обедини сили.

Освен българския бизнес Sendiblue придобива още индийската компания PushOwl, която разработва система за автоматични известия към потребителите на даден електронен магазин, както и американската платформа за съобщения Chatra. "Придобиването на трите компании е част от дългосрочната визия на Sendinblue

за разширяване на маркетинговите възможности, както и с цел да се потопим в нарастващия сектор за електронна търговия", коментира за медиите Арманд Тиберге, главен изпълнителен директор на Sendinblue.

В прессъобщение от компанията пишат, че цената за придобиването на трите бизнеса е 47 млн. долара. Според уведомление на публичното дружество "Илевън кепитъл" до Комисията за финансов надзор и Българската фондова борса сделката оценява дела на фонда от 8.6% в "Метрило" на около 225 хил. евро, което означава, че цената на цялото продадено дружество е около 2.6 млн. евро.

"По същество това е първата продажба на портфолио компания от излизането на "Илевън кепитъл" на борсата и при това на печалба, едно допълнително свидетелство и за първоначалното ни обещание към инвеститорите, че изпълняваме целите, които сме си поставили", обяви Даниел Томов, изпълнителен директор на "Илевън кепитъл". Според него Metrilo е първата от няколко компании от портфейла на фонда, които навлизат в подобна фаза от тяхното развитие.

Основателите на Metrilo, както и екипът от 12 души в София остават част от Sendinblue. Те ще развиват решението като отделен бранд под шапката на компанията. "Оставам генерален мениджър на българския офис и продуктов мениджър за електронната търговия в Sendinblue. Мисията на нашия офис ще бъде да помогнем на клиентите да имат максимално много възможности да разраснат бизнеса си", казва още Иванов. В резултат на сливането от края на година ще започне и поетапно разширяване на екипа в България.

Q&A

Продаваме като предприемачи на предприемачи

Какъв е профилът на клиентите ви?

Мариан Иванов: Основните ни клиенти са малки бизнеси с оборот до 500 хил. долара на година. Половината от клиентите ни са в САЩ, а около 30% са в Европа. В България около 10 компании ползват нашия софтуер. В повечето случаи клиентите ни произвеждат продуктите, които продават онлайн. Например различни брандове за чай, кафе, козметика, витамини и други. Така работим с хора като нас, от предприемачи за предприемачи.

Как се отрази пандемията на бизнеса ви?

Мариан Иванов: В първия месец и половина се отрази зле, защото дори производството спря. Например един от клиентите ни, производителят на чехли Crocs, затвориха фабриката си за два месеца и спряха всякакви рекламни кампании. После обаче ситуацията се подобри.

От пандемията печелят гигантите в електронната търговия като Amazon и Alibaba и други големи ритейлъри. Малкият бизнес, който е позициониран онлайн, нямаше такъв голям ръст.