Стартиращите компании на годината

Десет международни бизнес решения с потенциал за разрастване

Всяка година новите стартиращи компании се опитват да предскажат бъдещите нужди и желания на потребителите или да намерят решение на обществен проблем. Ако определяхме бъдещето през идеите на младите предприемачи през последните години, определено ни очаква един хуманен към животните зелен свят без въглероден отпечатък със свободни космически разходки. Дори много малка част от стартиращите бизнеси да успяват да се превърнат в устойчиви такива, посоката на развитие и стимулирането на подобни идеи от рисковите инвеститори вдъхват доза оптимизъм.

"Капитал" представя десет от най-перспективните стартиращи компании в глобален мащаб, които си заслужава да бъдат следени и през 2022 г. Бизнесите присъстват и в класации на някои от големите технологични и икономически медии като Time и Wired. За да бъде определена една стартираща компания за успешна, се нуждае от между 7 и 10 години период на растеж, рундове на финансиране и перспектива за излизане на чужди пазари. Крайната цел най-често е да се осъществи продажба и инвестицията да се възвърне многократно.

През пандемичната, вече изминала 2021 г. голяма част от стартъпите заложиха на решения, които да организират новите модели на потребление и работа. Вярвайки в тенденциите, че новото нормално ще остане с нас за дълго или ще измести познатия ни до момента начин на живот, немалка част от проспериращите нови бизнеси залагат на софтуерни продукти за видеоконференции или улеснени модели за онлайн пазаруване.

Ако някой още се съмнява, че изкуственият интелект е бъдещето на IT индустрията, може бързо да се поправи с кратка справка в която и да е класация за най-успешни и най-финансирани бизнес идеи. Умните технологии са ново поколение помощници в работата на хората, които бързо навлизат във всекидневието, и затова опитващите се да гадаят бъдещето млади предприемачи все по-често залагат на подобни решения. Други тенденции сред успешните новопоявили се бизнеси се борят с проблемите на околната среда и търсят решения за намаляване на въглеродния отпечатък върху планетата. Това също е гореща тема, за която инвеститорите не пестят средства в подкрепа на подобен тип проекти.

Emotai

Страна: Португалия

Набран капитал: три инвестиционни рунда

Непредвидимостта и постоянните промени през последните две години създадоха предпоставки за засилено психическо натоварване и стрес у много хора. Това пряко се отразява и на продуктивността им на работното място. За да изследва нивата на стрес, стартиращата компания от Лисабон Emotai създава технологична лента за глава. Потребителите си я слагат, а чрез сензори тя събира данни за психическото им състояние, нивата на стрес или силни емоции. Софтуер анализира цялата информацията и дава препоръки за подобряване на продуктивността в напрегнати ситуации и тренировъчна програма за постигането им. Emotai се фокусира в три направления - професионални състезатели по компютърни игри, моторни спортове и служители в корпорации. По данни на компанията благодарение на технологичната лента на глава само за две седмици потребителите успяват да подобрят качеството на съня и продуктивността на работното място с 53%. "Хората забелязват, че изпълняват задачите си с 40% по-лесно след една седмица тренировки по нашата програма", коментира за Wired изпълнителният директор на стартъпа Каролина Аморим. Що се отнася до геймърите, от Emotai твърдят, че успяват да спестят до пет часа на ден на отбор по компютърни игри за разработване на стратегия и фокус за спечелването на турнир.

Change donations

Страна: Ирландия

Набран капитал: 884 хил. долара

Идеята за Change donations се ражда в колежа "Тринити" в Дълбин, докато основателите Лизи Хаяшида и Уилям Конаган завършват MBA образованието си. С развитието на дигиталните финансови платформи и онлайн банкиране те стигат до извода, че даренията също могат да се автоматизират, като хората просто закръглят сумите, които плащат при пазаруване. Така те създават платформата Change donations. През нея всеки може да избере и регистрира кауза, която иска да подкрепи. Необходимо е също да регистрира банковата си карта и да позволи на банката да закръгля сумите при плащане. Така например, ако даден потребител си купува кафе за 2.90 евро, приложението автоматично ще му предложи да ги закръгли на 3 евро, като разликата се дарява за избрана кауза. Change donations има и списък с благотворителни кампании на големи организации като UNICEF и ирландските Make a wish, Special Olympics и други. През платформата могат да се правят и директни дарения. По данни на компанията потребителите правят средно 25 транзакции седмично, като при всяка даряват около 0.35 евро. От създаването в средата на 2018 г. Change donations е минала през два кръга на финансиране, като последният е от февруари 2020 г. в размер на 800 хил. долара.

Heura

Страна: Испания

Набран капитал: 24.2 млн. долара

Алтернативите на месните продукти стават все по-достъпни за потребителите навсякъде по света. Най-често те са произведени от растителни продукти, но изглеждат, миришат и имат вкуса и текстурата на истинско месо. Това ги прави атрактивни не само за вегетарианците, но и за любителите на месни продукти. Създаденият през 2017 г. стартъп от Барселона Heura се насочва именно към тази разрастваща се бизнес ниша. Активистите Марк Коломба и Бернат Ананьос започват със създаването на пилешко месо, използвайки основно соя, картофено и царевично нишесте, зехтин, сол и подправки. Разнообразието от продукти включва пилешки хапки, филенца и късчета. Според компанията те съдържат същото количество протеини като месните им алтернативи, но само една трета мазнини. С разрастването на бизнеса на Heura предприемачите разработват също телешки кюфтета и свински наденици, всички те направени от зеленчуци и соя. Успехът на компанията идва от бързото разпространение на продуктите им в над 3000 супермаркета в Европа, Чили, Хонконг и Канада. В края на 2020 г. Heura започва да продава три варианта на пилешко месо и в британските вериги The Vegan Kind и Planet Organic. През юни миналата година компанията затваря и първата си Series A инвестиция в размер на 16 млн. евро.

Volta Greentech

Страна: Швеция

Набран капитал: 4.3 млн. долара

Истинското месо вероятно никога няма да изчезне от менюто на хората, а с него ще остане и проблемът със замърсяването на околната среда от газовете (метанови емисии), които отделят кравите. Базираната в Стокхолм стартираща компания Volta Greentech открива обаче, че емисиите могат значително да се ограничат с естествена добавка в храната на кравите. Основателите Фредерик Окерман и Анджело Деметра разработват в лабораторията си добавка на прах от нов вид червено водорасло. Според компанията 100 грама прием на ден от нея намалява метановите емисии, отделяни от кравите, с до 80%, като елиминира един от ензимите в търбуха им. Водораслото е открито през 2015 г. и от Volta Greentech планират да създадат фабрика за култивирането му, с която да разраснат производството на добавката. Основателите работят в партньорство с фермери и компании за животински хранителни продукти, за да разработят бизнес модела си. Те коментират пред изданието Fast Company, че за момента се надяват потребителите да са склонни да плащат малко повече за месо или мляко от крави с грижа за природата. Инвеститорите също виждат потенциал в новата добавка. В средата на 2021 г. шведската компания минава през четвърти и най-голям до момента инвестиционен рунд от близо 2 млн. долара.

Greyparrot

Страна: Великобритания

Набран капитал: 4.8 млн. долара

По-малко от 20% от боклука по света, произведен всяка година, се рециклира. Един от проблемите е отделянето на рециклируемия отпадък, след като вече е събран от почистващите компании. Основаният през 2019 г. в Лондон стартъп Greyparrot създава софтуерно решение, което с помощта на изкуствен интелект разпознава над 45 вида отпадък. Без да са необходими инфраструктурни промени, само чрез монтирането на камера над поточната линия за боклук, софтуерът отчита от какви материали са отпадъците и дали могат да се рециклират. Така в реално време компанията за смет получава подробна информация за количеството отпадъци и вида им, като софтуерът на Greyparrot може да разпознава дори брандовете на изхвърления боклук или да алармира, ако на поточната линия са попаднали опасни отпадъци. Като следваща стъпка компаниите за смет могат да свържат софтуера с роботизирани системи, които да разделят боклука, който впоследствие да се рециклира. Това на много места към момента се случва значително по-бавно и недотам ефективно с човешка намеса. За три години от създаването на бизнеса основателите Микела Дръкман, Амабриш Митра, Марко Паладини и Микола Сивацки са преминали през три кръга на финансиране, последният от които в края на 2020 г.

ElectReon

Страна: Израел

Набран капитал: 50 млн. долара

Все по-често говорим за електрически коли, които да намалят въглеродния отпечатък върху планетата. Към момента условията за популяризирането им обаче са ограничени. Причините за това са необходимостта от време за зареждане и липсата на зарядни устройства, което ги прави по-ограничаващи спрямо традиционните автомобили. Много стартиращи бизнеси се опитват да намерят решение именно на тези проблеми.

Израелската фирма ElectReon разработва система за индуктивно зареждане на пътя, която захранва електрическите превозни средства чрез електрически полета, генерирани от намотки под асфалта, подобно на начина, по който безжичното зарядно устройство зарежда телефона ви. Отчасти целта на компанията е да позволи на електромобилите да носят по-малки батерии - или може би никакви - като по този начин ги направи по-леки и по-ефективни, както и да намалят разходите за околната среда при производството на батерии.

Компанията провежда тестове в Германия, Италия и Швеция и през октомври подписа сделка за 9.4 млн. долара за зареждане на електрически автобуси в Тел Авив.

Boox box

Страна: САЩ

Набран капитал: 11.3 млн. долара

Близо 200 млрд. картонени кутии се доставят по целия свят годишно и повечето от тях се използват само веднъж, преди да попаднат на сметища или в океана. Boox е първата кутия за доставка, специално проектирана да се използва отново и отново. След като разопаковат артикулите си, клиентите сгъват Boox, сканират QR код и го изпращат обратно до компанията с включения етикет за връщане. Не се изисква друга кутия или плик. Изработени от полипропилен, повечето Boox опаковки струват между 1 и 2.5 долара на пратка. Boox са предназначени да направят повече от 20 пътувания, преди да бъдат рециклирани. От стартирането през 2020 г. компанията е припозната като партньор от търговци на дребно като Sephora и американския бранд за дамска мода Boyish Jeans, допринасяйки за над 125 хил. изпратени Boox-а до всеки щат на САЩ и в повече от 20 държави.

Relativity Space

Страна: САЩ

Набран капитал: 1.3 млрд. долара

2021 г. вероятно ще влезе в историята на космическите завоевания като повратна точка. Множество екипажи излетяха на няколко различни космически кораба и за кратък момент през годината имаше рекордните 19 души в безтегловната среда на Космоса, като осем от тях бяха обикновени граждани.

Плановете за 2022 г. са дори по-амбициозни. С мотото "Разширяваме човешките възможности" базираната в Калифорния аерокосмическа компания Relativity Space проектира, разработва и изгражда 3D отпечатани ракети. Целите на компанията са да промени начина, по който се изграждат ракетите - за създаването им, Relativity Space използва гигантски 3D принтер, наречен Stargate. Системата произвежда ракети за многократна употреба само за 60 дни. За сравнение, традиционните авиокосмически компании се справят с подобна задача за повече от две години. Благодарение на опростен производствен процес, използващ автономни роботи и изкуствен интелект, компанията цели в началото на 2022 г. да проведе първото тестово изстрелване на своята ракета Terran 1. Ракетата е проектирана да се използва при мисии за снабдяване и за изстрелване на сателити.

X1 Wind

Страна: Испания

Набран капитал: 4.1 млн. долара

X1 Wind е технологична компания, която търси по-интелигентни решения в енергетиката. Компанията разработва продукти за възобновяема енергия от вятъра чрез системи, монтирани в морета и океани, далеч от брега.

Технологията им за плаващ ветрогенератор, който върви заедно с морския бриз, намалява съпротивлението и теглото на платформата и спомага за минимизиране на разходите за монтаж и поддръжка. Подобна технология за добив на устойчива енергия нарушава познатия модел за вятърна индустрия, в която са вложени няколко милиарда долара.

Стартирано през 2017 г. от Алекс Равентос и Карлос Казановас, X1 Wind досега е привлякла повече от 3.5 млн. лири първоначално финансиране чрез програмата на Европейската комисия Horizon 2020. Сега се готви да разгърне първия си напълно функционален прототип X3o, разположен в близост до Канарските острови.

Така нареченият блок X30, с 30-метрова височина на главината, е предшественик на 5-6MW прототип, наречен X90, който ще стои на височина 90 метра. Трета ще бъде версия X140, също на 140 метра височина. X1 Wind се надява да постигне значително намаляване на теглото на платформите си в сравнение с други съществуващи полупотопяеми тромави платформи и кули.

Soos Technology

Страна: Израел

Набран капитал: 9.3 млн. долара

При производството на яйца мъжките пилета често се оказват непотребни. Това е така, защото пилетата, отглеждани за носачки, или тези, които снасят яйца, са различни породи от тези, отглеждани за месо (бройлери). За да може да осигури достатъчно храна за цялото население, индустрията не отглежда мъжки пилета от породите носачки, защото имат по-малки размери и растат по-бавно, но биха отнели същото количество ресурси. Тази практика включва злоупотреба с животни и огромна загуба на енергия, вода, инкубационно пространство и производствен капацитет.

Биотехнологичната компания Soos, основана през 2017 г., намира решение - ако яйцата се излагат на звукови вибрации по време на инкубация, те могат да трансформират мъжките ембриони в женски, което значително да редуцира или дори да елиминира броя излюпени мъжки пилета. Досега по данни на компанията технологията довежда до средно 60% женски пилета на партида. С последната си инвестиция Soos планира да изгради център за изследване на домашни птици в Ню Йорк, който ще има за цел да ги свърже със стартиращи фирми и корпорации, които да комерсиализират изследванията им.